Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: úte 01. zář 2009 10:12:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Mgr. Dana Svobodová píše:
v integrovaném předmětu "Náš svět" - vlastivěda, přírodověda.


Přeji hezký den!
Zaujala mne Vaše poznámka, kterou výše cituji. Znamená to, že učíte vzdělávací obor Člověk a jeho svět tak, jak se navrhuje v rvp a nerozdělujete jej na jednotlivé obory tak, jak to bylo dříve běžné? Pokud jsem tomu správně porozuměl, rád bych se seznámil s vašimi zkušenostmi s tímto předmětem. Není to totiž obvyklé na školách. Většina škol přistoupila na možnost zachovat minulou strukturu a učit oddělěně Vlastivědu, Přírodopis a Prvouku.

_________________

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: úte 01. zář 2009 10:41:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
U nás jsme také zachovali tento vzdělávací obor jako jeden předmět .. integruje učivo ze všech oblastí, které do vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět spadá

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: stř 02. zář 2009 7:03:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Dobrý den,
ano je to tak! Vytvořili jsme předmět "Náš svět", který vyučujeme od 1. do 5. ročníku a v němž se skutečně promítnou výstupy z RVP (Člověk a jeho svět) - bez dalšího vnitřního dělení. K tomuto kroku nás vedlo několik věcí:
1. kladli jsme si otázku, jak prvňáci rozumí pojmu "Prvouka", co to vlastně je? Shodli jsme se na tom, že název předmětu nemůže být pro tak malé dítě srozumitelný a že už vůbec nevyvolává představu o tom, co tam budeme dělat...
2. Když už jsme "zrušili" prvouku, přemýšleli jsme nad tím, proč ve čtvrtém ročníku vytváříme (z hlediska žáků) nové dva předměty, které jsou však obsahově pokračováním "prvouky" u nás tedy předmětu "Náš svět". A logicky nám vyšlo, že budeme mít jeden předmět s obsahovou náplní tří předmětů (původně prvouka, vlastivěda, přírodověda).
3. Výhodou je (ověřeno praxí), že tento předmět vyučuje jeden vyučující, může tedy poskytovat učení v souvislostech (podnebné pásy - Evropa např., Vesmír - Řecko - báje a pověsti....), u nás byla možnost vytvářet hodinové bloky (2 vyučovací hodiny vcelku, u páťáků odpoledne) s možností zařazování projektového učení (mimochodem žáci milují) a kooperativního učení
4. Nevýhodou v době začátku realizace bylo to, že neexistovaly učebnice, což jsme s žáky vyřešili tak, že jsme vytvářeli vlastní "učebnici" i pracovní listy na základě našich projektů (Vesmír, Člověk, Veletrh cestovního ruchu...)
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: stř 02. zář 2009 10:00:34 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Díky za informaci. Rozumím vašim důvodům a myslím si, že je to určitě dobré učit v jednom celku. (Jsou to vlastně prvky integrované výuky.) Většina škol ale tento vzdělávací obor RVP desintegruje na tři tradiční předměty. Je to možno viz. poznámku na str. 37 Rámcového vzdělávacího oboru. Když se ale ptám po důvodech, většinou říkají, že to tak dělaly dříve. Jediný argument, který bych bral jako relevantní je to, že to neučí jedna učitelka, ale to jen na některých velkých školách. Jak přesvědčit elementaristky že je to efektivnější učit integrovaně? Snad jen tím, že budeme ukazovat výhody? Jsem zvědav, zda se vyjádří i další kolegové.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: stř 02. zář 2009 11:25:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Dobrý den, skvélé téma a opět skvělé zkušenosi paní Dany. Mám jeden dotaz právě na Vás, milá Dano. Dejme tomu, že se jedná o třetí ročník, na počátku roku rozdáváme rozvrh a v něm je místo prvouky předmět "Náš svět"? Časová dotace zůstává asi stejná, tedy tři hodiny týdně?
A také máte pravdu, že dítě v první třídě určitě lépe pochopí, o co půjde v předmětu Náš svět než v Prvouce.
Ještě mě napadá, jak je to s vysvědčením? Také je tam předmět Náš svět?

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: stř 02. zář 2009 12:35:34 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Petro
vzhledem k tomu, že existují formuláře vysvědčení s nepředtištěnými předměty je opravdu možné (a nutné), aby na vysvědčení byly předměty tak, jak je mají děti během roku .. tedy i Náš svět

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: stř 02. zář 2009 14:26:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Hanko,
děkuji za Vaše poznámky a připomínky. Jsem ráda, že nejsem osamocena s touto zkušeností. Řekla bych "ve dvou se to lépe táhne". A "když nás bude víc, nebojíme se vlka nic". Na vysvědčení, v třídní knize...(prostě ve veškeré povinné dokumentaci školy") zapisujeme oficiální název předmětu "Náš svět".
Žáci se nikterak nepodivovali nad změnou názvu, rodičům jsme vysvětlili důvody, které nás vedli k této změně. Ve svých třídách jsem měla "speciální rodičovskou schůzku", kde jsem rodičům vysvětlila způsob výuky (kooperace, projekty), požádala je o průběžné vyjadřování k procesu vzdělávání (v rámci týdenní plánů - velmi často se objevovalo: konečně smysluplné učení, o ničem jiném doma nemluví...), vysvětlila výhody, ukázala nevýhody (nejsou učebnice) a požádala o podpis k souhlasnému stanovisku.
A co se týká časové dotace? 1. - 3. ročník 3 hodiny, 4. - 5. ročník 4 hodiny (dva bloky po dvou hodinách týdně). A rázem byl dost času k pozorování, experimentování, posuzování, porovnávání, vyhodnocování závěrů pozorování...
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: stř 02. zář 2009 14:35:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Jan Zouhar píše:
Díky za informaci. Rozumím vašim důvodům a myslím si, že je to určitě dobré učit v jednom celku. (Jsou to vlastně prvky integrované výuky.) Většina škol ale tento vzdělávací obor RVP desintegruje na tři tradiční předměty. Je to možno viz. poznámku na str. 37 Rámcového vzdělávacího oboru. Když se ale ptám po důvodech, většinou říkají, že to tak dělaly dříve. Jediný argument, který bych bral jako relevantní je to, že to neučí jedna učitelka, ale to jen na některých velkých školách. Jak přesvědčit elementaristky že je to efektivnější učit integrovaně? Snad jen tím, že budeme ukazovat výhody? Jsem zvědav, zda se vyjádří i další kolegové.

Dobrý den, Jendo.
Souhlasím, ukazovat výhody. U nás skutečně převážily nad nevýhodami. Také jsme přemýšleli, zda takový způsob výuky budeme moci zorganizovat. Nakonec zvítězil zdravý rozum. Český jazyk obsahuje také tři složky - jazykové vyučování, literaturu a slohové vyučování včetně komunikace. Každou složku také neučí pokaždé jiný učitel, nýbrž celý předmět... Ale chápu školy, kde podmínky k integraci složek nemají. Podle mého se nic nemá lámat přes koleno. Ale setkala jsem se i s modelem, že vlastivědu v 5. ročníku učil zeměpisec z 2. stupně. Nic proti zeměpiscům nemám, ale vlastivěda obsahuje nejen zeměpis. Jsem totiž velmi nerada, když vidím, když se přírodověda či vlastivěda stávají "doplňkovým" předmětem do úvazku učitelům z 2. stupně.
A musím dát za pravdu i podruhé. Vzhledem k tomu, že mám akreditovaný seminář s touto tématikou a nabízím jej přes různé vzdělávací instituce, není o něj bohužel velký zájem. To není nářek, to je prostě konstatování, že většina škol zvolila tradiční výuku - prvouka, vlastivěda a přírodověda.
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: čtv 03. zář 2009 4:49:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Ve škole, kde jsem pracovala, se také učilo tradičním modelem.Možná jen ředitelé a učitelé neví, že je možné všechny tyto předměty učit vcelku pod názvem Náš svět. Já o tom také slyším poprvé. I když je to vlastně logické. Pracujeme přece podle RVP, kde není prvouka ani přírodova a vlativěda, ale "náš svět". Navíc tato vzdělávací oblast je podle mne snad ze všech nejvhodnější k projektové, integrované, kooperativní.....výuce. Rýda bych se ještě vrátila k té dokumentaci. Nedojde k problému při přechodu z jedné školy na druhou? Dítě má například na vysvědčení předmět Náš svět, přejde na jinou školu, kde se učí klasicky. Opravdu si lámu hlavu nad tím, jestli učitelé a učitelky na našich školách dobře rozumí celku "Náš svět". Jestli ví, co vše si pod tím představit, když nemají praxi a tuto vzdělávací oblast znají třeba jen jako pojem v RVP či ŠVP a předměty učí stále rozděleně třeba už několik let.

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na prvním stupni
PříspěvekNapsal: čtv 03. zář 2009 5:52:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Petro
pokud se dítě stěhuje během školního roku .. vydává mu nová škola vysvědčení jen za pololetí, které ve škole absolvoval .. takže může mít dítě v pololetí na jednom vysvědčení Náš svět .. a ve druhém pololetí na jiném formuláři Přírodovědu a Vlastivědu

U nás se tento předmět jmenuje Člověk a jeho svět .. stejně jako vzdělávácí oblast

Jaké názvy škola dala vyučovacím předmětům, záleží čistě na ní a na jejím ŠVP

a l otázce jestli učitelé rozumí pojmu náš svět .. tak snad tvořili ŠVP a ví co do této oblasti spadá, ne?

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: