Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 18:06:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Pane jo, to je opravdu slušná kopička materiálů a inspirace.

Přesto mě stále zajímá, jaké aktivity konkrétně vy se svými žáky děláte, co jste zkusili, jak to fungovalo?

(Díky za námět se čtením - zkoušíte ještě nějaké další aktivity?)

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 19:44:20 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Ideální otázka: "Jak by ses cítil/a ty na jeho/jejím místě?"
A je to opravdu jedno, kdy použijete:
  • při řešení kázeňských problémů
  • v závěrečném hodnocení skupinové práce
  • při četbě (jak už bylo zmíněno)
  • při diskuzi k jakémukoli tématu (film, historie, přírodověda, prvouka...)

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 19:50:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Při reflexích aktivit se ptám jak se cítili.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 20:45:34 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Já jsem narazila při pročítání příspěvků tady na portálena jednu metodu reflexe - Poslední slovo patří mě. Celý článek je tady
A kopíruji techniku: hodnoty, že jednObvykle lze kombinovat s technikou zvanou Poslední slovo patří mně. Je to jeden ze způsobů, jak vést reflexi žáků po přečtení nějakého textu. Tato technika, jež dává diskusi určitý rámec, je vhodná pro „rozmluvení" žáků se zábranami a ostychem. Jak postupovat?

Poté, co všichni mají vypracovaný podvojný zápis, vyzve učitel jednoho žáka, aby přečetl vybranou tezi. Aby celá třída mohla text sledovat, je vhodné, aby žák předem oznámil stranu (odstavec), ze které je úryvek. Po jeho přečtení spolužáci zvažují, proč si daný žák tento citát vybral. Tři až čtyři spolužáci svůj názor ostatním vysvětlí. Pozor, jde o procvičování empatie žáků. Neměli by tedy říkat, proč by si danou myšlenku vybrali oni, ale proč asi si ji vybral daný žák. Když zazní několik zdůvodnění, žák, který četl vybranou tezi, přečte svůj komentář a určí, který ze spolužáků se nejvíce přiblížil jeho názoru. Poslední slovo má tak ten, kdo četl vybraný citát. Tento postup se pak ještě několikrát zopakuje. Učitel vybere dalšího žáka, který přečte svoji tezi, ostatní zvažují důvody výběru a nakonec daný žák prozradí svoji myšlenkovou rozvahu.

Popsaným způsobem vzniká situace, kdy žáci mají možnost pochopit, že nesdílíme všichni stejné
a myšlenka může být interpretována rozmanitým způsobem, neboť záleží na širším kontextu, do kterého ji jedinec zasadí. Současně mají žáci možnost naučit se neskákat si do řeči, reagovat výstižně a poměrně rychle, respektovat mínění druhých apod.
Zkoušeli jste někdo?

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: pon 15. bře 2010 16:16:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 0:43:17
Příspěvky: 6
To vypadá jako zajímavá metoda se širokým účinkem.

Máme tady už docela dost podnětů co se týče rozvíjení empatie. Co sebepojetí a motivace? Do emoční inteligence tyto složky osobnosti patří a určitě máte nějaké osvědčené metody, které na ně působí, podělíte se o zkušenosti?

Btw: při studiích jsem narazil na zajímavý titul: CANFIELD, Jack - Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků : Příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Je v ní několik desítek her pro kolektiv dětí druhého stupně ZŠ a starších, jsou zaměřené na schopnost ocenit, pochválit, konstruktivně kritizovat, rozvoj sebepoznání, stmelování kolektivu apod. Je tu někdo, kdo má s takovými hrami zkušenost?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: pon 15. bře 2010 17:25:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Připojím také jeden vhodný zdroj:
Lucie Horychová. Vyjadřujeme své pocity, abychom se lépe cítili. Kurz osobnostní a sociální výchovy pro žáky 1. stupně ZŠ. Praha: Odyssea 2007
Také učitečná kniha:
Silberman, Mel.101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997 - moc pěkné aktivity na sebepoznání.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: pon 22. bře 2010 14:43:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 0:43:17
Příspěvky: 6
Diskuse nám trochu vázne, téma emoční inteligence je natolik široké, že do ní patří takřka celý výchovný proces. Proto nemusíme setrvávat jen tam, kde je práce s emocemi zjevná. Do EI patří i schopnost odložení uspokojení některé potřeby kvůli splnění nějakého úkolu.

Zkusím tedy rozšířit svou otázku: máte nějaké osvědčené "finty", kterými dokážete namotivovat děti k něčemu, do čeho se jim z počátku příliš nechtělo? Co platí spíše na mladší děti a co už na děti druhého stupně ZŠ?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Patří rozvoj emoční inteligence do školy?
PříspěvekNapsal: sob 02. lis 2013 20:12:18 
Emoční inteligence je velice důležitá a jistě se musí rozvíjet od předškolního věku. Tam se používají dramatické hry, kde děti řeší závěr, nebo možnosti změn rolí. Také mohu doporučit prosociální hry. :D


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: