Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Lenka Urbanová [ pon 19. čer 2017 16:49:55 ] |
Předmět příspěvku: | Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností |
Na setkání fóra odborných panelů projektu PPUČ jsme debatovali o kolegiální podpoře učitelů v oblasti rozvoje gramotností. Kolegiální podporou rozumíme takové aktivity v rámci rozvoje pedagogické profese, které jsou založeny především na tom, že se pedagog učí novým dovednostem ze své vlastní praxe. Tento proces probíhá s využitím dovedností kolegy v roli mentora, kouče či supervizora v širokém pojetí těchto rolí. Kolegiální podpora je charakteristická otevřenou komunikací v bezpečném prostředí. Podpora kolegy, pedagoga, z vlastní školy (interní mentor) či mimo ni (externí mentor) napomáhá reflektivní praxi a převzetí odpovědnosti za vlastní profesní růst. Účastníkům fóra jsme slíbili, že bude možné pokračovat online - pro případ, že by něco zůstalo nevyřčeno. V diskuzi jsme měli "na stole" tyto otázky: 1. Co se ve školách osvědčuje a naopak neosvědčuje z hlediska přímé kolegiální podpory? Na setkání jsme si při debatě zapsali: Citace:
2. Jakou máte zkušenost s kolegiální podporou v online prostředí a co udělat, aby fungovala? Zapsali jsme si: Citace:
3. Jak zajistit bezpečné prostředí pro různé formy kolegiální podpory učitelů? Zapsali jsme si: Citace:
Co byste rádi ke kolegiální podpoře doplnili? Uvítáme samozřejmě také podněty od kolegů, kteří nejsou součástí projektu PPUČ. Děkujeme! Přidejte se. |
Autor: | Hana Košťálová [ pon 26. čer 2017 10:40:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností |
Dobrý den, reaguji na definici kolegiální podpory, jak je nabídnuta v mailu od Petry Tejklové (a též zde v diskusi). V projektu Pomáháme školám k úspěchu jsme v roce 2014 definovali kolegiální podporu jako skutečně kolegiální, možná lze použít výraz peer podporu, podporu co nejsymetričtější. Jde nám o to, aby ve školách nastávala spolupráce dvou a více učitelů, kteří se podporují navzájem tím, že společně řeší nějakou výzvu, problém (např. Jak vést děti k dovednosti odhalovat skryté autorské záměry?). Jeden pedagog klidně může být zkušenější než druhý, nebo taky ne. V kolegiální podpoře nám nejde o to, aby ten "zdatnější" pomáhal "méně zdatnému", aby mentor (kouč, supervizor) podporoval "menteeho", ale aby probíhalo učení vzájemné spojené s vývojem a ověřováním nových praktických řešení (trochu nadsazeně řečeno, ale v podstatě je to tak). Usilujeme o tuto formu spolupráce taky (ale ne hlavně) proto, že často s učiteli řešíme výzvy, pro které ještě nejsou k mání kolegové, kteří by mohli předávat svá moudra. V "našich" školách (PŠÚ) nepovažujeme mentorskou podporu za ideální s výjimkou uvádění nových učitelů. Mnohem více se nám osvědčuje právě podpora "kolegiálně symetrická" (popsaná ve Scénáři 3S) s tím, že čas od času si spolupracující dvojice či skupinky pozvou někoho, kdo má roli "kritického přítele", aby zabránily kolektivní slepotě a upevňování nežádoucích stereotypů. (Nebo jedou na sdílení s dalšími, kteří se zabývají stejným problémem apod., to je vcelku jedno, odkud přichází vnější osvěžení.) Prakticky taková podpora může probíhat mezi párovými nebo tandemovými učiteli, mezi učitelem a schopným asistentem, no a samozřejmě mezi kterýmikoli kolegy, kteří řeší ve své praxi blízké problémy či výzvy. |
Autor: | Bořivoj Brdička [ pon 26. čer 2017 18:52:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností |
Lenka Urbanová píše: 2. Jakou máte zkušenost s kolegiální podporou v online prostředí a co udělat, aby fungovala? Rád bych připojil poznámku. Jakkoli je spojení učitelů online komplikovanější, má na druhou stranu jednu obrovskou výhodu. Spojit se lze s mnohonásobně větším počtem případných inspirátorů - vy jim asi říkáte mentoři, já čelní učitelé. Stejně, jako bychom si přáli, aby žáci pochopili, že technologie jim mohou pomoci k osobnímu růstu, měli by učitelé jejich prostřednictvím hledat spojení s těmi nejlepšími vzory, a od nich přijímat aktuálně nejnovější podněty pro zdokonalení své práce. Právě toto je asi jediná možná cesta, která umožňuje přijatelně rychlé šíření inovací ve školství. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |