Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 49 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Klid ve třídě a "já tomu nerozumím"
PříspěvekNapsal: čtv 31. kvě 2012 11:43:44 
dobrý den, prosím, jaké metody využíváte pro klid ve třídě? Poslední dobou si všímám, že žáci zjistili jednu věc..že pokud se jich většina zapojí do nějaké skryté neposlušnosti, nebo nekázně, získají převahu. Stává se mi třeba, že začnou hučet, ale šíleně. umí to tak, že začnou všichni a hučí tak, že nepohnou ústy a huší v každém rohu někdo. nemám šanci přijít na to kdo, pokud trestám celou třídu, děti se ohradí, cítí se pak ti ostatní v neprávu, což jsou...poradíte?

pak ještě jeden nešvar vznikl, naučily se říat já tomu nerozumím schválně. když nedávají pozor, řeknou i doma nebo někomu, že jim to neumím vysvětlit, že to nechápou. přitom jen nedávají pozor. psát poznámky jim za tohle nemůžou, ale vymlouvají se na věc, která se mě prostě vnitřně dotýká...hlavně to, že to dělají úmyslně. nic jim neopakuju, ale oni se domluví, do opozice se postaví celá třída a když mi nevyplní cvičení nidko, a všichni se domluví a tvrdí, že tomu nerozumí, je stížnost na mě. vysvětluji jim třeba jak to mají vyplnit,a oni to nedělají. je to proatě evidentně naschvál.. máte tipy, jak to řešit? citlivě myslím, poznámky tohle neřeší... děkuji Zevralová


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 04. čer 2012 10:12:40, celkově upraveno 1
úprava předmětu příspěvku


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: čtv 31. kvě 2012 12:18:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
A proč to dělají?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: čtv 31. kvě 2012 12:26:50 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Paní kolegyně, určitě si kupte Moderní vyučování od Geoffreye Pettyho! Tam jsou popsány mechanismy vzniku těchto situací (jen se připravte na to, že se dovíte něco v tom smyslu, že si za to můžete sama ;) ) a velmi přehledné metody, jak je řešit, či jim předcházet.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: pát 01. čer 2012 18:21:03 
děkuji za tip na literaturu! já samozřejmě cítím, že chyba je ve mně, ale chci přijít na to v čem. nedělám nic, než že je učím tak jak mám..ale oni se tím prostě jen baví. povídám jim něco zajímavého, na něco se jich ptám a místo odpovědi začnou hučet nebo se smát, protože někdo řekne "vtipnou" poznámku nahlas..

já se snažím pro ně vymýšlet věci, aby se ani chvilku nenudily, ale v matematice to jde ohužel těžko, prostě někdy opravdu musí psát příklady ve cvičebnici, nemohu jim dělat hodiny pořád zajímavé a aktivní. mám dojem, že je to vůbec nezajímá, i když se snažím sebevíc. takže se někde snažím špatně a netuším kde.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: pát 01. čer 2012 23:45:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
A nějakou obdobu komunitního kruhu s nimi děláte?

Dělají to i jiným učitelům?

Ptala jste se jich, proč to dělají?

Vytvořili jste si společně nějaká pravidla?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: sob 02. čer 2012 0:35:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Paní kolegyně, nezávidím Vám Vaši situaci a obdivuji postoj, který zaujímáte. Jako učitelka byste mohla využít svou moc a celou třídu postavit do latě jen tvrdou autoritou. Vám však jde o nalezení cesty, což je v dnešní době obdivuhodné.

Pokud vládnete angličtinou, doporučuji toto video. Ve zkratce je o tom, jací jsou současní žáci a co jim předkládá učitel. Jak moc se obsah vyučování vzdálil dětem narozeným v jiné době. Třeba se semkli z lenosti, třeba jen proto, že zatím nepocítili touhu dozvědět se od Vás něco víc.

V druhém případě je zapotřebí změnit přístup k tomu, jak je učíte. Bezpochyby pracujete s velice ojedinělou a vlastně krutou třídou, ale nic není ztraceno. Musíme jim nabídnout dostatek autentického materiálu, dostatek podnětů a možností účastnit se sami. Zkuste nastínit téma, které hodláte probírat, něco vymyslíme-zusíme. Hlavně neztrácet hlavu. Udělala jste ten nejtěžší krok - nezlomila nad nimi hůl!
Mockrát zdravím.
Martin


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: sob 02. čer 2012 7:51:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
zev píše:
...nedělám nic, než že je učím tak jak mám...
Možná jim chybí "vztah". Myslím, že učitel musí být "partner", něco dětem o sobě říct, umět si ze sebe udělat legraci (humor je výborný "icebreaker"), a hlavně, všechno, co ve škole dělají, jim musí dávat nějaký smysl. Zkuste se domluvit s učiteli jiných předmětů, co zrovna probírají, a pak jim k těmto tématům "ušít" slovní úlohy.
zev píše:
...někdy opravdu musí psát příklady ve cvičebnici...
Neřekla bych. 45 minut je tak krátká doba, že když začnete nějakou rozcvičkou (nevím, o jak staré žáky se jedná, ale např. zde ve wiki http://wiki.rvp.cz/Knihovna/Aktivity_do ... MATEMATIKA je spousta námětů; v každém věku bych věnovala pár minut počítání z hlavy - %, zlomky, řetízky - 24:8/-15/x4/+121/-16/:3 =...; "myslím si číslo, když ho vydělím dvěma a přičtu k němu 7, dostanu 19"), sčítací pyramidy jako závod družstev - posílají po řadách, poslední zase donese do první řady atd., pak dáte 10 minut procvičování těžších příkladů (desetiminutovka s opravováním hned a společně, tedy každý opravuje své příklady sám - odhalení, kde dělají chyby), pak nová látka (nejlépe, aby sami objevovali viz http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/15649/D ... STUP.html/) a nakonec nějaké ZAJÍMAVÉ slovní úlohy, nemůže to dopadnout špatně.
Občas byste jim mohla vyprávět např. biografie významných matematiků. Jsou většinou velice zajímavé, jen to nesmí být "suché".
A cvičebnici jim nechte na domácí úkoly. Já jsem domácí úkoly v osmé a deváté třídě už nekontrolovala, řekla jsem dětem, že to dělají pro sebe, výsledky si mohli zkontrolovat sami (buď v klíči nebo u mě, pokud byly příklady odjinud), ale byla jsem kdykoli k dispozici, pokud chtěli něco dovysvětlit, odhalit, kde udělali chybu apod.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: sob 02. čer 2012 9:02:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2430
Martin Rusek píše:
Jako učitelka byste mohla využít svou moc a celou třídu postavit do latě jen tvrdou autoritou.
Martin

V dnešní době? Jak vypadá tvrdá autorita učitele? Učitel rozdává pětky a poznámky, svolává výchovné komise? Křičí?
Obávám se, že víc stejně učitel nemůže... A co z toho zaručí "tvrdou autoritu"?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: sob 02. čer 2012 12:03:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Pavlína Hublová píše:
V dnešní době? Jak vypadá tvrdá autorita učitele? Učitel rozdává pětky a poznámky, svolává výchovné komise? Křičí?
Obávám se, že víc stejně učitel nemůže... A co z toho zaručí "tvrdou autoritu"?

Narazili jsme na dvojí definici autority :)
Tvrdou (formální) autoritu učitele chápu jako moc, kterou učitel má. To, co popisujete, jsou snahy učitele dosáhnout autority jako stavu. A víme dobře, že jsou takoví kolegové, kteří to tak mají.
Uplatňování formální autority (obojího významu) je v dnešní době nesmysl. Právě autorita neformální je to, co zabírá, je-li. Co myslíte? :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klid ve třídě
PříspěvekNapsal: sob 02. čer 2012 13:49:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2430
Martin Rusek píše:
Uplatňování formální autority (obojího významu) je v dnešní době nesmysl. Právě autorita neformální je to, co zabírá, je-li. Co myslíte? :)

Souhlasím - nejen že nesmysl, ale ještě k tomu nefunkční nesmysl. V případě neformální autority je to postavené na síle osobnosti a pedagogicko-psychologických dovednostech učitele.
Jde z toho něco naučit?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 49 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: