Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Dotazník MIKR
PříspěvekNapsal: pon 01. lis 2010 0:07:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 31. říj 2010 0:09:33
Příspěvky: 1
Několik otevřených otázek, nebo možná spíše prostor pro vlastní vyjádření, v dotazníku je, to bychom zase autorům křivdili. Jinak jej ale nepovažuji za příliš zdařilý. Ponechám stranou formu, tedy jestli je právě dotazník vhodnou metodou pro zjišťování, "jak ve škole postupuje kurikulární reforma, jak se daří výuka podle ŠVP" (citace cíle dotazníku z jeho úvodu), to je určitě na další diskusi.
Pochybnosti mám ale o jeho validitě. Nechci zde zahrnovat velkým množstvím informací, tak pouze dva příklady.
V oddílu "Výuka podle ŠVP" se má učitel zamyslet, jak se mu dařilo v různých činnostech a ohodnotit se jako ve škole od 1 do 5. To je sice zajímavé, ale takové hodnocení je vyloženě subjektivní a navíc samozřejmě nelze porovnat, jestli si to samé myslí i sami žáci, takže jakou vypovídací hodnotu takové zjištění opravdu bude mít? A jak se třeba ohodnotit v činnosti "zpětné vyhodnocování své činnosti ve výuce"? Buď ji dělám, ale nereflektuji ji, nebo ji dělám a reflektuji ji nebo ji zkrátka nedělám. Jak si ji ale oznámkovat, tomu opravdu nerozumím.
A potom hodnotící škály. V tom samé oddílu má učitel(ka) určit s jakými problémy se ve výuce setkává v jednotlivých oblastech. Na výběr má: velmi závažné, mírné, zanedbatelné a žádné. V oddílu "Celkové hodnocení zavádění ŠVP" je zase úkolem ohodnotit změny v různých oblastech před a po zavedení ŠVP. Na výběr je: velmi pozitivní změna, spíše pozitivní, neutrální, spíše negativní, velmi negativní a k žádné změně nedošlo. Ze všech těchto otázek sice vzniknou krásné matematické výsledky, ale budou pravdivé? Máme všichni nastaveny tyto pojmy stejně? Až nám na základě matematického vyhodnocení tedy budou tvrdit, že zavedení ŠVP je učiteli hodnoceno jako velmi pozitivní změna a že problémy ve výuce jsou od té doby pouze zanedbatelné, budeme tomu moci věřit?
Tyto a mnohé další otázky ve mě tento dotazník vyvolal. Neviděl jsem sice dotazníky pro ředitele a žáky, ale už jen tato skutečnost u mě velkou důvěru ve výsledky takového výzkumu nevzbuzuje. Od Ústavu pro informace ve vzdělávání bych zkrátka já osobně očekával odborně zdatnější výkon.

_________________
Jiří Sliacky


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron