Jana Blažková píše:
Moc bych prosila- držme se země, postupujme po malých konkrétních krůčcích od malošků a pak možná užasneme, jak zvládají kompetence k žití.
Co chci, aby žáček uměl, když od nás bude odcházet- kromě trivia? Nastoupit do autobusu, koupit si lístek, chovat se tak, aby neublížil sobě ani ostatním....
Jasně že to není nikde napsané a každý si může představovat cokoliv, ale určitě je lepší, když nad tím přemýšlíme a neučíme děti tupě řešit jeden typ testu....
Upozornila jsmte na velmi důležitou stránku reformy: jak zjišťovat posun žáka v rozvoji jeho kompetencí.
Sama uvádíte, že je potřeba postupovat po malých krocích. Souhlasím s Vámi. Ale stejně si myslím, že bychom si to měli promyslet předem a ty malé krůčky popsat. Pak teprve můžeme zjišťovat, zda jsme jich dosáhly.
Pokusme se zformulovat co by tak mohli z jednotlivých koompetencí zvládnout "malošci" páťáčci.
Dávám návrh pro kompetenci k učení:
Samostatně rozliší klíčová slova
Samostatně vytvoří myšlenkovou mapu a osnovu
Samostatně pracuje se slovníkem, encyklopedií
Vyhledává informace na internetu
Samostatně třídí pojmy podle různých kritérií
Pojmy vysvětlí, porovnává a dává do souvislostí
Popíše své činnosti, hledá klady a zápory ve své práci
Přídáte se s dalšími kompetencemi?