Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: pon 30. lis 2009 19:09:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 30. lis 2009 17:06:20
Příspěvky: 2
Zdravím všechny příznivce klíčových kompetencí :-)
Studuji posledním rokem PdF a dostala jsem téma diplomové práce Klíčové kompetence v primárním vzdělávání. Téma je to pěkné a aktuální, ale mě moc nesedlo... Téma je položeno obecně, takže uvítám jakékoliv návrhy, poznatky, připomínky. Děkuji :-)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: úte 01. pro 2009 9:43:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 02. črc 2009 7:19:46
Příspěvky: 67
Pěkný den Barbaro,

moc Vás vítám ve fóru Odborné vzdělávání a mám radost, že jste zde otevřela nové téma „Jak na klíčové kompetence“ :D :!: Jen bych si potřeboval ujasnit, kam přesně chcete diskuzi nasměrovat.

Myslím, že v zájmu zpřehlednění diskuze by bylo dobré snažit se téma konkretizovat. Pokusme se specifikovat, co přesně chcete
v diskuzi řešit, jaké konkrétní téma. :?: Myslím, že pak budou moci odborníci lépe reagovat, a že se postupně vyvine třeba i více konkrétních témat.

Děkuje a zdraví

_________________
Jirka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: úte 01. pro 2009 11:15:15 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Jiří má pravdu. KLíčové kompetence jsou trochu jinak definovány v základním, gymnaziálním a odborném vzdělávání.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: úte 08. pro 2009 19:04:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 30. lis 2009 17:06:20
Příspěvky: 2
Chtěla bych se zaměřit na 1. stupeň ZŠ. Chtěla bych se věnovat asi metodám rozvoje klíčových kompetencí, se zaměřením jak na učitele, tak na žáky. Chtěla bych poradit, zda je mám pojmout obecně nebo se věnovat každé té kompetenci zvlášť, co bych neměla v té práci opomenout. Jak je "zkoumat" na dětech a učitelích (jestli pozorování, dotazníky, rozhovor, ...).
Děkuji Barča


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: stř 09. pro 2009 16:00:59 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Domnívám se, že v prvé řadě by bylo potřeba uvědomit si, co jednotlivé komptence obnášejí. Co to vlastně znamená např. kompetence komunikativní? Co musí žáci zvládnout? Pak stanovit co mohou zvládnout "maláčci", protože rozvoj kompetence je dlouhodobý proces.
A za třetí pak hledat vhodné metody k rozvoji jednotlivých složek kompetencí. Co říkáte tomuto postupu ostatní?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: pon 28. pro 2009 23:02:14 
1
Barbara Komárková píše:
Chtěla bych se zaměřit na 1. stupeň ZŠ. Chtěla bych se věnovat asi metodám rozvoje klíčových kompetencí, se zaměřením jak na učitele, tak na žáky. Chtěla bych poradit, zda je mám pojmout obecně nebo se věnovat každé té kompetenci zvlášť, co bych neměla v té práci opomenout. Jak je "zkoumat" na dětech a učitelích (jestli pozorování, dotazníky, rozhovor, ...).
Děkuji Barča

Možná by byl pro Vás inspirující tento článek:
http://old.rvp.cz/clanek/635


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: čtv 07. led 2010 23:23:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Plně souhlasím s Jendou.
Pro mě to má smysl a velký význam. Kompetence je něco, co ve vzdělávání chybělo a já jsem šťastná, že jsem se s nimi setkala už při studiu VŠ. Že jsem se v tom mohla podrobně "šťárat".
Jen mě mrzí, že si tvořím šanony a pomůcky a pátrám a pátrám, jak nejlépe kompetence rozvíjet a pak zjistím, že je téměř všechny kolegyně nedokáží ani výjmenovat. :(
Vtipné? Spíš trapné :oops:

Ale s radostí do roku 2010 :P :D :P :D Mějte se

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: ned 07. bře 2010 23:26:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Michal Čakrt, významný psycholog a sociolog má zajímavý rozhovor, kde ukazuje na význam nutnosti zvládat mezilidské dovednosti, což je ve školním kurikulu nazváno kompetence sociální a personální:
Být manažerem neznamená, že svou práci dělám sám, ale jsem odpovědný za to, že ji vykonávám prostřednictvím jiných. Tedy ručím za to, že se věci budou dařit. Řada lidí pošilhává po manažerské práci především proto, že za ní vidí větší příjem. A byli by šťastnější, kdyby se přitom lidmi nemuseli zabývat. Jenže skutečnost je jiná. Pravdou je, že mezilidským dovednostem se nevěnuje zatím dostatek pozornosti na školách. Přitom jen někdo má dar, že mu to klape - třeba Bill Gates. My učitelé jsme v podobné situaci jako manažeři: snažíme se, aby se žáci naučili.
Jaké máte zkušenosti s rozvojem této kompetence u žáků?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: pon 08. bře 2010 12:25:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Nemám ani tak problém s tím, JAK jednotlivé kompetence rozvíjet jako Petra. Spíš bych potřebovala nějaký nástroj, který by ověřil, jak dalece je která kompetence u žáka splněna. Hledám tedy nějaký KONTROLNÍ nástroj.
Testy vhodné nejsou, to už snad víme všichni.

Myslela jsem třeba nějaký návod na projekt na univerzální téma, který by obsahoval všechny(většinu) složky kompetencí daného období, tj. 1. a 2. Po absolvování takového projektu by se dalo z výstupu a průběhu celé aktivity vyhodnotit "míru splnění" sledovaných kompetencí.
Nejsem si jistá, jestli jsem napsala srozumitelně, co bych potřebovala. Případně doplním, odpovím na otázky.

To by mně, učitelce 1. stupně, opravdu pomohlo.
Na oplátku mohu nabídnout pomoc z praxe, kdyby bylo třeba (mám zrovna prvňáčky).

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak na Klíčové kompetence?
PříspěvekNapsal: pon 08. bře 2010 13:54:34 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj, těžko pomoci, pokud nevíme jak máš stanoveny výstupy z kompetencí.
Pokud bych použil výstupy z kompetence k učení z tvořivé školy, pak si myslím, že jednoduchým pozorováním můžeme poznat, zda žáci danou složku kompetence zvládají a nemusíme k tomu mít žádné složité nástroje:
- žáci třídí, rozlišují, seskupují, přidávají i vyřazují určité pojmy, pomůcky nebo připravené kartičky s údaji vzhledem k tomu, co mají sledovat;
- podle svého uvážení žáci na základě uvedených činností nacházejí shodné, podobné nebo naopak odlišné znaky;
- na základě pochopení žáci sami navrhují a provádějí obměny činností;
objevené poznatky aplikují v obdobných situacích, které sami vymýšlejí, mají možnost využívat své dosavadní individuální poznatky, dovednosti a zkušenosti;
podle jejich schopností podporujeme účast žáků v různých soutěžích, zvláště tvořivých, to znamená
- různé závěry, řešení a rozhodnutí necháváme žáky obhajovat;
- umožňujeme žákům vyhledávání nových informací, jejich třídění i propojování s učivem.

Pak jen stanovíme např. pro první ukazatel úrovně zvládání:
- samostatně zařadí všechny pojmy podle zadaných kritérií (výborně)
- většinu pojmů sám zařadí (chvalitebně)
- s menší pomocí učitele zařadí dané pojmy (dobře)
- s výraznou pomocí učitele zařadí některé pojmy (dostatenčně)
- není schopen ani za pomoci učitele zařadit dané pojmy. (nedostatečně)
Kritéria tohoto indikátoru jsem jen tak narychlo nadhodil. Daly by se formulovat jistě lépe.
Jaký je Tvůj názor?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: