Diskuzní fórum
http://diskuze.rvp.cz/

Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=9505
Stránka 5 z 5

Autor:  Chosé [ pon 20. bře 2017 20:20:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Barbora Jedličková píše:
Mgr. Julie Farská píše:
Hezký den,
asi zde budu první, kdo napíše určitá negativa, ale ráda bych se vyjádřila k učebnicím Fraus. Studovala jsem pedagogickou fakultu v Praze, tudíž matematika pod vedením profesora Hejného a doktorky Jirotkové - to znamená výuka prakticky jen "Frausovské" matematiky, žádné jiné, což si myslím, že je ke škodě, ale o výuce matematiky na fakultě zde mluvit nechci.
Nyní působím jako učitelka 4. třídy. Děti jsou na učebnice Fraus zvyklé, jedou podle nich od první třídy a jsou vlastně takovými "pokusnými králíky", protože vyrůstají s tím, jak se učebnice vydávají. Zrovna jsem zabrousila k diskusi o tom, zda jsou děti moc přetěžované, když se učí zlomky v páté třídě apod. a pozastavila jsem se nad tím. Totiž učebnice Fraus učí zlomky už ve čtvrté třídě. A to není vše - ona totiž ve čtvrté třídě učí rovnice a pomocí "Zvířátek dědy Lesoně" i soustavu rovnic o dvou neznámých. Musím říct, že jsem z toho velice znepokojená, pro nadanější děti jsou učebnice skvělé, ale pro ty pomalejší jsou téměř nepoužitelné (jako hlavní učební materiál). Navíc v tomto věku si děti musí více procvičovat, hodně počítat, aby si zvykly na algoritmy, aby si zkrátka procvičily pamětné počty.
Moje děti vám krásně spočítají všechna zvířátka, ale mají problémy s malou násobilkou. Dělení písemné jsme probírali malou chvilku a učebnice dále počítá, že to děti zvládají. A tak dále. Je to pro mě věčný boj. Takže - z mé strany: učebnice Fraus doporučuji jako studnici skvělých nápadů a možností, ale rozhodně ne jako hlavní učební materiál. A rozhodně si myslím, že soustavy rovnic o dvou neznámých ve čtvrté třídě nemají místo. Za chvíli je budeme v deseti letech učit co? Teorii relativity?



Dobrý den,
mohu se zeptat, na které škole učíte? Sháním ZŠ, kde se jede podle Frause do své diplomové práce.

Děkuji,
Babora Jedličková

Autor:  Jana [ pon 19. čer 2017 17:18:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Ráda bych se vyjádřila k učebnicím vzhledem k nadcházející inkluzi.
Mně osobně se poměrně líbí Fraus i Alter (hodně námětů, hodně prostředí, hodně barev...). Učím již řadu let a můj syn je prvním rokem na gymnáziu. Neumíte si představit děs v očích dítěte s ADHD, který otevře jakoukoliv stránku v Alteru či Frausovi...
Musela jsem oddělovat cvičení, zjednodušovat, atd. Díky svému synovi jsem se vrátila opět ke starému, známému základu: "Od nejjednoduššího k složitějšímu, od konkrétního k abstraktnímu, zleva doprava, ze shora dolů, od celku k jednotlivým částem..."
Myslím, že pokud učitel dokáže přemýšlet hlavou dítěte, je to ta nejlepší učebnice. Dneska volím jednoduché, ze začátku jednobarevné pracovní listy, které sama vyrábím a postupně přecházím ke složitějším. Vyrábím i pomůcky na tabuli (velké), které pak používají děti v lavicích (malé). Ještě se mi nestalo, abych narazila na učebnici, která by plně vyhovovala dětským potřebám.
Fraus i Alter (zástupci Hejného a klasiky) mají mnoho kladů, ale neustále střídající se prostředí, barvy, podměty... Bohužel pouze pro naprosto "bezproblémové" děti.
Navíc, frausofská, až schizofrenní snaha o mezipředmětové vztahy, dělá absolutně nezáživnými i ostatní učebnice (čtení, prvouka apod.).
Myslím, že děti by si měly hrát a být učením zaujatí, ale možná jsem naivní.

Stránka 5 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/