Ahoj, těžko pomoci, pokud nevíme jak máš stanoveny výstupy z kompetencí.
Pokud bych použil výstupy z kompetence k učení z
tvořivé školy, pak si myslím, že jednoduchým pozorováním můžeme poznat, zda žáci danou složku kompetence zvládají a nemusíme k tomu mít žádné složité nástroje:
- žáci třídí, rozlišují, seskupují, přidávají i vyřazují určité pojmy, pomůcky nebo připravené kartičky s údaji vzhledem k tomu, co mají sledovat;
- podle svého uvážení žáci na základě uvedených činností nacházejí shodné, podobné nebo naopak odlišné znaky;
- na základě pochopení žáci sami navrhují a provádějí obměny činností;
objevené poznatky aplikují v obdobných situacích, které sami vymýšlejí, mají možnost využívat své dosavadní individuální poznatky, dovednosti a zkušenosti;
podle jejich schopností podporujeme účast žáků v různých soutěžích, zvláště tvořivých, to znamená
- různé závěry, řešení a rozhodnutí necháváme žáky obhajovat;
- umožňujeme žákům vyhledávání nových informací, jejich třídění i propojování s učivem. Pak jen stanovíme např. pro první ukazatel úrovně zvládání:
- samostatně zařadí všechny pojmy podle zadaných kritérií (výborně)
- většinu pojmů sám zařadí (chvalitebně)
- s menší pomocí učitele zařadí dané pojmy (dobře)
- s výraznou pomocí učitele zařadí některé pojmy (dostatenčně)
- není schopen ani za pomoci učitele zařadit dané pojmy. (nedostatečně)
Kritéria tohoto indikátoru jsem jen tak narychlo nadhodil. Daly by se formulovat jistě lépe.
Jaký je Tvůj názor?