Prvňáci už mají za sebou dva měsíce pilné práce a vy určitě spoustu činností s písmenky.
Vaše nápady, které se tu sešly:
Jak mít i na konci roku nějaká písmenka - použijte:
Sestavu písmenek, vždy z jedné strany velké tiskací a z druhé malé tiskací písmenko (např. Didaktis) - není pak tolik "kartiček"; „nalezená“ písmenka sbírat do krabičky, odkud si děti mohou vzít, nebo si dopsaly písmeno na kartičku se slabikou z druhé strany.
Tabulky s plastovými písmenky, které se na tabulce lépe udrží a mohou se objednat na této adrese:
http://www.abcmusic.cz/pages/index.php3?link=04&lang=cz Pěnová písmenka s magnetkem a tabulkou
Tipy na aktivity s písmenkyTy nejklasičtější:
- podívej se na obrázek a polož známá písmenka do mřížky tam, kam patří (první písmeno nejjednodušší, vnitřní písmena nejtěžší);
- přečti si slovo/větu a vyskládej z písmenek/slabik na lavici;
- diktát písmen;
- písmenkový guláš - uč. nadiktuje písmena hledaného slova v jiném pořadí, děti zkouší a hledají utajené slovo (přesmyčka);
- k psané podobě slova složit tiskací;
- složit slovo k obrázku;
- složit jednoduchou odpověď k přečtenému (z tabule, slabikáře apod.)
- oblíbený chaos - rozsypat pásmenka po třídě a sbírat podle diktátu (buď každý sám za sebe nebo ještě zajímavějií ve dvojicích nebo ve skupině);
- stará známá "šibenice" - učitel by na tabuli vypsal počet políček, děti - - - - - na proužek papíru. Uhodnuté by se zapisovalo na tabuli a zároveň každý skládal v lavici.
Méně klasické:
- modelovat písmenka z modelovací hmoty, drátků, vytvářet ze svých těl...
A jeden zajímavý tip na konec:Práce s písmenky v tabulceDěti mají tabulku 3 x 4 nebo 4 x 5 polí (nejlépe čtvrtka) a uč. diktuje kam které písmenko/slabiku má položit, např. písmenko malé s do druhého řádku, druhého sloupce apod.
Dají se s tím pak dělat další srandičky:
- postupně vzniknou v řádcích slova, žáci je pak čtou;
- v každém řádku může vzniknout slovo, ale chybí nějaké písmeno/slabika - žáci musí doplnit;
- v každém řádku může vzniknout slovo, ale je třeba nějaké písmeno/slabiku odebrat;
- vznikají konce slov - posouváním volné slabiky (tzv. výtah) na začátku každého řádku vzniknou smysluplná slova.
Jak to probíhá u vás, když pracujete s písmenky?