Dobrý den,
od 19.října jsem nastoupila na Zš jako zástup za paní, která odešla na mateřskou.
Moje aprobace je JČ + DĚJ na SŠ.
Ale učím 3.,4.,5. ročníky výtvarnou výchovu, pak češtinu, hudební výchovu na (7.roč.) a VV + HV v 8.roč.
Jde mi o to, že mi jako začínající učitelce, která nemá téměř žádnou praxi, dělá problém udržet pořádek ve třídě během hodiny.
Ačkoli mi bude 30, vypadám na 16let a pletou si mě pomalu i kolegové
Po zvonění mě "ženou" do třídy
A žáci to vnímají podobně, divili se, že někdo skoro v jejich letech by je měl něco učit..
K problému:
1) JČ a HV v 7. ročnících je téměř bez problému, žáci jsou moc hodní a dá se s nimi pracovat.
2) 8.ročníky mám z HV a VV - tam je trochu problém, protože žáci cítí tyto předměty jako odpočinkové, nic moc jim zde "nehrozí", a tak vládne uvolněnější atmosféra. Nakonec pracují, ale popravdě mám problém s tím, že jakmile třeba ve výtvarce vysvětlím na počátku hodiny, co se bude dělat a jak to mají dělat a částečně to pochopí, tak se začnou mezi sebou bavit a já si můžu už povídat co chci, i když chci něco upřesnit a dodat...jde tohle nějak odbourat?
3) Dále učím VV na I. stupni. Jsou třídy, se kterými nemám problém a děti jsou hodné. Ale...například ve 4.třídě mám opravdu problém ty malé děti ukáznit. Zpočátku jsou také hodné, naslouchají, co se bude v hodinu dít a co budou vytvářet. Máme 2 vyuč. hodiny v kuse.
První hodina je většinou vždy bezva, ale pak zazvoní na přestávku, někteří chtějí pracovat a jiní zase na wc, kluci se chtějí škádlit a nejlépe honit po chodbě. Nkěkteré tedy nechám pracovat, jiní at si udělají přestávku.
Jakmile zazvoní na hodinu, mám problém kluky uklidnit, celkově uklidnit ten "volný" ruch ve třídě, děti jakoby už nereagují na to, že začala hodina a neměly by lítat po třídě a pochodovat mezi lavicemi.
Celá další hodina je pak už narušená, děcka hučí a pokud chci něco nahlas říct všem ohledně práce, dá mi hodně námahy je zklidnit, protože jak malují a povídají si, tak moc nereagují na to, když řeknu (třeba i hlasitěji): Ted mě poslouchejte....
Jsem z toho dost bezradná, protože se snažím, aby měli ve výsledku hezké práce, ale nemám sílu na to obcházet každého zvlášt a vtloukat mu do hlavičky, co má udělat ted a za tři minuty zase každého obejít, co dělat dál..
Nicméně to zatím dělám, protože nevím, jak ty malé dětičky uklidnit. Nefunguje na ně to, co na druhý stupen nebo na žáky ze středních škol.
Může mi poradit někdo se zkušeností s prvním stupněm? Jak uklidnit ten pracovní šum, když chci něco pronést a není možné.....?
A co s těmi osmáky?...
PS: Výtvarka a hudebka nejsou zdaleka tak úžasné předměty, jak si někteří lidé myslí....
Díky za odpovědi!