Dobrý den,
myslím si, že určení, který žák, co uvítá záleží na konkrétním žáku a nedá se to plošně hodnotit. Učím na SOU a SŠ a musím říct, že většina žáků hru, jako zpestření a přesto učení uvítala. Učitel musí znát své žáky, aby prostředek, jako jsou hry a jiné aktivity, dovedl správně nasměrovat. Odkazuji na jeden z předchozích příspěvků, kde jsem psal reakce žáků na hru ghetout.cz. Důležité je, konkrétní aktivitu nějakým způsobem řídit a následně společně se žáky shrnout, rozebrat - udělat výstup. Nechci, aby jenom hráli, ale aby se hrou učili.
Pro bližší seznámení s problematikou digitálních her -
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/6491/vyukove-digitalni-hry-ve-skolach-vyzkum.html/.
V jednom z předchozích příspěvků jsem také ve zkratce popsal jednoduchou hru, kterou jsme si zahráli se žáky SŠ 3. ročník v prostředí google aplikace - tabulky. Byli nadšení, i když šlo o triviální hru a zároveň poznávali prostředí "google tabulek". V případě seznamování se s prostředím určitého programu, místy vymyslím nebo aplikuji známou hru a u žáků si všímám, že se na prostředí programu adaptují lépe, než když si procházíme jeho základní vlastnosti a nástroje.
Hra je jenom nástroj, který se dá využít dobře, špatně nebo vůbec. Nesouhlasím s tím, aby se využívaly k výuce pouze hry, ale některé výstupy hodin se hrami dají zefektivnit. Záleží na cíli hodiny.
Návštěvník píše:
ostatně děti mají svých her tolik a v tak pestrém výběru, že to učitel není schopen sám obsáhnout.
Myslím si, že učitel nemusí obsáhnout všechny hry. Proč? Stačí se zaměřit na ty, které se dají vhodně aplikovat. Žáci jsou přece hraví.
Návštěvník píše:
Doma, nebo po vyučování mají děti dost času na to, aby hru pochopily, naučily se pravidla a daly se do hry se vším všudy, tedy i se strategií, vzájmeným raděním se spolužáky, porovnáváním úspěchů a výsledků. Dobrá hra zabere spoustu času a chce tedy časový prostor neohraničený zvoněním a vyučováním. Hry ve škole ano, ale spíš jako ukázka a uvedení do problematiky programu a hry.
Nesouhlasím s tím, že dobrá hra zabere spoustu času, i když vím, že některé hry zaberou opravdu mnoho. Osobně jsem se vždy ve výuce zaměřil na hru, která netrvala déle než výuka a mohl jsem ji tedy řídit (cca 80 min.). Samozřejmě ji žáci mohli hrát znovu i doma.
Pokud jde o hru, která zabere více času, než výuka, tak si myslím, že se může vyskytnout jeden problém. Žáci budou chtít vyhrát nad druhými, což znamená strávit u hry více času a to rozhodně na úkor jiných aktivit. Proto bych přemýšlel nad tím, jak takovouto hru řídit i mimo vyučování, pokud to již hra nějak nepodporuje.
Návštěvník píše:
Hry vyžadující soustředění, myšlení, strategii, čas a klid na práci se nedají při vyučování pořádně hrát.
Jediné s čím bych souhlasil, tak je čas. Samozřejmě, že hra, která se musí až do cíle hrát několik hodin se ve vyučování musí nějak rozkouskovat nebo nehrát. Jiné hry, které potřebují soustředění, myšlení, strategii, klid na práci se během vyučování hrát dají a to velice dobře.
Návštěvník píše:
Nebo zabírají čas normálnímu vyučování.
Dobře aplikované hry, podporují vyučování. Záleží na cíli hodiny.
Souhlasím s tím, že některý žák se bude raději učit ovládat nějaký program, než hrát. To už ale záleží na přístupu učitele k individuální výuce.
Nicméně opět podotýkám a souhlasím s tím, že žáci mají mnoho her, sociálních sítí, ... , u kterých mohou trávit čas. Proto i svou výuku ICT občas obohatím o nějakou tu pohybovou stránku. Je to zdravé pro tělo i mysl
Dnes v týmech zabírali území, kde ke každému kousku území museli najít jakousi majitelskou smlouvu, která je učinila vlastníky toho kousku. Pak mohli zabírat území dál. Indície, kde jsou majitelské smlouvy skryté, museli najít pomocí náčrtů, fotek a google maps. Indície byly skryté po celém pozemku školy. Ano, vím, že kdyby se nějakému žáku něco stalo, tak mám vážný problém. Ale když je potom vidím, jak jsou rádi, že zase nemusí sedět a jak je pohybová aktivita "probudí", tak to byl dobrý risk (o tom ale jinde).
Miloš Kafka