Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výuka informatiky, ict bez počítačů
PříspěvekNapsal: úte 12. čer 2012 7:06:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den,

při výuce na PEDF UK jsem se setkal s projektem Computer Science Unplugged (http://csunplugged.org/). K tomu jsem našel ještě článek pana Naskeho (http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/2566/LZ ... TACU.html/), který se váže k tomuto projektu.

Velice mě tento projekt oslovil a chtěl bych se zeptat na Vaše osobní zkušenosti s jeho nasazením v praxi, nebo zda znáte něco podobného.

Zároveň chci přidat několik osobních zkušeností, které jsem při výuce ict na sš získal. Zajímalo mě, jestli jsou žáci schopni aplikovat určité principy (řazení dat, tvorbu grafů, ...), aniž by používali pc. Proč? Myslím si totiž, že aby žáci dokázali správně některé funkce a nástroje pc používat, musejí znát jejich podstatu, funkčnost. Jinak by si ani nezkontrolovali, jestli jsou výsledky aplikovaných nástrojů na pc správné. Navíc si myslím, že jsou takovéto znalosti nezbytné pro ty, kteří chtějí pomocí pc tvořit a ne pouze bezmyšlenkovitě aplikovat, resp. klikat na tlačítka podle toho, co je v zadání.
Proto jsem si pro žáky připravil řadu úkolů, které se dají jednoduše a rychle pomocí pc vyřešit, ale k dispozici jsem jim nechal pouze papír a tužku.
Takovouto hodinu, jsem provedl ve třech třídách sš (2x 3. ročník, 1x 2. ročník) maturitních oborů.

Zjistil jsem, že cca třetina žáků neuměla seřadit seznam jmen podle abecedy. Cca třetina nevěděla, jak vypadá text zarovnaný do bloku. Cca polovina žáků ze zadané tabulky dat neuměla sestavit graf a vytáhnout podstatné informace. Cca třetina neuměla z článku s nadpisy sestavit obsah. A jiné. Jakmile měli takovéto požadavky splnit na pc, tak to víceméně nebyl problém, ale nevěděli, zda je to správně, i když tato jistota vyplývá z toho, že to dělá pc, resp. software a tedy by to mělo být správně.

Díky těmto zkušenostem jsem přeorganizoval mou výuku, kdy se snažím, aby žáci nejdříve něco jednoduchého (pokud to jde) vytvořili na papír a pak si předvedeme, jak rychle a jednoduše se to dá řešit na pc.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: