Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: stř 10. čer 2009 8:20:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Milá Petro, děkuji za slova souznění...Někdy má člověk pocit, že je jako "sám voják v poli" - i když bychom neměli bojovat, ale hledat způsoby spolupráce. Také se mi velmi líbí řešení Lubomíra. Díky za nápad.
Dana Svobodová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: stř 10. čer 2009 18:34:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 17:48:01
Příspěvky: 77
Mgr. Petra Staňková píše:
Kolikrát člověk odsouval povinnost, kterou po nás vedení chtělo, protože se nám zdála nesmysluplná.

Tak je to myslím i s dětmi. Pro nás to znamená jediné: snažit se žákům vysvětlit smysl - musím si ořezat tužku, aby se mi dařilo rýsování; podívej, jak divně vypadá čtverec, který nemohu narýsovat pomocí trojúhelníku s ryskou...
Pro mnohé děti, které nezažijí doma téměř žádný režim, je příprava pomůcek do školy opravdovým problémem. Zde pomůže odkladný kout ve třídě, kde si potřebné pomůcky mohou uložit. :)

_________________
Luboš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: čtv 11. čer 2009 9:31:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 18:59:56
Příspěvky: 32
Ano, přesně tak. Odkladný kout, to je zajímavě nazváno. Také využívám ztracených pomůcek, které záhadně nikomu nepatří a nechybí, k tomu, že si je děti mohou půjčit, když jim chybí. Za léta se toho nashromáždí...
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2009 19:18:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 17:48:01
Příspěvky: 77
Věcí nikomu nepatřících máme v naší třídě také dost, asi od Marťanů. Škoda, že třída není nafukovací, to by bylo za pár let po problému a všechny doma zapomenuté pomůcky by se snadno daly nahradit jinými, těmi marťanskými. :lol:

_________________
Luboš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 10:15:54 
Dobrý den.
Děkuji za výborné téma.
Moje dcera chodí na 8.leté Gymnásium do 1. ročníku. Bohužel, v naší škole pár učitelů dává 5 Za jedno zapomenutí třeba knihy. Dále mají klasifikované známky plus ohodnocení podle obtížnosti od 1= nejmenší obtížnost do 5= nejvyšší obtížnost. Bohužel, známka za zapomenutý sešit, či knihu je ohodnocena stupněm obtížnosti 3 (tedy stejný, jako za malý test).
Pokud dcera onemocni, musí v den nástupu do skoly mít vše naučené a doplněné. Toto je pro nás problém hlavně tehdy, když dcera chyběla 1 den. Skolu máme bohužel 28 km od domova a od Prace 55 km.. Tedy nezbívá nám, než dojet pro učivo ke kamarádce (po Praci) , což je pro nás 55 km ke skole a dalších 28km zpět domů.
Tedy přijedu se sešitama okolo 19 hodiny večer a je na dceři aby do večera doplnila látku za tento zameškaný den.
Dále prosím o radu, jak postupovat v případě, když mi dcera oznámila, že dostali známku za písemnou práci. Dostala za 1. Ona si tam nasla chybu a šla ji oznámit paní učitelce. Ta jí tedy opravila písemnou praci na 2 ( jednicka jí utekla o půl bodu).. Od té samé paní učitelky dostala ale 5 za zapomenutí knihy do hodiny.
Očekávala jsem, že si paní učitelka takového chování bude vážit a škrtne jí třeba tu 5 za ten zapomenutý sešit.
Bohužel, spletla jsem se.
Mám tedy učit dceru raději se k ničemu nepřiznávat? Děkuji za přečtení toho velice dlouhého textu a těším se na odpovědi.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 20:50:18 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Návštěvník píše:
1. Moje dcera chodí na 8.leté Gymnásium do 1. ročníku. Bohužel, v naší škole pár učitelů dává 5 Za jedno zapomenutí třeba knihy. Bohužel, známka za zapomenutý sešit, či knihu je ohodnocena stupněm obtížnosti 3 (tedy stejný, jako za malý test).

2. Dále prosím o radu, jak postupovat v případě, když mi dcera oznámila, že dostali známku za písemnou práci. Dostala za 1. Ona si tam našla chybu a šla ji oznámit paní učitelce. Ta jí tedy opravila písemnou praci na 2 ( jednička jí utekla o půl bodu).. Od té samé paní učitelky dostala ale 5 za zapomenutí knihy do hodiny.
Očekávala jsem, že si paní učitelka takového chování bude vážit a škrtne jí třeba tu 5 za ten zapomenutý sešit.
Bohužel, spletla jsem se.
Mám tedy učit dceru raději se k ničemu nepřiznávat?


ad 1. I já mám syna na gymnáziu a museli jsme se velmi rychle přizpůsobit výrazně tvrdším podmínkám než na základní škole. Přijali jsme to s vědomím, že se gymnázia považují za výběrová a tudíž si mohou diktovat svá (výrazně náročnější) pravidla.

ad 2. Učitel je také jen člověk. Proto doporučuji domluvit se s paní učitelkou osobně. Předpokládám, že když jí sdělíte svůj pohled na věc, i ona vám vysvětlí svou reakci. Je možné, že si v tu chvíli vše neuvědomila, měla zrovna roztříštěnou pozornost a známku opravila zcela mechanicky...

Zapomínání pomůcek je věčné téma a každý se s tím pereme, jak to jen jde. Pan Koten ve své knížce Škola? V pohodě! doporučuje mít v zásobě pomůcky (předpokládám, že ty, co nám ve třídě nechali mimozemšťané by se daly použít), které sice budou funkční, ale rozhodně nebudou tak kvalitní a pěkné. Takže pero zapůjčím, ale tohle ožužlané...

S prvňáčky to mám trochu jednodušší, rodiče ještě reagují na zápis v deníčku. Takže, když žáček nemá lepidlo nebo nůžky, zapůjčím výměnou za deníček, kam hned píšu, že prosím o doplnění chybějící pomůcky. Když mi pomůcku vrátí, vrátím děcku deníček. Mám tak kontrolu, že mi bylo vše vráceno (taky zapomínám, nestíhám, jsem nepozorná...).

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:16:19 
Dobrý den.
Děkuji za odpověď.
Ano, máte pravdu, vše budu v klidu konzultovat s paní učitelkou.
Vím, je to výběrové gymnásium, tedy beru za samozřejmost, že se zde učivo bere rychle a podrobně. Známkování je samozřejmě přísné. To k této škole patří.
Ovšem očekávala bych, že pokud je žák snaživý a pozorný v hodinách výuky a zapomene párkrát za rok, (ne každý týden), zapomenutá pomůcka bude řešena jinak. Napomenutím učitele a třebas i dlouhým podrobným úkolem, popřípadě referátem, který bude dítě rozvíjet a zároveň se lépe naučí zodpovědnosti. Poněvadž pěkně vypracovaná práce může být poměrně dostatečným trestem a taková práce může vyžadovat půl hodiny i více na provedení ...
Domnívám se, že ani v této výběrové škole není vhodné známkovat zapomenutí se stejnou váhou, jako test.
I nám dospělým se občas stane, že zapomeneme ( myslím, že málokomu z nás by se líbilo, aby za drobné zapomenutí v práci dostal ihned menší plat atd.. :-) , nejsme roboti, jsme chybující lidé :-) )
Po psychologické stránce se mi to pro dítě také nejeví v pořádku....
S pozdravem Králová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 18:05:19 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Návštěvník píše:
Ovšem očekávala bych, že pokud je žák snaživý a pozorný v hodinách výuky a zapomene párkrát za rok, (ne každý týden), zapomenutá pomůcka bude řešena jinak. Napomenutím učitele a třebas i dlouhým podrobným úkolem, popřípadě referátem, který bude dítě rozvíjet a zároveň se lépe naučí zodpovědnosti. Poněvadž pěkně vypracovaná práce může být poměrně dostatečným trestem a taková práce může vyžadovat půl hodiny i více na provedení ... S pozdravem Králová


Milá paní Králová,
rozumím vašemu rozhořčení. Jak se ale říká v jednom slavném filmu "...a to je tak všechno, co s tím můžeme dělat" - já dodávám "my dvě, tady a teď".

Zaujal mne však váš návrh, aby si žák zapomenutí "odpracoval" podrobným úkolem nebo referátem. A ptám se dalších čtenářů: Využíváte někdo tento druh trestu? Vítali byste, milí rodičové, podobný postup učitele?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 19:35:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Dovolím si takové jedno ďáblovo-advokátovo šťouchnutí, prosím berte to v dobrém :) .

Komu z nás se nikdy nepodařilo něco - dokonce něco velmi zásadního - zapomenout? A jakou bychom uvítali reakci sami na sobě? Co vy na to?

Když si představím, kolik předmětů se žákovi vystřídá během dne... A my dospělí si v práci stěžujeme na to, jak nás multitasking rozptyluje ;) .

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 19:04:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. pro 2009 7:16:10
Příspěvky: 25
Moje zkušenost se týká jen hodin angličtiny. S domácími úkoly, které jsou navíc vždy přiměřeně dlouhé věku žáků a úrovni jazyka, pracujeme vždy v následující hodině. Žák, který úkol nemá se často cítí trapně a je mu také líto, že se nemůže zapojit. S úkoly totiž velmi často pracujeme formou hry nebo kvízu apod. Zapomínání úkolů je proto čím dál vzácnější. Další věc, kterou hned zpočátku používám je, že si do klasifikačního archu zaznamenávám "hříšníky" a pokud žák nemá úkol dvakrát za sebou, zapíšu mu krátkou zprávu do žákovské knížky. Žáci se musí omlouvat anglicky. Jednou jsem zkoušel metodu, kterou jsem se dočetl v časopise ELT Proffesional, totiž, že žák se musel omluvit a říci anglicky krátký příběh, proč úkol nemá. Bylo to výborné mluvnické cvičení, ale potom i pečliví žáci začali nenosit úkoly, jen aby mohli vyprávět často legrační příběhy. (Např. Sir, I'm sorry, I haven't got my homework today, because I met a a dog in the park and he ate my homework.) Příběhy jsme začali používat jinak, už ne jako omluvu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 62 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: