Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: pon 19. bře 2012 14:48:47 
Počítačových her mají děti, tedy i žáci, mimo školu dost a dost a je zbytečné je uměle vtahovat do vyučování. Pokud učitel nějakou hru považuje za natolik zajímavou a přínosnou a vhodnou pro své žáky, například v kontextu k vyučované problematice, může ji žákům doporučit, ostatně děti mají svých her tolik a v tak pestrém výběru, že to učitel není schopen sám obsáhnout.

Doma, nebo po vyučování mají děti dost času na to, aby hru pochopily, naučily se pravidla a daly se do hry se vším všudy, tedy i se strategií, vzájmeným raděním se spolužáky, porovnáváním úspěchů a výsledků. Dobrá hra zabere spoustu času a chce tedy časový prostor neohraničený zvoněním a vyučováním. Hry ve škole ano, ale spíš jako ukázka a uvedení do problematiky programu a hry.

Ve středních školách mají hry menší význam, žáci se raději naučí programy prospěšné a užitečné pro jejich vyučovaný obor - pro matematiku (statistiku, geometrii, algebru, apod.), technické kreslení (CAD, kreslení schémat, technických výkresů pro stavebnictví, strojnictví, elektrotechniku apod.), chemii, fyziku, ekonomii (jednoduché a podvojné účetnictví, mzdy, daně, a další, které mohou ihned uplatnit, třeba i za úplatu). Některé programy přinášejí víc vzrušení než hry - například 3D kreslení, programování webu, simulace elektrických obvodů, sociálních vztahů, interakce živých organismů, simulace finančních aktivit atd. atd. atd..

Hry vyžadující soustředění, myšlení, strategii, čas a klid na práci se nedají při vyučování pořádně hrát. Nebo zabírají čas normálnímu vyučování.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: pát 23. bře 2012 13:11:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den,
myslím si, že určení, který žák, co uvítá záleží na konkrétním žáku a nedá se to plošně hodnotit. Učím na SOU a SŠ a musím říct, že většina žáků hru, jako zpestření a přesto učení uvítala. Učitel musí znát své žáky, aby prostředek, jako jsou hry a jiné aktivity, dovedl správně nasměrovat. Odkazuji na jeden z předchozích příspěvků, kde jsem psal reakce žáků na hru ghetout.cz. Důležité je, konkrétní aktivitu nějakým způsobem řídit a následně společně se žáky shrnout, rozebrat - udělat výstup. Nechci, aby jenom hráli, ale aby se hrou učili.

Pro bližší seznámení s problematikou digitálních her - http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/6491/vyukove-digitalni-hry-ve-skolach-vyzkum.html/.

V jednom z předchozích příspěvků jsem také ve zkratce popsal jednoduchou hru, kterou jsme si zahráli se žáky SŠ 3. ročník v prostředí google aplikace - tabulky. Byli nadšení, i když šlo o triviální hru a zároveň poznávali prostředí "google tabulek". V případě seznamování se s prostředím určitého programu, místy vymyslím nebo aplikuji známou hru a u žáků si všímám, že se na prostředí programu adaptují lépe, než když si procházíme jeho základní vlastnosti a nástroje.

Hra je jenom nástroj, který se dá využít dobře, špatně nebo vůbec. Nesouhlasím s tím, aby se využívaly k výuce pouze hry, ale některé výstupy hodin se hrami dají zefektivnit. Záleží na cíli hodiny.

Návštěvník píše:
ostatně děti mají svých her tolik a v tak pestrém výběru, že to učitel není schopen sám obsáhnout.

Myslím si, že učitel nemusí obsáhnout všechny hry. Proč? Stačí se zaměřit na ty, které se dají vhodně aplikovat. Žáci jsou přece hraví.

Návštěvník píše:
Doma, nebo po vyučování mají děti dost času na to, aby hru pochopily, naučily se pravidla a daly se do hry se vším všudy, tedy i se strategií, vzájmeným raděním se spolužáky, porovnáváním úspěchů a výsledků. Dobrá hra zabere spoustu času a chce tedy časový prostor neohraničený zvoněním a vyučováním. Hry ve škole ano, ale spíš jako ukázka a uvedení do problematiky programu a hry.

Nesouhlasím s tím, že dobrá hra zabere spoustu času, i když vím, že některé hry zaberou opravdu mnoho. Osobně jsem se vždy ve výuce zaměřil na hru, která netrvala déle než výuka a mohl jsem ji tedy řídit (cca 80 min.). Samozřejmě ji žáci mohli hrát znovu i doma.
Pokud jde o hru, která zabere více času, než výuka, tak si myslím, že se může vyskytnout jeden problém. Žáci budou chtít vyhrát nad druhými, což znamená strávit u hry více času a to rozhodně na úkor jiných aktivit. Proto bych přemýšlel nad tím, jak takovouto hru řídit i mimo vyučování, pokud to již hra nějak nepodporuje.

Návštěvník píše:
Hry vyžadující soustředění, myšlení, strategii, čas a klid na práci se nedají při vyučování pořádně hrát.

Jediné s čím bych souhlasil, tak je čas. Samozřejmě, že hra, která se musí až do cíle hrát několik hodin se ve vyučování musí nějak rozkouskovat nebo nehrát. Jiné hry, které potřebují soustředění, myšlení, strategii, klid na práci se během vyučování hrát dají a to velice dobře.

Návštěvník píše:
Nebo zabírají čas normálnímu vyučování.

Dobře aplikované hry, podporují vyučování. Záleží na cíli hodiny.

Souhlasím s tím, že některý žák se bude raději učit ovládat nějaký program, než hrát. To už ale záleží na přístupu učitele k individuální výuce.

Nicméně opět podotýkám a souhlasím s tím, že žáci mají mnoho her, sociálních sítí, ... , u kterých mohou trávit čas. Proto i svou výuku ICT občas obohatím o nějakou tu pohybovou stránku. Je to zdravé pro tělo i mysl :)
Dnes v týmech zabírali území, kde ke každému kousku území museli najít jakousi majitelskou smlouvu, která je učinila vlastníky toho kousku. Pak mohli zabírat území dál. Indície, kde jsou majitelské smlouvy skryté, museli najít pomocí náčrtů, fotek a google maps. Indície byly skryté po celém pozemku školy. Ano, vím, že kdyby se nějakému žáku něco stalo, tak mám vážný problém. Ale když je potom vidím, jak jsou rádi, že zase nemusí sedět a jak je pohybová aktivita "probudí", tak to byl dobrý risk (o tom ale jinde).

Miloš Kafka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: pát 13. dub 2012 6:31:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den,

našel jsem 2 hry z ekonomické prostředí. Nejsem ale ekonom a o ekonomii mám malé povědomí, tak Vás chci poprosit o hodnocení těchto her pro využití ve výuce.

€konomia: http://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/economia/html/index.cs.html
Inflation island: http://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/inflationisland/html/index.cs.html

Děkuji

Miloš Kafka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: pát 20. dub 2012 10:50:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Hra o Zemi: http://www.hrajozemi.cz/archiv-kol.aspx

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: pát 26. říj 2012 20:26:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 26. říj 2012 20:18:01
Příspěvky: 2
Můj názor je ten, že interaktivity a hraní je ve škole celkem dost i bez her. Něco jiného je, když si třeba druhák nebo třeťák doma v klidu procvičuje matematické operace u hry jako je třeba http://cz.gamelicker.com/online-hra-rapid-math-2647 nebo si s pomocí her procvičuje anglická slovíčka, ale ve škole je to podle mých zkušeností docela problém. Když má člověk přes 20 žáků nebo studentů ve třídě, je velmi obtížné udržet jejich pozornost nějakou interaktivní hrou na počítači. Škola by měla učit přemýšlení a způsobům jak řešit problémy. Výukové hry jsou ale většinou zaměřeny na mechanické biflování. Podle mě by bylo mnohem lepší třeba při výuce angličtiny používat skutečné nahrané konverzace a sledovat třeba při hodině část nějkého filmu, a pak si o ní povídat v angličtině se studenty než využívat počítačovou hru na mechanické šprtání slovní zásoby.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: pon 29. říj 2012 18:49:18 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Jaroslav Pešata píše:
Škola by měla učit přemýšlení a způsobům jak řešit problémy. Výukové hry jsou ale většinou zaměřeny na mechanické biflování. Podle mě by bylo mnohem lepší třeba při výuce angličtiny používat skutečné nahrané konverzace a sledovat třeba při hodině část nějakého filmu, a pak si o ní povídat v angličtině se studenty než využívat počítačovou hru na mechanické šprtání slovní zásoby.

Dobrý den pane Pešato,
myslím, by stálo za to rozlišit typy digitálních her. Já do kategorie výukových her nezařazuji takové hry, kdy žáci klikají na výsledek příkladu nebo hrají pexeso apod. To jsou podle mne jen jednorázové aktivity, které je vhodné použít k mechanickému upevnění daného jevu.
Za výukové hry považuji např. různé typy simulací (ať už reálného života nebo fantazijního světa), kde musí hráči prokázat mnohem více kompetencí než jen jednostranně zaměřené znalosti. Pak mám ale opravdu problém s jejich zařazením do výuky (na rozdíl těch krátkých aktivit, které se dají procvičovat u PC nebo u interaktivní tabule třeba jen 10 minut).

A pokud budou žáci hrát hru, kde budou muset komunikovat s ostatními hráči (většinou v angličtině), pak to možná má šanci nahradit poslouchání předpřipravených rozhovorů a jejich opakování. Souhlasíte?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: pon 29. říj 2012 20:32:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 26. říj 2012 20:18:01
Příspěvky: 2
Dobrý den,

pokud jde o krátké hry na upevnění látky tak někdy mohou být docela přínosné, pokud si třeba žák zábavnou formou procvičí základní početní operace a naučí se rychle počítat s pomocí hry, což je přeci jen méně "vyčerpávající" než klasické vyplňování pracovních sešitů, apod. Ale patří to podle mě spíše do domácího prostředí než do školy.

Ty simulace rozhovorů nebo reálných situací v angličtině mají určitě při výuce své místo, protože se tak žáci naučí dobře reagovat na různé situace a získají praktické a okamžitě použitelné znalosti (možná ze mě trochu mluví profesionální deformace učitele angličtiny), ovšem nesmí se to přehánět a hry při výuce nejsou samospasitelné. Často hraní nějaké dlouhé simulace "zabije" celou hodinu a naruší to kontakt učitele s žáky. Pak je lepší na to jít trochu jinak.

Já jsem svůj předchozí příspěvek mínil také jako takové malé povzdechnutí nad tím jak nás počítače a interaktivita ubíjí. Nedávno jsme na škole v přírodě nechali studenty hledat v lese listy stromů a požádali jsme je o jejich pojmenování. A studenti namísto používání vlastní hlavy začali hledat "wifinu", aby se mohli připojit k internetu přes mobilní telefon a najít si správnou odpověď na webu.

Kreativní přístup ke studiu se sice cení, ale trochu mě z toho zamrazilo, že žáci 6. třídy základní školy nedokážou poznat list dubu a buku a bez internetu jsou bezradní. Ale to není problém školy a školství, ale spíše výchovy v rodině, kde dnes rodiče často nemají na děti čas, a tak je zavalí moderní technikou a moc neřeší zda děti také chodí ven a jak tráví volný čas.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: stř 11. zář 2013 0:13:12 
Zdravíčko, pokud hledáte nějakou super stránku s falsh hrami, nebude rozhodně problém nějakou najít. Já jsem poslední dobou objevila celou řadu podobných webů a asi nejlepší z nich je http://hraj.to Vřele doporučuji a věřím, že jsem dobře poradila.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: stř 11. zář 2013 10:20:43 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Leničko, kdybyste nám poradila některou hru, která by se hodila k výuce, byli bychom rádi.
Jinak ale prosíme, abyste do dalších fór upozornění na server nedávala, máme pak podezření na reklamu a mažeme. Díky :-)

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výukové digitální hry ve škole - pomocník nebo ohrožení?
PříspěvekNapsal: stř 11. zář 2013 10:21:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Lenicka1313 píše:
Zdravíčko, pokud hledáte nějakou super stránku s falsh hrami, nebude rozhodně problém nějakou najít. Já jsem poslední dobou objevila celou řadu podobných webů a asi nejlepší z nich je http://hraj.to Vřele doporučuji a věřím, že jsem dobře poradila.
Tomuhle se říká komentářový spam.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: