Zdeněk Slejška píše:
Zkusím nakousnout jedno téma, které si z přednášek řeším. Hodně jsem pracoval v oblasti prožitkové pedagogiky. Zde se pracuje s teorii tzv. komfortní zóny. Jejím základem je, že se účastník vystavuje novým podnětům, které rozšiřují jeho zónu pohodlí, ve které se pohybuje. Je nutné zvolit učící krok dostatečně přiměřený, aby nedošlo k opaku. To teď souznění s přednáškou a otázkou, kdy přestává učení (viz část o S. Kovalikové). Jenže v prožitkovce, kdy můžeme mluvit i o tzv. dobrodružné pedagogice se pracuje hodně s momentem rizika, překonání sebe sama apod. Ne že bych byl skalným zastáncem adrenalinových aktivit, ale přijde mi zajímavé se podívat na to, že zde prostě nějaké učení funguje, ač to porušuje svým způsobem to o čem se na přednášce mluvilo. Jen připomínám, že je nutné dělat přiměřený krok. Ale velmi živě si vzpomínám na euforii lidí, kteří si skočili na hrazdičku a jak je to dostalo o level výš minimálně v sebedůvěře. Co vy na to? Jaké vysvětlení pro tento typ výzvy a učení se skrze ní zde uplatnit?
Navazuji na to, co píše Zdeněk výše. Myslím, že pro popisované situace jsou podstatné mimimálně tři faktory. Obvykle jsou tyto aktivity provozovány týmově. To je naplněním jedné z důležitých složek "osy K" pokud se budu držet naší trminologie, tj SPOLUPRÁCE.
Druhým faktorem, který zajištuje účinnost učení i v této situaci je MOŽNOST VOLBY.
Pokud jsme takové věci na kurzech realizovali, bylo vždy pravidlo, že pokud se někdo zásadně nechce účastnit, může být jen v roli pozorovatele a zapojit se až se rozhodne nebo vůbec. Třetí z důležitých složek osy K je v této situace OKAMŽITÁ ZPĚTNÁ VAZBA.
To je ten prožitek euforie po překonání onoho "levlu". Ještě jedna věc zajišťuje efektivitu zážitkové pedagogiky. Je to reflexe proběhlé aktivity účastníky.
Ne hodnocení někým. Reflexe. Jenže stačí věci malinko změnit a všechno je špatně, učení neprobíhá a zbývá jen nepříjemný zážitek.