Pavlína Hublová píše:
Zkusila jste podle očekávaného výstupu prohledat moduly Články a
DUM? Možná,. když něco zajímavého najdete, můžete shromáždit zde. Třeba se pak kolegové přidají se svými tipy.
Hledání, prostudování, zhodnocení a buď přijetí nebo odložit jako nevhodné je časově velmi náročné, rychlejší bude, když si sama podle vašich zkušeností uděláte několik hravých ukázek zcela samozřejmého vnímání vlastností a projevů okolního prostředí.
Hmat - poznat po hmatu různé běžné materiály - hrubost - smirkový papír, sklo (hladké zrcátko), plastelínu (žvýkačku), gumu, poznávání předmětů podle tvaru (tužka, štětec, ping-pongový nebo tenisový míček, klíče a podobné samozřejmosti - například několik skupin se zavázanýma očima dostane postupně několik předmětů a soutěží, které uhodnou nebo neuhodnou.
Hmat, vnímání tepla - poznat studenou vodu, teplou, studená podlaha, sklo, kostička ledu nebo láhev vyndaná z ledničky, horký hrneček s čajem (nespálit!!!) - hranice citlivosti.
Čich - poznat po čichu známé vůně - rozmačkat listy pelargonie (jistě je ve škole znáte a děti typický smrad také), vůně čerstvě uvařené kávy (možná ji děti znají i když ji nepijí), vůně kokakoly, zápach syrečku, vůně pomeranče - vůně libé, nelibé, nebo předměty, které nevoní, například vzduch, voda.
Sluch - prostorové vnímání zvuku tím, že máme dvě uši, poznáme odkud zvuk jde.
Chuť - cukr, sůl, okurka, troška octového nálevu, hořkého raději nic, děti to stejně znají.
Zrak - vnímání barev, na internetu najdete obrázky pro zkoušky barvocitu (různě barevné číslice v barevném pozadí jakoby z mozaiky kamínků), černobílé vidění, zaostřování do dálky, na blízko, zorné pole - bez pohybu hlavy zkusit, kam až je vidět do stran, nahoru a dolů, například sedícímu děcku dát do zorného pole maňáska a pohybovat s ním do strany, kam až je ho vidět, zda mává ručičkou nebo už to není vidět, atd. atd... raději hledejte a vymýšlejte sama, neztrácejte drahocený čas hledáním již hotových příprav, které byste stejně upravovala nebo dělala jinak a lépe, jste přeci také osobnost a dětem můžete předat něco vlastního. Ostatně děti smysly znají, jenom jim to stačí připomenout a dát do souvislostí. Škola hrou.