Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Zkušenost s videotréninkem interakcí
PříspěvekNapsal: pon 05. črc 2010 22:27:44 
Dobrý den,
mám za sebou 6 let učitelské praxe na ISŠ a SOU. Myslím,že jedna z věcí, které mi hodně pomohly naučit se to nějak "relativně důstojně" zvládat, bylo kromě různých dalších seminářů a kurzů, setkání s metodu videotrénink interakcí (VTI) po prvním roce učitelování. Což mě nadchlo tak, že jsem absolvovala 2,5 letý intenzivní výcvik a pomalu pronikala do souhry souvislostí ve snaze pochopit běžné dění na učilišti, co často vypadá jako nějaká neuvěřitelná scénka vytržená z absurdního dramatu. VTI nasměrovalo můj způsob uvažování a pomohlo lépe pochopit souvislosti lidského myšlení, prožívání a jednání a dívat se na oblast školství, konkrétní školu,kde (zatím stále ještě částečně) učím a její třídy žáků, sborovnu kolegů atd. jako na živý organismus, neustále se pohybující ale přitom relativně neměnný stabilní systém. Moje snaha implementovat do něj VTI se mi především z důvodu mé tehdejší nezkušenosti moc nedařila.Tehdy jsem ještě dostatečně nechápala, že stejně jako existuje spousta možností, existují i přirozené zákonitosti překážek a jisté meze, i moje vlastní. Každá škola je jiná, má své specifické podmínky, můžeme tedy mít zkušenosti naprosto odlišné.

Ráda bych se dozvěděla něco o zkušenostech jiných učitelů s VTI v jakékoliv podobě. Je tu někdo, kdo je ochoten se o to podělit?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: zkušenost s videotréninkem interakcí
PříspěvekNapsal: úte 06. črc 2010 20:30:45 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Dobrý den p. Šmerdová,
vítám Vás v diskuzi a jsem moc ráda, že se i tady objevuje metoda videotréning interakcí. Setkala jsem se s kolegyní, která si nechala "natočit" hodinu a byla velice s metodou spokojená. Ukázala jí mnoho věcí, které si při běžném frmolu hodiny ani neuvědomovala, že se ve třídě dějí.
Takže budu zvědavá spolu s Vámi na zkušenosti dalších vyučujících.

PS: Víte, že registrace Vám např. pomůže lépe se orientovat v již přečtených příspěvcích? :-)

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkušenost s videotréninkem interakcí
PříspěvekNapsal: stř 07. črc 2010 19:20:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Milá Dano,

slyším prvně, že by někdo z učitelů pracoval se skutečným VIT. Je to moc zajímavé. Kde bychom se o této metodě mohli dočíst více?

Sama mám drobnou zkušenost s něčím, co VTI není, ale i tak to bylo moc užitečné. V e-learningovém kurzu Rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí, který jsem s kolegyněmi pro Metodický portál vytvořila a tutorovala, jsme rozebírali nejprve na video natočené hodiny jiných učitelů a na konci kurzu si každý účastník natočil svou hodinu. Rozbory byly v tzv. triádách (ve trojicích, vzájemná zpětná vazba s vlastními pravidly) a účastníci to hodnotili velmi pozitivně, i když se zpočátku této zkušenosti obávali.

Dokonce někteří hodlají s touto metodou pokračovat a natáčet se ve škole vzájemně.

Jak jste uvažovala Vy o použití VTI ve Vaší škole?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkušenost s videotréninkem interakcí
PříspěvekNapsal: čtv 22. črc 2010 21:18:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 22. črc 2010 20:04:19
Příspěvky: 10
Dobrý den,
děkuji za obě reakce na můj příspěvek a další velmi vítám.

Moc mě těší,paní Kneřová, že alespoň někteří učitelé metodu VTI už znají a mají s ní dobrou zkušenost, jak píšete. To považuji za hodně důležité. (Registrace tady je asi dobrý nápad, takže díky :))

Upřímně, kdekoliv se o VTI někde na kurzech, v seminářích mezi učiteli zmíním, drtivá většina učitelů VTI nezná. Často si pod tím názvem lidé také představují něco jiného a pak jsou velmi překvapení, stejně jako studenti učitelství v seminářích, se kterými posledních několik let pracuji především.Naštěstí většinou příjemně. :)

Mezi psychology a sociálními pracovníky je povědomí o VTI pochopitelně větší, ale zase je tu, aspoň jak se mi to jeví na základě mých vlastních zkušeností,často určitá 'propast' mezi učiteli a psychology, což je škoda. Stejně tak jako propast mezi VŠ pedagogy (výzkumníky:-)) a učiteli v běžné školní praxi. Pohled jedněch na práci druhých může být poněkud 'z venčí'. Je to přirozené, protože pedagogicko psychologická příprava na ped. fakultách mívá obrovské rezervy. Stačí se podívat, jaký prostor je oblasti komunikace v přípravě budoucích učitelů věnován a jakou 'přednáškoidní' formou se výuka mnoha studentů bohužel často realizuje. To nejsou zrovna příhodné podmínky pro skutečnou realizaci výuky založenou na rozvoji klíčových kompetencí..(Jestli je to někde už jinak, tak jen dobře.)

Přiznám se, že mezi VTI trenéry, bohužel neznám, kromě 1 výjimky, žádné další praktikující učitele na ZŠ, SŠ, GYMN, SOU atd. Přecejen práce se studenty na VŠ je i z hlediska komunikace naprosto odlišná.

To, co píšete Vy Lucie, mi připadá také velice zajímavé a moc ráda bych se o tom Vašem e-learningovém kurzu Rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí dozvěděla více. Můžete mi o tom napsat ještě něco, případně mě někam odkázat?

V rámci své disertační práce jsem sestavila pro studenty v seminářích e-learningový Videoodpovědník pro modul komunikace a interakce, (využívá prvky VTI) zaměřený na jejich interpretaci výukové komunikace.Od té se v našem uvažování a chování odvíjí mnoho dalšího..

Natáčení učitelů-kolegů mezi sebou navzájem jako forma experimentování může být velmi zajímavé i užitečné, můžou si sami všimnout spousty důležitých věcí, navíc to podporuje jejich vzájemnou spolupráci.Už to je pro učitele samotné, jejich žáky a školu vůbec velký přínos. Vaše práce je tedy jistě velmi záslužná. Může to však také mít i svá úskalí :) Čeho si vlastně v komunikaci všímat, na co především se zaměřit, jak to pospat, vyjádřit, aby si to ten druhý dobře vyložil a nedotklo se ho to třeba..Videotrenér tedy pomáhá jejich experimentování zacílit, dát mu směr..a někam dovést. Pomoci uvidět něco, čeho si v té zápavě mnoha zajímavých informací, vjemů, postřehů (a pocitů a myšlenek, které to vyvolalo) třeba nevšimli, anebo to uvidět z jiného úhlu pohledu, zorientovat, propojit si různé jevy. Z hlediska času a energie učitelů mi to připadá ekonomické.

Videotrénink je však poměrně náročná metoda. Na čas (domluva konkrétní zakázky,opakované natáčení,podrobná analýza interakcí,kterou dělá videotrenér, technické vybavení, společné zpětnovazební rozbory na vhodném nerušeném místě a soustředění. Ale v případě motivovaného člověka, a těch, jak věřím, je spousta i mezi učiteli,může dokázat hotové zázraky,což je ve školství docela potřeba:) Na základě svých různých zkušeností s VTI připravuji na podzim další semináře, tentokrát pro skupiny učitelů, zaměřené na praktické seznámení se s VTI.

Kdo by se chtěl dozvědět víc, odkazuji na mé webové stránky (www.videotrenink-interakci.cz), případně na pražské sdružení SPIN, které zajišťuje akreditované výcviky nových videotrenérů (www.spin-vti.cz).

Vzhledem k tomu, že jsem se tu tak rozepsala, tak ty úvahy o využití VTI na 'mojí' škole si kdyžtak nechám na nějaké příště. (Pardon, příště budu stručnější.:-))


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkušenost s videotréninkem interakcí
PříspěvekNapsal: pát 23. črc 2010 9:14:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 02. črc 2009 7:19:46
Příspěvky: 67
Dobrý den,

jsme moc rádi, že jste vnesla do diskuzí toto velmi podnětné téma. Děkujeme také, že jste se zaregistrovala na portálu.

Téma VTI je velice zajímavé a překvapilo mě, že mezi trenéry se téměř nevyskytují „praktikující učitelé na ZŠ, SŠ, GYMN, SOU atd.“. Proč myslíte, že tomu tak je?

A jaké jsou zkušenosti dalších vyučujících s VTI? Jak byste využili VTI ve vaší škole?

_________________
Jirka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zkušenost s videotréninkem interakcí
PříspěvekNapsal: pát 23. črc 2010 21:32:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 22. črc 2010 20:04:19
Příspěvky: 10
Dobrý den,
děkuji za další otázky, ráda odpovím alespoň na některé.

Proč je mezi VTI trenéry tak málo praktikujících učitelů? Těžko říct. Možná i proto, že mnoho učitelů o možnosti VTI zatím stále vůbec neví a také jsou podle mého názoru už tak dost 'zavaleni' plněním běžných povinností v práci učitele, narůstající administrativou i znechuceni všelijakými změnami ve školské problematice a dvouletý intenzivní výcvik představuje přecejen určitou výraznou zátěž (časovou, organizační i finanční atd.)

Já sama jsem se do toho pustila před 5 lety po svém prvním roce na učilišti, protože jsem hledala možnosti, jak se v každodenní realitě učiliště prostě především nezbláznit (začínající učitelka, 11 tříd různého zaměření plných neklidných, převážně ne zrovna vychovaných a ke vzdělávání málo motivovaných žáků, téměř samí kluci,kteří se potýkají se spoustou vlastních emočních problémů, přestávky na odpočinek učitelů krátké 5 min, neustálé rychlé střídání velkých skupin,které učitel při časové dotaci mé aprobace ČJ- OV vidí pouze 1-2x 40 min týdně (dřív do třídy přijít prostě nestihnete, protože např. hledáte třídnici, kterou tam kolega před vámi také nemohl stihnout vrátit), to opravdu nejsou zrovna příhodné podmínky jak pro systematické zavádění prvků zážitkové pedagogiky ani pro navazování smysluplného kontaktu s žáky tohoto typu a v tomto množství,a tedy pro efektivní výuku atd.) a jak v téhle realitě lépe učit právě tyhle svoje žáky, z nichž někteří o to koneckonců projevují i zájem.. Neměla jsem žádné srovnání s tím, jak to funguje na jiných školách.Teprve po dalších 2 letech různých pokusů jsem pochopila, že na něco takového jako je implementace VTI škola musí být nejprve připravená, naladěná. Ta 'moje' mezi ně ale z různých důvodů zatím nepatří a nedělám si iluze o tom, že na dalších školách typu odborných učilišť by ta situace byla výrazně jiná. Problematické může být i to, pokud je VTI trenér na škole přímo někdo, kdo tam také sám učí. Komplikované, začarovaný kruh, který nemůže rozseknout pár izolovaných jednotlivců..Nerada bych tu svoje učiliště nějak pomlouvala,nabídlo mi mnoho důležitých zkušeností a z hlediska kontextu současného nastavení celého systému školství je tato situace prostě pochopitelná. Učitelé se běžně ocitají v situacích, na které nebyli na ped.fakultách připravováni, i to je pochopitelné, protože svět se mění a vývoj se stále zrychluje..
Mně osobně VTI opravdu pomohlo uvědomit si mnoho důležitého v profesním i osobním životě. Zpětná vazba, kterou dostávám i od žáků, studentů, některých kolegů mi to potvrzuje.

Nedávno jsem na intervizi VTI vyslechla názor, že akreditovaných VTI trenérů je po ČR už docela dost, ale zdaleka ne všichni z nich ve skutečnosti VTI praktikují..

Pěkný večer všem tady.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron