Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Učitelé cizích jazyků: jak jsme na tom podle ČŠI?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=5713
Stránka 1 z 1

Autor:  Lucie Slejšková [ stř 07. dub 2010 14:03:55 ]
Předmět příspěvku:  Učitelé cizích jazyků: jak jsme na tom podle ČŠI?

Na České škole informují o tom, že ČŠI v letech 2006-2009 v rámci tříletého tematického cyklu zjišťovala a hodnotila úroveň výuky cizích jazyků ve školách všech stupňů vzdělávání.
Výsledky jsou k dispozici v podobě stručné, ale úderné studie, k přečtení zde.

Zvláště některé grafy hovoří jasně - viz příloha.

Situace není růžová ani co se týče kvalifikovanosti učitelů, ani co se týče finančního ohodnocení, ani co do používaných metod. U všech stupňů škol povinné školní docházky jsme na více než 80 % zapojení frontální výuky, na gymnáziích je to dokonce 92 % u ANJ i NEJ, na SOŠ ještě o něco více.

Nejspíš spolu tyto tři faktory souvisí... Na tento portál ale chodí asi spíše ti, kteří neučí v 80 % frontálně.

Překvapují vás tato zjištění?

Studie mluví i o nutných úpravách v RVP - údajně RVP není dostatečně propojeno se zkouškami a neplní tak úlohu referenčních bodů. Vnímáte to stejně, nebo rozdílně a proč?

Autor:  Mgr. Norbert Tlustý [ sob 10. dub 2010 18:43:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učitelé cizích jazyků: jak jsme na tom podle ČŠI?

Studie mě nijak zvlášť nepřekvapuje.
Myslím si, že uváděné faktory kvalifikovanosti a používání metod by se daly shrnout do jednoho. Podle mých zkušeností totiž souvisí jeden s druhým. Nekvalifikovaný učitel neumí či nechce používat jiné metody než převážně frontální výuku. Maximálně se občas pustí do párové či skupinové práce.
Kvalifikovanost je na velkém množství škol problém a ten také samozřejmě souvisí s finančním ohodnocením. Kdo je kvalifikovaný na angličtinu, dostává často lákavější nabídky nebo po nich sám pátrá a to je lidské. Ti kvalifikovaní, kteří ještě ve školství zbyli, jsou více méně nadšenci. Nárůst nekvalifikovanosti vznikl jistě také se zavedením povinného jazyka (školy pochopitelně zavádějí jako první jazyk většinou angličtinu) od 3. ročníku a k tomu některé školy, v rámci tzv. boje o žáky zavádějí angličtinu od 1. ročníku, aniž na tuto výuku mají kvalifikované odborníky. Nevím, jestli v tomto směru něco změní úprava RVP ZV. I když jsem sám učitel angličtiny, tedy byl bych rád, kdyby se anglicky učilo co nejvíc žáků, mám pocit, že by se povinný jazyk měl zavádět až od 4. ročníku a pokud některá škola bude chtít začít s výukou jazyka dříve, měl by někdo posoudit, zda k výuce má kvalifikované lidi. Výuka od 1. nebo 3. třídy, které není vedena kvalifikovaným odborníkem, je totiž nejen zbytečná, ale takový učitel, který si neví rady, nadělá spoustu škody. Nechtěl jsem se nikoho dotknout. Znám i ojedinělé případy nekvalifikovaných učitelů jazyka, kteří jsou velcí nadšenci a rychle se učí a někteří si dokonce doplňují kvalifikaci. Jako všude, i zde existují výjimky. 8-)

Autor:  Mgr. Norbert Tlustý [ úte 07. zář 2010 18:41:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učitelé cizích jazyků: jak jsme na tom podle ČŠI?

Přidám jednu čerstvou příhodu, která také tak trochu svědčí o tom, jak jsme na tom s učiteli angličtiny. Objednali jsme nové učebnice angličtiny a materiály pro učitele. K mému překvapení byly všechny metodické příručky psané v češtině. Na dotaz, zda bych mohl dostat originální, tedy v angličtině, mi bylo sděleno, že je nedováží, protože je učitelé v Česku nechtějí. :cry: Prý je požadují jen rodilí mluvčí, kteří u nás učí. No, asi je to pohodlnější, ale mně to nepřipadá profesionální. Navíc to učitele přeci nutně musí přinejmenším svádět k tomu, že v jeho hodině je více zastoupena čeština. Nakonec jsem anglickou metodiku dostal 8-)

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/