Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=9505
Stránka 1 z 5

Autor:  Kamila Ventová [ čtv 13. kvě 2010 17:43:27 ]
Předmět příspěvku:  Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Dobrý den,
zaujaly mě učebnice pro 1. stupeň ZŠ z nakladatelství Fraus. Měla jsem možnost si pár hodin v rámci praxe z nich odučit a bylo to velmi zajímavé :).
Máte někdo s nimi nějaké zkušenosti?
Hezký večer!
Kamila

Autor:  Veronika Svobodová [ čtv 24. čer 2010 8:55:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Učebnice Fraus jsou velmi pěkně ztvárněné. Měla jsem možnost vidět hodinu matematiky, kde paní učitelka jela podle těchto učebnic. Mnoho aktivit, vytvořená prostředí, v nichž děti pracují, jim umožňují učit se matematiku zábavně. Nevýhodou je, že když žák přestoupí z jiné školy, kde se učí podle jiných učebnic. Je pro něj těžké zapadnout mezi porstředí, které mají jeho spolužáci zaběhlé. Pokud by tyto učebnice byly sjednocenou učebnicí pro ZŠ, pak je též vřele doporučuji.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pát 25. čer 2010 9:25:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Díky za názor. Používáte i jiné učebnice, které vám vyhovují? Podělte se o své zkušenosti s ostatními.

Autor:  Kamila Ventová [ pát 25. čer 2010 9:34:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Děkuji za názor :) já budu od září učit na ZŠ, kde se bohužel matematika podle Frause neučí. Chtěla bych alespoň začlenit nějaké úlohy.
Doporučuji publikaci: Dítě, škola a matematika od autorů:Milan Hejný, František Kuřina. Tato kniha se snaží ukázat i jiné možnosti výuky matematiky. Nalezneme zde také ukázky z praxe.

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 25. čer 2010 15:52:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Každá učebnice má své klady a zápory. Každému vyhovuje něco jiného. Důkazem jsou živé debaty mezi pedagogy (nejen na naší škole).
My jsme tento školní rok změnili nakladatelství - z Nové školy jsme přeběhli k Didaktisu. Učívala jsem i podle Alteru. Frause používám pro inspiraci.

Pokusila bych se vybrat kladné stránky těchto učebnic tak, jak to cítím já:
  • Nová škola - systém v metodických postupech, přiměřená (až nízká) náročnost;
  • Didaktis - propracovaná motivace, výborná metodika;
  • Alter - přehlednost a jasné rozvržení stránek, dostatek (až nadbytek) drilových cvičení;
  • Fraus - netradiční pojetí, množství doplňkového materiálu.

Abych byla fér, držela jsem se vždy dvou nejvýraznějších bodů u každé učebnice. Záměrně jsem nepsala záporné stránky, ale můžeme o nich podiskutovat.

PS: Některé z těchto učebnic přímo vyžadují, aby učitel, který s nimi bude pracovat, absolvoval školení (Nová škola, Fraus). To může být někdy dost velký problém a důvod "nepochopení" učebnice.

Autor:  Kamila Ventová [ pát 20. srp 2010 11:35:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Příští týden se dozvím, podle jakých učebnic budu učit. Fraus to nebude určitě, ale ráda bych ho také využívala. Připadá mi, že rozvíjí myšlení a nabízí netradiční úlohy, které mohou být pro děti zajímavé. Tak jsem zvědavá, co na to řeknou ony ;)

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 20. srp 2010 18:10:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Matematiku od Frause jsem si koupila pro sebe. Budu se z ní inspirovat, až si budu vytvářet přípravy na interaktivní tabuli.
Další inspiraci budu hledat v Svět čísel a tvarů, Prometheus.

Obě jsou podle mne hodně náročné, ale právě proto jsem si je koupila. Potřebuji nápady které zapracuji do hodin, kde mají žáci spíše jednodušší učebnici.

Dítě, škola a matematika jsem také četla. Dokonce jsem si z ní udělala výpisky. Pokud by někoho zajímaly...zde.

Autor:  Sofia Hladíková [ čtv 02. zář 2010 12:04:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Hezký den,
Pavlína to shrnula poměrně dobře. My používáme Alter - ten nadbytek drilových cvičení bych viděla spíš v učebnicích, které jsou od 3.ročníku, pracovní sešity mi vyhovují - mimo jiné také pro vložené demonstrační přílohy ( peníze, desítky, násobilky atd.) Na procvičování je doplňuji pracovními sešity z NŠ. Na málotřídce potřebuji, aby děti zadání úlohy hned pochopily a nemusela jsem se zabývat složitým vysvětlováním, co se po nich vlastně chce. A pak mám zásobu všech možných dalších materiálů, které používám k doplnění - je toho hodně.

Autor:  Pavlína Hublová [ pon 11. říj 2010 17:16:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Máte možnost ovlivnit výběr učebnice nebo pracovního sešitu pro svou třídu?
Zkoušeli jste někdy kombinaci jiné učebnice a jiného PS?

Autor:  Mgr. Julie Farská [ stř 23. úno 2011 21:28:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Hezký den,
asi zde budu první, kdo napíše určitá negativa, ale ráda bych se vyjádřila k učebnicím Fraus. Studovala jsem pedagogickou fakultu v Praze, tudíž matematika pod vedením profesora Hejného a doktorky Jirotkové - to znamená výuka prakticky jen "Frausovské" matematiky, žádné jiné, což si myslím, že je ke škodě, ale o výuce matematiky na fakultě zde mluvit nechci.
Nyní působím jako učitelka 4. třídy. Děti jsou na učebnice Fraus zvyklé, jedou podle nich od první třídy a jsou vlastně takovými "pokusnými králíky", protože vyrůstají s tím, jak se učebnice vydávají. Zrovna jsem zabrousila k diskusi o tom, zda jsou děti moc přetěžované, když se učí zlomky v páté třídě apod. a pozastavila jsem se nad tím. Totiž učebnice Fraus učí zlomky už ve čtvrté třídě. A to není vše - ona totiž ve čtvrté třídě učí rovnice a pomocí "Zvířátek dědy Lesoně" i soustavu rovnic o dvou neznámých. Musím říct, že jsem z toho velice znepokojená, pro nadanější děti jsou učebnice skvělé, ale pro ty pomalejší jsou téměř nepoužitelné (jako hlavní učební materiál). Navíc v tomto věku si děti musí více procvičovat, hodně počítat, aby si zvykly na algoritmy, aby si zkrátka procvičily pamětné počty.
Moje děti vám krásně spočítají všechna zvířátka, ale mají problémy s malou násobilkou. Dělení písemné jsme probírali malou chvilku a učebnice dále počítá, že to děti zvládají. A tak dále. Je to pro mě věčný boj. Takže - z mé strany: učebnice Fraus doporučuji jako studnici skvělých nápadů a možností, ale rozhodně ne jako hlavní učební materiál. A rozhodně si myslím, že soustavy rovnic o dvou neznámých ve čtvrté třídě nemají místo. Za chvíli je budeme v deseti letech učit co? Teorii relativity?

Stránka 1 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/