Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Obsah kompetence komunikativní
PříspěvekNapsal: čtv 05. lis 2009 9:54:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj všichni!
Moc jsem přemýšlel co to vlastně je "KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ". Co vlastně máme děti naučit?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obsah kompetence komunikativní
PříspěvekNapsal: ned 08. lis 2009 13:30:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 02. črc 2009 7:19:46
Příspěvky: 67
Ahoj Jendo,

je výborné, že jsi téma komunikativní kompetence otevřel - je velice zajímavé :!: (a často nedoceněné a opomíjené). Myslím, že v této oblasti je nejdůležitější schopnost aktivně diskutovat, formulovat a obhajovat své názory a postoje, ale také umění naslouchat a respektovat názory druhých nebo přizpůsobit své verbální a neverbální chování společenské či kulturní situaci.

A co znamená komunikativní kompetence pro Vás ostatní :?: a jak v tomto směru vedete žáky a pracujete s nimi :?:

_________________
Jirka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obsah kompetence komunikativní
PříspěvekNapsal: sob 24. črc 2010 21:50:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 22. črc 2010 20:04:19
Příspěvky: 10
Dobrý den,

myslím, že tohle je klíčová otázka pro celou oblast klíčových kompetencí.
Protože, komunikaci považuji za hlavní nástroj učitelů k tomu, aby s žáky navazovali 'obyčejný' pozitivní respektující kontakt, protože na základě toho s nimi rozvíjí vzájemné vztahy,a napomáhají tak rozvoji dobrým vztahům i mezi žáky navzájem a posilují motivaci žáků ke spolupracujícímu chování -pro které má učitel ve výuce vytvářet vhodné příležitosti. A tím vést žáky k spoluvytváření příznivého klimatu ve třídě. Bez toho výuka postrádá smysluplnost a nemůže být moc efektivní. Navíc snaha učitele např. udržet pozornost všech žáků ve třídě upoutanou na učitele po většinu výuky je vyčerpávající a marná.

Osobně si pod pojmem 'komunikativní kompetence' představuji učit žáky věnovat si pozornost navzájem, naslouchat si, navazovat oční kontakt při rozhovoru, snažit se vyjádřit jasně a pokud možno stručně, (hlasitostí, jazykově) přiměřeně situaci, mluvit k tématu, navazovat na dané téma a příspěvky jednotlivců, shrnovat, vyjádřit souhlas i nesouhlas, uvádět své odlišné názory a respektovat přitom 'jinakost' těch druhých..
Myšlenka je to sice hezká, ale mnohdy ve specifickém stresovém prostředí konkrétních škol se to obtížně zařizuje.

Mnohdy to jde opravdu těžko, při počtu okolo 30 žáků ve třídách,jejich typu a založení, časové dotaci na předmět, roztříštěnosti rozvrhu, který podceňuje význam vzájemného 'naladění' učitele na žáky a naopak a také v důsledku předchozích zkušeností žáků, kteří na tento způsob práce často nebyli zvyklí.. To vyžaduje čas a soustředěnou pozornost všech zúčastněných. Právě to ale mnohdy nějak není v souladu s 'přecpaným kuriklem' a tzv. 'zónou proximálního vývoje', tedy aktuální úrovní mnoha žáků ve třídách, kteří některé základní sociální návyky v komunikaci ze ŽŠ ani z rodiny prostě zatím nemají. Myslím, že při tvorbě ŠVP je třeba myslet i na to, pro jaký typ žáků plán pro výuku vytvářím a co je vůbec reálné v daném čase a velikosti skupin, jejich dosavadním 'nastavení' zvládnout. Jak si tedy cíle vůbec stanovit. Mnohdy může být dost těžké i samotné vyhodnocování,vzhledem k podmínkám výuky i vlastní subjektivitě a spočívá především v naší interpretaci.

Navíc, podíváme-li se kriticky (případně sebekriticky:-) do svých sboroven a přemýšlíme-li o tom, jak se tzv. komunikativní kompetence projevuje tam, může nás to velmi znepokojovat.Jak mají učitelé u svých žáků rozvíjet něco,s čím si sami neví rady? Ještě k tomu v náročných podmínkách školní výuky..a ještě k tomu, pokud to sami vlastně nepovažují za důležité.

Kolikrát lidé mají problém jiný názor (shodný, natož odlišný od svého) si jen v klidu vyslechnout. Jak přitom vlastně dovedou pracovat se svými emocemi? A to nemusí jít ani o učitele, na které je zvláště po to stránce vyvíjen často tak veliký tlak, že případná lhostejnost, nezájem naslouchat, ironie či agrese je vlastně jejich zoufalou ale do značné míry přirozenou obranou, obvykle vůbec neuvědomovanou.

Jsem velmi zvědavá na komentáře, zkušenosti, názory a postřehy jiných.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obsah kompetence komunikativní
PříspěvekNapsal: ned 25. črc 2010 9:37:14 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Dobrý den,
mám pocit, že slov špatná komunikace atd.má každý plnou pusu ( bývá to velmi pěkné alibi pro něco, co se nepovedlo), ale vlastně pro pojem dobrá komunikace toho moc nedokážeme. Vidíme to už v mateřské školce- děti jsou nastaveny na příjem ( DVD, televize, počítač a vlastně ani rodiče neočekávají reakci- jen vykonání nějakého příkazu) a někdy se tento stín nepovede překročit. Po malých krůčcích- naslouchání, dokončení vět, rozšiřování slovní zásoby, argumentování, prezentace atd. postupuje určitě většina z nás, ale stejně vidíme, že ani rodiče ( nakonec ani nás učitele)vlastně komunikace nezajímá- chci říci a prosadit svoje, ostaní mě nezajímá.
Je to běh na dlouhou trať a musíme začít už od školky a běžet a běžet.....


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: