Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Sociální pedagog
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=301
Stránka 4 z 5

Autor:  Pedrost [ úte 30. lis 2010 11:28:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Dobrý den všem, teda natrefil jsem na zajímavou diskusi. :lol: Jsem rád, že se role či pozice sociálního pedagoga na škole začala konečně vnímat jako potřebná, neboť ja osobně mám vystudovanou sociální pedagogiku a v současnosti ji i praktikuji na základní škole (pozice: sociální pedagog). Jak již bylo psáno výše, není nás zatím mnoho, avšak vidím a i cítím, že tato profese je potřebná a v budoucnosti potřebná bude čím dál tím více. Na nedostatek práce si stěžovat nemůžu. Příště, pokud bude zájem, sem mohu hodit mou náplň práce (pro představu, co sociální pedagog může v rámci ZŠ vykonávat).

Všechny zdravím

Mějte se

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 30. lis 2010 12:04:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Výborně! Vy se nám sem velmi hodíte :-)
Budeme rozhodně rádi, když nám nastíníte svou náplň práce! Vaše zkušenosti nám velmi pomohou. A navíc budeme šířit myšlenku potřebnosti sociálních pedagogů ve školách. Já tedy doufám, že se sem vrátíte brzy.
Díky a nashle!
Lenka

Autor:  martina [ stř 02. bře 2011 19:42:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Dobrý den,
také já studuji sociální pedagogiku.Jsem ve třetím ročníku a téma mé BP je shodou okolností úloha sociálního pedagoga ve škole v komparaci s Německem.Ráda přivítám vaše názory a nápady v rámci využití této specializace v našem školství. Ráda bych využila zkušenosti kolegy, který tuto pozici zastává jako jeden z průkopníků(PEDROST). Předem děkuji. Martina

Autor:  Sofia Hladíková [ ned 06. bře 2011 21:28:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Sociální pedagog, pokud nemá jako druhý studovaný obor učitelství (nebo vychovatelství či pedagogiku volného času - pro ŠD a kluby), je pro školu nekvalifikovaný. Zakon o pedagogických pracovnících sociálního pedagoga na postu učitele ani vychovatele nezmiňuje. Obecně považuji za nefér od vysokých škol, že neinformují o studijních oborech a uplatnění absolventů přesněji. (to platí i o jiných oborech. Vzhledem k tomu, že mám dcery v studentském věku, trochu jsem se probírala nabídkami univerzit). Ale za sebe z pozice učitelky a ředitelky vnímám ve školství tuto profesi jako velmi užitečnou - finanční realita je ale jinde.

Autor:  Lizna Petr [ čtv 17. bře 2011 0:49:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Sofia Hladíková píše:
Sociální pedagog, pokud nemá jako druhý studovaný obor učitelství (nebo vychovatelství či pedagogiku volného času - pro ŠD a kluby), je pro školu nekvalifikovaný. Zakon o pedagogických pracovnících sociálního pedagoga na postu učitele ani vychovatele nezmiňuje. Obecně považuji za nefér od vysokých škol, že neinformují o studijních oborech a uplatnění absolventů přesněji. (to platí i o jiných oborech. Vzhledem k tomu, že mám dcery v studentském věku, trochu jsem se probírala nabídkami univerzit). Ale za sebe z pozice učitelky a ředitelky vnímám ve školství tuto profesi jako velmi užitečnou - finanční realita je ale jinde.


Dobrý den,
jsem studentem oboru Sociální pedagogika na CMTF UP (nicméně čelil jsem podobným výrokům, "že zákon o pedagogických pracovnících sociálního pedagoga na postu učitele či vychovatele nezmiňuje.") a proto jsem se touhle problematikou více zabýval. Předkládám tedy výsledky mého mikrovýzkumu. ;)

Charakteristika oboru na CMTF UP:
Při studiu tohoto oboru bude kladen důraz na výchovu k hodnotám a na etické aspekty výchovy. Cílem studia je získat vysokoškolskou kvalifikaci v oblasti sociální pedagogiky se zaměřením na vychovatelskou činnost a práci ve volnočasových zařízeních podle § 16 a 17 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdější novely č. 159/2010 Sb. V průběhu studia studenti absolvují vychovatelské praxe (5 týdnů) ve školních či mimoškolních zařízeních pro děti a mládež, event. na letních táborech; dále pak praxe v řízení volnočasových aktivit dětí a mládeže (2 týdny) např. v Domech dětí a mládeže, Střediscích pro mládež apod.

Pro přehled cituji § 16 a 17 v novelizované podobě:

§ 16 Vychovatel

(1) Vychovatel získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů, nebo
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední školy a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství.

(2) Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro vychovatele, nebo
b) vzděláním stanoveným pro vychovatele podle odstavce 1 a studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.

§ 17 Pedagog volného času

Pedagog volného času získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku volného času nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo sociální pedagogiku nebo vychovatelství, nebo studiem pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství, nebo
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství, nebo studiem pedagogiky.

Tudíž sociálního pedagoga jako vychovatele - "ano," jako učitele - "ne" (..do toho se však předpokládám žádný uvědomělý sociální pedagog nepohrne). Jsem rád, že sociální pedagogika dostala pevné zakotvení v zákoně a do budoucna doufám, že právě "takovým" vysvětlovaním rozšíříme o sobě obecné povědomí. ;)

podklady k "této reakci" jsem čerpal:
http://www.studuj.upol.cz/studijni-obory/obor/socialni-pedagogika-1/ a http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?cd=76&typ=r&zdroj=sb04563

Autor:  Sofia Hladíková [ čtv 17. bře 2011 13:04:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Autor předešlého příspěvku má samozřejmě pravdu. Omlouvám se za nepřesnost - měla jsem na mysli práci sociálního pedagoga jako učitele.

Autor:  Tom [ ned 28. srp 2011 21:12:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Lizna Petr píše:
Sofia Hladíková píše:
Sociální pedagog, pokud nemá jako druhý studovaný obor učitelství (nebo vychovatelství či pedagogiku volného času - pro ŠD a kluby), je pro školu nekvalifikovaný. Zakon o pedagogických pracovnících sociálního pedagoga na postu učitele ani vychovatele nezmiňuje. Obecně považuji za nefér od vysokých škol, že neinformují o studijních oborech a uplatnění absolventů přesněji. (to platí i o jiných oborech. Vzhledem k tomu, že mám dcery v studentském věku, trochu jsem se probírala nabídkami univerzit). Ale za sebe z pozice učitelky a ředitelky vnímám ve školství tuto profesi jako velmi užitečnou - finanční realita je ale jinde.


Dobrý den,
jsem studentem oboru Sociální pedagogika na CMTF UP (nicméně čelil jsem podobným výrokům, "že zákon o pedagogických pracovnících sociálního pedagoga na postu učitele či vychovatele nezmiňuje.") a proto jsem se touhle problematikou více zabýval. Předkládám tedy výsledky mého mikrovýzkumu. ;)

Charakteristika oboru na CMTF UP:
Při studiu tohoto oboru bude kladen důraz na výchovu k hodnotám a na etické aspekty výchovy. Cílem studia je získat vysokoškolskou kvalifikaci v oblasti sociální pedagogiky se zaměřením na vychovatelskou činnost a práci ve volnočasových zařízeních podle § 16 a 17 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdější novely č. 159/2010 Sb. V průběhu studia studenti absolvují vychovatelské praxe (5 týdnů) ve školních či mimoškolních zařízeních pro děti a mládež, event. na letních táborech; dále pak praxe v řízení volnočasových aktivit dětí a mládeže (2 týdny) např. v Domech dětí a mládeže, Střediscích pro mládež apod.

Pro přehled cituji § 16 a 17 v novelizované podobě:

§ 16 Vychovatel

(1) Vychovatel získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů, nebo
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední školy a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství.

(2) Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro vychovatele, nebo
b) vzděláním stanoveným pro vychovatele podle odstavce 1 a studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.

§ 17 Pedagog volného času

Pedagog volného času získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku volného času nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo sociální pedagogiku nebo vychovatelství, nebo studiem pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství, nebo
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství, nebo studiem pedagogiky.

Tudíž sociálního pedagoga jako vychovatele - "ano," jako učitele - "ne" (..do toho se však předpokládám žádný uvědomělý sociální pedagog nepohrne). Jsem rád, že sociální pedagogika dostala pevné zakotvení v zákoně a do budoucna doufám, že právě "takovým" vysvětlovaním rozšíříme o sobě obecné povědomí. ;)

podklady k "této reakci" jsem čerpal:
http://www.studuj.upol.cz/studijni-obory/obor/socialni-pedagogika-1/ a http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?cd=76&typ=r&zdroj=sb04563


Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004Sb. byl novelizován v roce 2010. Vyšel ve sbírce zákonů pod č. 159/2010, kde mimo jiné je nově upraveno v §16 odst. 2, že odbornou kvalifikaci získává vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy VŠ vzděláním se zaměřením na speciální pedagogiku a nově k tomu bylo přidáno nebo sociální pedagogiku. Opětovná novelizace by měla nabýt účinnosti 1.9.2011, dle požadavků EU. Po prostudování této nové novelizace je to + pro ty, kteří mají pedagogické vzdělání i neučitelského směru.

Autor:  pet [ čtv 13. říj 2011 11:07:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Dobrý den,
mám malý dotaz, mám čerstvš vystudovaný obor sociální pedagogika (Mgr.). Pokud bych chtěla působit jako učitelka na ZŠ (1.či 2.stupeň), jaké vzdělání či kurz bych si měla doplnit, co by mi pomohlo v uplatnění? Moc děkuji za rady. Je těžké se v této oblasti orientovat :-)

A ještě bych chtěla podotknout, že v zákoně o pedagogických pracovnících je uvedeno, že sociální pedagog může vykonávat práci vychovatele, asistenta pedagoga a pedagoga volného času.

Autor:  M. Josefíková [ čtv 13. říj 2011 15:14:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Dobrý den, uplatnění najdete v povoláních, která jste ze zákona vyčetla (vychovatel, asistent pedagoga, pedagog volného času). Pokud byste chtěla působit jako učitelka na 1. nebo 2. stupni ZŠ, musíte vystudovat magisterský obor "Učitelství 1. stupně ZŠ" nebo učitelství zaměřené na vzdělávání na 2. stupni ZŠ (kombinace oborů, které si vyberete).

Autor:  Návštěvník [ stř 18. dub 2012 17:13:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Sociální pedagog

Dobrý den,
jsem studentka magisterkého oboru sociální pedagog. Podle toho co jsem se na své šklole od pedagogů dozvěděla, tak mým výstupem by měl být vychovatel profesionál. Jako sociální pedagog na školách mohu působit také, ale spíše jako etoped neb z etopedie budu mít státnice. Dále mohu vykonávat činnost asistenta pedagoga neb mám státnice z pedagogiky,psychologie a didaktiky. Jako supervizor či programový organizátor působit nemohu protože ve svém studiu nemám státnice ze speciální pedagogiky. Dále pak mi bylo sděleno, že podle vyhlášky MŠMT jsou mé pozice tyto: vychovatel profesionál ( pečovatel, profesionální rodič ), vychovatel v DD, DD se školou, DÚ, školních družínách, mateřských školách pak v nízkoprahových zařízeních či v domovech dětí a mládeže.
Blanka

Stránka 4 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/