Dobrý den,
děkuji za obě reakce na můj příspěvek a další velmi vítám.
Moc mě těší,paní Kneřová, že alespoň někteří učitelé metodu VTI už znají a mají s ní dobrou zkušenost, jak píšete. To považuji za hodně důležité. (Registrace tady je asi dobrý nápad, takže díky
)
Upřímně, kdekoliv se o VTI někde na kurzech, v seminářích mezi učiteli zmíním, drtivá většina učitelů VTI nezná. Často si pod tím názvem lidé také představují něco jiného a pak jsou velmi překvapení, stejně jako studenti učitelství v seminářích, se kterými posledních několik let pracuji především.Naštěstí většinou příjemně.
Mezi psychology a sociálními pracovníky je povědomí o VTI pochopitelně větší, ale zase je tu, aspoň jak se mi to jeví na základě mých vlastních zkušeností,často určitá 'propast' mezi učiteli a psychology, což je škoda. Stejně tak jako propast mezi VŠ pedagogy (výzkumníky:-)) a učiteli v běžné školní praxi. Pohled jedněch na práci druhých může být poněkud 'z venčí'. Je to přirozené, protože pedagogicko psychologická příprava na ped. fakultách mívá obrovské rezervy. Stačí se podívat, jaký prostor je oblasti komunikace v přípravě budoucích učitelů věnován a jakou 'přednáškoidní' formou se výuka mnoha studentů bohužel často realizuje. To nejsou zrovna příhodné podmínky pro skutečnou realizaci výuky založenou na rozvoji klíčových kompetencí..(Jestli je to někde už jinak, tak jen dobře.)
Přiznám se, že mezi VTI trenéry, bohužel neznám, kromě 1 výjimky, žádné další praktikující učitele na ZŠ, SŠ, GYMN, SOU atd. Přecejen práce se studenty na VŠ je i z hlediska komunikace naprosto odlišná.
To, co píšete Vy Lucie, mi připadá také velice zajímavé a moc ráda bych se o tom Vašem e-learningovém kurzu Rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí dozvěděla více. Můžete mi o tom napsat ještě něco, případně mě někam odkázat?
V rámci své disertační práce jsem sestavila pro studenty v seminářích e-learningový Videoodpovědník pro modul komunikace a interakce, (využívá prvky VTI) zaměřený na jejich interpretaci výukové komunikace.Od té se v našem uvažování a chování odvíjí mnoho dalšího..
Natáčení učitelů-kolegů mezi sebou navzájem jako forma experimentování může být velmi zajímavé i užitečné, můžou si sami všimnout spousty důležitých věcí, navíc to podporuje jejich vzájemnou spolupráci.Už to je pro učitele samotné, jejich žáky a školu vůbec velký přínos. Vaše práce je tedy jistě velmi záslužná. Může to však také mít i svá úskalí
Čeho si vlastně v komunikaci všímat, na co především se zaměřit, jak to pospat, vyjádřit, aby si to ten druhý dobře vyložil a nedotklo se ho to třeba..Videotrenér tedy pomáhá jejich experimentování zacílit, dát mu směr..a někam dovést. Pomoci uvidět něco, čeho si v té zápavě mnoha zajímavých informací, vjemů, postřehů (a pocitů a myšlenek, které to vyvolalo) třeba nevšimli, anebo to uvidět z jiného úhlu pohledu, zorientovat, propojit si různé jevy. Z hlediska času a energie učitelů mi to připadá ekonomické.
Videotrénink je však poměrně náročná metoda. Na čas (domluva konkrétní zakázky,opakované natáčení,podrobná analýza interakcí,kterou dělá videotrenér, technické vybavení, společné zpětnovazební rozbory na vhodném nerušeném místě a soustředění. Ale v případě motivovaného člověka, a těch, jak věřím, je spousta i mezi učiteli,může dokázat hotové zázraky,což je ve školství docela potřeba:) Na základě svých různých zkušeností s VTI připravuji na podzim další semináře, tentokrát pro skupiny učitelů, zaměřené na praktické seznámení se s VTI.
Kdo by se chtěl dozvědět víc, odkazuji na mé webové stránky (
www.videotrenink-interakci.cz), případně na pražské sdružení SPIN, které zajišťuje akreditované výcviky nových videotrenérů (
www.spin-vti.cz).
Vzhledem k tomu, že jsem se tu tak rozepsala, tak ty úvahy o využití VTI na 'mojí' škole si kdyžtak nechám na nějaké příště. (Pardon, příště budu stručnější.
)