Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Zrušení ŠVP v ZŠ
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=21207
Stránka 2 z 5

Autor:  Návštěvník [ sob 18. črc 2015 17:08:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Já se podíval na stránky ČŠI: účast na této šaškárně není povinná!!!


Za sebe: Zatím. Je to jednoduchý nástroj ke kontrole, předhodí nám ho. Naštěstí se nám mění ministři, tak nějaký odklad se dá očekávat.

Jsem proti jednotným osnovám a už mám dost všech aktualizací a podobně...což je asi tak všechno, co se proti tomu dá dělat, bohužel.

Autor:  Návštěvník [ ned 19. črc 2015 19:27:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

No jestli se ŠVP budou přepisovat do jednotné podoby, tak pak snad není o čem moc diskutovat - ŠVP nebo jednotné osnovy?
Hlavní problém je ale ten, že nejde o ŠVP nebo jednotné osnovy, jde tu šaškárnu, v níž to vyústí. A byl nastolen byrokratický styl, který jen tak nepůjde vykořenit.(Viz třeba karierní řád.) Navíc tomu nahrávají počítače - ty jsou podle myšlení mnoha lidí právě k tomuhle a použití počítačů je přece cesta vpřed.

Autor:  LV [ pon 20. črc 2015 6:49:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Myslím, že ta roztříštěnost je příčinou hledání dalších a dalších nástrojů, jak celý vyučovací proces hodnotit a kontrolovat. Hovoříte o ČŠI, souhlasím s tím, že se hledá cesta, jak vlastně školství - tedy jeho proces i výsledky - kontrolovat a hodnotit (dnes se říká evaluovat). Kdo to jen řekl, že má být škola hrou? :-) A každá hra přece musí mít jasná pravidla. RVP nám ještě připraví mnoho bezesných nocí. Připadá mi to, jako když vypustíte divokého koně do světa a pak jej honíte s lasem a chcete ho zkrotit.

Autor:  LV [ čtv 23. črc 2015 6:58:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Jen pro informaci:
V předcházejících letech byla dokončena kurikulární reforma základního vzdělávání, která mimo nesporných výhod přinesla i potřebu případných efektivních a předvídatelných revizí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). V následném období bude třeba soustředit pozornost na vytvoření pro školy byrokraticky nezatěžujících postupů, které umožní v časově přijatelných etapách (např. 5 let) inovovat kurikulární rámec tohoto základního segmentu vzdělávací soustavy.
Viz Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015-2020
Bude nás to tedy zatěžovat maximálně 2x za deset let...
Připočtěme inkluzi, která počítá s postupným rušením speciálního školství, a několik ŠVP, které bude muset škola tvořit pro integrované žáky...

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 23. črc 2015 8:01:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Jedna otázka je, jak moc "papírování" takové aktualizace vyžadují, a druhá, zda jsou s ohledem na vývoj světa okolo nás dostatečné.
Ony ty opravy stávajících švp jsou při aktualizaci jen prvním krokem, měly by následovat i další změny (výukové metody, nástroje, materiály...). A to považuji za důležitější a mnohem náročnější. Nebo se pletu?

Autor:  LV [ čtv 23. črc 2015 10:30:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Výukové metody se asi příliš nezmění. To by měla být záležitost učitele a jeho vlastních kompetencí.
Kolika učitelům připadá realizace ŠVP z materiálu RVP jako přepsat bod 1 do kolonky B, a bod 2 do kolonky A? To je byrokracie, to je papírování a zbytečné.
Dále průřezová témata, domnívám se, že opět patří k dobré vybavenosti učitele, který je do hodin zařazuje, aniž by je musel nazývat tak neskutečně básnicky - Já jako zdroj...

Dále je více než reálné (současné kroky ministerstva), že po zrušení základních škol praktických bude nutné vypracovávat ŠVP šitá na míru integrovaných žáků. Předpokládám rovněž, že padne bariéra v PPP, raději nedávat žákům s LMP tuto diagnózu a skrývat ji za "hraniční pásmo", aby se předešlo zařazení do praktické školy. Jestliže praktické školy nebudou (poptávka vynucená rozsudkem D.H. atd.), bude těchto žáků víc?
Jak se bude realizovat výuka o 30 dětech, kde bude např. 10 integrovaných (LMP, logopedické vady, autismus, somatická postižení), 5 žáků nadprůměrných, zbytek průměr s projevy dyslexie? Komu se bude učitel věnovat nejvíc? Kde je individualizace výuky? Je v lidských silách tohle všechno obsáhnout?

Autor:  Marek Adler [ čtv 23. črc 2015 12:05:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Projekt RVP bohužel typicky zapadá do prostředí českého školství. V jeden moment se vezme obrovský balík peněz, který je třeba ideálně během jednoho roku utratit, takže se pořádají stovky školení, jsou vymyšleny nejrůznější funkce, sepsány miliony papírů. V dalších letech ticho po pěšině.

Školy s ŠVP pracují, když musí, když jsou změny povinné. Jinak to není materiál, který by kohokoli zajímal. Řada škol své ŠVP za těch osm (nebo kolik) let vůbec neupravovala (krom těch povinných změn). Na řadě škol ŠVP vůbec neodpovídá realitě, tomu, co škola učí.

Ostatně stačí číst zprávy ČŠI, které jsou takových konstatování plné.

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 23. črc 2015 13:04:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

LV píše:
Výukové metody se asi příliš nezmění. To by měla být záležitost učitele a jeho vlastních kompetencí.

Se změnou / úpravou obsahu by mělo dojít u učitele k úpravám / změnám postupů, metod apod.
Chtěla jsem tím jen upozornit na to, že se zde převážně řeší úpravy papíru, ale nepostřehla jsem zmínky o úpravách v rámci výuky.

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 23. črc 2015 13:06:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Marek Adler píše:
Školy s ŠVP pracují, když musí, když jsou změny povinné. Jinak to není materiál, který by kohokoli zajímal. Řada škol své ŠVP za těch osm (nebo kolik) let vůbec neupravovala (krom těch povinných změn). Na řadě škol ŠVP vůbec neodpovídá realitě, tomu, co škola učí.
Ostatně stačí číst zprávy ČŠI, které jsou takových konstatování plné.

Je to chybou samotného RVP, že je situace převážně taková?

Autor:  Marek Adler [ čtv 23. črc 2015 13:23:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zrušení ŠVP v ZŠ

Pavlína Hublová píše:
Je to chybou samotného RVP, že je situace převážně taková?


Není. Je neustále opakovanou chybou tvůrců nejrůznějších projektů (informační gramotnost učitelů, DUMy, kariérní řád), že koukají jen na horizont velkých příjmů, typicky rok, kdy tečou peníze. Pak nezájem.

Ono je velmi snadné formálně proškolit tisíce učitelů, sepsat miliony papírů, vydělat hromadu peněz. O hodně složitější by bylo motivovat zúčastněné k další práci (zvlášť když peníze už došly).

Stránka 2 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/