Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=433
Stránka 5 z 7

Autor:  Zdeňka [ čtv 19. črc 2012 9:32:04 ]
Předmět příspěvku:  Řešení zapomínání

Ahoj všem učitelům, chtěla bych vás požádat o sdělení, jak na vaší škole řešíte zapomínání pomůcek, domácích úkolů apod., máte sešity, kam děláte čárky, když dítě zapomene nebo to řešíte jinak? Díky Zdeňka

Autor:  Lenka Urbanová [ čtv 19. črc 2012 9:51:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

Zdeňko, váš příspěvek jsem "připnula" k tématu, které už tu máme a které odpovídá vaší otázce. Prosím, projděte si příspěvky a pak klidně ještě položte další otázky, nebo nám napište, jaké nápady máte vy (to by bylo úplně skvělé!).
A jinak také DÍKY za znovuotevření tématu! Možná prázdniny jsou ten pravý čas na takovou přípravu na školní rok. Tak tedy:
Zdeňka píše:
...jak na vaší škole řešíte zapomínání pomůcek, domácích úkolů apod., máte sešity, kam děláte čárky, když dítě zapomene nebo to řešíte jinak?...

Ještě doplním, že o domácích úkolech (včetně zapomínání) jsme debatovali v tématu Domácí úkoly? Jak?, asi by bylo užitečné se k tomu vrátit.

Autor:  Lenka Urbanová [ čtv 19. črc 2012 13:18:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

U příležitosti oživení tématu dovolte výběr z toho, co tu už zaznělo, abychom měli od čeho se odpíchnout:

Hned z úvodu diskuze dva návody, jak postupovat:
Citace:
Řeším až když není doručen ani druhý den - oznámením rodičům. Mám vždy s dětmi dohodu, že budou dostávat jeden úkol týdně... vždy v určený a domluvený den .. takže i rodiče mají kontrolu, 'dnes je středa .. máš úkol z matematiky'. ..
Sešit - stačí omluva s tím, že další hodinu předvede, že má v sešitě doplněno.
Rýsovací pomůcky - tady mi omluva nestačí, protože je vyřazen z provozu - pokud zapomenou věci na rýsování očekávám aktivitu a že si je na tu hodinu půjčí, pokud nepůjčí oznamuji rodičům hned.
Zapomínání žákovských knížek v posledních dvou letech řešíme výjimečně, protože na tenhle prohřešek jsme nasadili systém "3x a dost" .. v podobě 3x a třídní důtka (odbouralo se záměrné schovávání a zapomínání ŽK z důvodu očekávání špatné známky ap.).
Citace:
1) žák se automaticky omlouvá tak, že své zapomenutí zapíše do sešitu Sdělení rodičům (sešit nebo notýsek, který umožňuje podrobnější komunikaci mezi školou a rodinou - v ŽK je málo volného prostoru) a já značím do archu Zapomínání;
2) pokud nepřinese ani druhý den (týká se úkolů apod.), dostává již pětku. Následující dny přibude k pětce ještě vždy jeden zvláštní úkol;
3) za 3 značky na archu Zapomínání zapisuji poznámku do ŽK. Za pět poznámek v ŽK následuje kázeňský postih (napomenutí, důtka...).
Pokud se žákovi nahromadí více jak 3 zvláštní úkoly, které má vypracovat, zůstává následující den "po škole" a zvláštní úkoly dopisuje (je třeba předem oznámit rodičům, že zůstane ve škole déle). Většinou ale k této akci nedojde, protože rodiče (už konečně) dohlédnou na dopsání všech prací.
Naopak - žák, který za celý měsíc nemá žádnou značku na Zapomínání, dostává pochvalu do ŽK. Pochvaly mohou získávat i za třídní služby. 
Pochvala v ŽK maže poznámku za zapomínání (ale pouze za zapomínání!).
Citace:
S prvňáčky to mám trochu jednodušší, rodiče ještě reagují na zápis v deníčku. Takže, když žáček nemá lepidlo nebo nůžky, zapůjčím výměnou za deníček, kam hned píšu, že prosím o doplnění chybějící pomůcky. Když mi pomůcku vrátí, vrátím děcku deníček. Mám tak kontrolu, že mi bylo vše vráceno...

A hned k postupům poznámky:
Citace:
Důležité však je, alespoň myslím, aby se na postupu řešení zapomínání shodli a sjednotili všichni pedagogičtí pracovníci školy!
Citace:
Tak u nás to ošetřeno je a pravidla máme zakotvena v Pravidlech hodnocení.
Měli bychom však rozlišovat úmysl, výjimečnost a také domácí podmínky. A samozřejmě i váhu případné pětky (pokud tedy používáte…), protože tím žák neprokazuje, že něco z učiva neumí.

Zamýšleli jsme se i nad důvody zapomínání:
Citace:
... A také mě napadá, že asi budou i různé důvody, proč konkrétní žák NEzapomene pomůcku nebo domácí úkol. Třeba proto, že na některého žáka dohlédnou rodiče, ale na jiného ne... Pak bychom měli posílat černé puntíky rodičům? Ovšem oba zmíněné případy se ve skutečnosti neliší - ani jeden žák se o své pomůcky aktivně nestará - jen ten první má zodpovědné rodiče...

A teď k dalším (možná někdy trochu neotřelým!) nápadům:
Citace:
(Zapomínání) by se nemělo stát problémem učitele, ale mělo by to zůstat problémem žáka. Takže žák si sám stanoví sankci, která nastane, když opět nepřinese úkol. Učitel dohlíží jen na to, aby sankce nebyla "vytáčkou". Dohoda je taková, že sankce se uděluje i tehdy, když dítě "náhodou" onemocní (nebo se stane něco jiného, nečekaného...) a úkol například v takovém případě nepošle mailem apod. Velmi účinné.
Citace:
Snažím se vést žáky (jedná se v současnosti o čtvrťáky a páťáky) k vlastní aktivitě. Tedy: zapomněl jsem školní sešit, ale cvičení napíšu do domácího sešitu; zapomněl jsem pravítko na rýsování, ale domluvil jsem se v sousední třídě, že mi ho půjčí.
Žák je tedy veden k tomu, že když má problém (zapomenutá pomůcka), měl by ho sám aktivně řešit a ne se spoléhat na učitele, že ho vyřeší za něj. Přiznám se, že žádné notýsky k zapisování zapomenutých pomůcek nemám, nijak to nesčítám, a pokud si žák aktivně zapomenutí vyřeší, není důvod ho jakkoliv kázeňsky trestat. Děti ve třídě jsou zvyklé vzájemně si pomoci. Vědí, že dnes pomohou spolužákovi, zítra budou třeba samy pomoc potřebovat.
Citace:
Snažit se žákům vysvětlit smysl - musím si ořezat tužku, aby se mi dařilo rýsování; podívej, jak divně vypadá čtverec, který nemohu narýsovat pomocí trojúhelníku s ryskou... Pro mnohé děti, které nezažijí doma téměř žádný režim, je příprava pomůcek do školy opravdovým problémem. Zde pomůže odkladný kout ve třídě, kde si potřebné pomůcky mohou uložit.
Citace:
Mít v zásobě pomůcky (předpokládám, že ty, co nám ve třídě nechali mimozemšťané by se daly použít), které sice budou funkční, ale rozhodně nebudou tak kvalitní a pěkné. Takže pero zapůjčím, ale tohle ožužlané...

Řešením mohou být týdenní plány:
Citace:
… Najednou se ukázalo, jak bez problémů se i děti doma s rodiči připraví, protože o pomůckách, které jsem zde (v týdenním plánu, pozn. moderátor) také sepsala, věděli i rodiče (kolikrát jsme po dětech chtěli, aby si o přestávce zapsali z tabule, co mají na PV donést, a kolik raubířů to nestihlo...).

Nápad z hodiny cizího jazyka:
Citace:
Moje zkušenost se týká jen hodin angličtiny. S domácími úkoly, které jsou navíc vždy přiměřeně dlouhé věku žáků a úrovni jazyka, pracujeme vždy v následující hodině. Žák, který úkol nemá se často cítí trapně a je mu také líto, že se nemůže zapojit. S úkoly totiž velmi často pracujeme formou hry nebo kvízu apod. Zapomínání úkolů je proto čím dál vzácnější. Další věc, kterou hned zpočátku používám je, že si do klasifikačního archu zaznamenávám "hříšníky" a pokud žák nemá úkol dvakrát za sebou, zapíšu mu krátkou zprávu do žákovské knížky. Žáci se musí omlouvat anglicky. Jednou jsem zkoušel metodu, kterou jsem se dočetl v časopise ELT Proffesional, totiž, že žák se musel omluvit a říci anglicky krátký příběh, proč úkol nemá. Bylo to výborné mluvnické cvičení, ale potom i pečliví žáci začali nenosit úkoly, jen aby mohli vyprávět často legrační příběhy. (Např. Sir, I'm sorry, I haven't got my homework today, because I met a a dog in the park and he ate my homework.) Příběhy jsme začali používat jinak, už ne jako omluvu.

Na závěr ještě jeden citát z diskuze, zcela bez komentáře:
Citace:
Vzpomínám si ale i na své dětství a vím, že na co jsme se těšili, to jsme tolik nezapomněli.


Jak se se zapomínáním potýkáte vy? Oceníme o drobný ohlas, či zkušenost!

Autor:  Zapomínáčci [ úte 19. lis 2013 13:53:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Řešení zapomínání

Zdeňka píše:
Ahoj všem učitelům, chtěla bych vás požádat o sdělení, jak na vaší škole řešíte zapomínání pomůcek, domácích úkolů apod., máte sešity, kam děláte čárky, když dítě zapomene nebo to řešíte jinak? Díky Zdeňka


Řešit zapomínání není vůbec jednoduché, viz níže už paní odpověděla. Já bych ještě přidala, moje kolegyně používá velice kreativní metodu, tzv. zapomínáčky -

Děti si namalují svůj obličej na papír a vystřihnou ho. Na čele je čelenka se jménem dítka. Každý obličej dostane ocásek o 30 dílcích a pokaždé, jak si dítě něco zapomene, musí si z ocasků něco ustřihnout.

Funguje to skvěle, návod na to jsem našla na této stránce. Hlavně je to kreativnější a člověk s sebou pořád nemusí nosit arch a poznačovat si, kdo co zapomněl :-)

Autor:  Návštěvník [ úte 19. lis 2013 14:41:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

Na obranu žáčků: není větší ponížení, než když si děcko doma zapomene pytlík s přezutím (pokud si ho nedává do tašky společně s učením a svačinou - fuj), nebo když je možné aby si děti nechávaly přezutí v šatně a někdo mu jeho bačkůrky sebere, schová, nebo si vezme jeho, prostě nemá se do čeho přezout a pak musí chodit po škole bos. Šílené ponížení. Kdyby chodilo nepřezuté, sepsuje ho zuřivý školník nebo přísná brejlatá úča ze které jde strach a dítě má takový stres, že by se nejraději do země propadlo. Při sezení v lavici to ještě jde, ale když musí jít v ponožkách i po chodbě nebo na záchod, kde si našlape kapičky vody z vodovodu i z moči (na chlapeckých záchodcích) a musí tak chodit celý den. V ponížení, se studenými nožičkami a prošoupanými špinavými ponožkami. To samé je i na některých středních školách, kde je zapomětlivost přezutí nebo úmyslné pokusy o chození ve venkovních botech trestána dozorujícím školníkem nebo učiteli okamžitým zutím a divte se, zapomětliví maturanti chodí ve fuseklích, nebo nějakých od někoho zapomenutých malých cvičkách.

V tomto případě by bylo vhodné, aby ve škole byly k dispozici nějaké nouzové "erární" přezůvky, hlavně aby byly čisté a děcko se mohlou přezout, když už neúprosný školní řád od žáků z hygienických i dalších důvodů vyžaduje přezutí (učitelé nemusí). Přeneseně je možné, aby ve škole byla k dispozici náhradní propiska, pastelky, nůžky, pokud si je děti vzájemně nepůjčí. Ale to je pouze okrajová záležitost, neřešící zapomínání úkolů, dalších pomůcek, atd.

Autor:  Jana Petrů [ stř 20. lis 2013 16:04:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

Na obranu žáčků: kdo jiný je naučí plnit své povinnosti, než škola, když to rodičům nevadí? Bude mít zaměstnavatel pro ně rezervní projekt, až ten svůj zapomenou doma?
(K tomu nápadu s čistými náhradními přezůvkami - kdo je bude po použití prát? Nebude si je totiž rázem nosit nikdo...)

Autor:  MG [ pát 13. pro 2013 4:07:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

>...není větší ponížení, než když si děcko doma zapomene pytlík...a pak musí chodit po škole bos...
Proboha, jaké ponížení? Berte to z té lepší stránky: dítě je naopak rádo, že si smí udělat pohodlí a netahat se s těma protivnýma botama. Tohle přece není za trest, ale za odměnu!

Autor:  Radek Sárközi [ pát 13. pro 2013 23:57:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

Já tedy, když si něco zapomenu vzít, nepíšu si nikam žádnou čárku... Vy ano? Proč by to měl dělat učitel dětem? Naopak si píšu na papírek, co nesmím zapomenout. :-)

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ sob 14. pro 2013 15:35:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

Možná k vám jednou přijde řemeslník, který si zapomněl nářadí. Nebudete mu psát čárku do živnostenského listu a on se pro své nářadí vrátí. Jistě rád počkáte. A možná to bude někdo, koho nikdo k pořádnosti a odpovědnosti nevedl. Byť třeba pomocí obyčejných čárek.

Autor:  Radek Sárközi [ sob 14. pro 2013 22:49:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co děláme se žákem, který nenosí pomůcky?

Řemeslníci ke mně chodí a často si něco zapomínají. Možná jim dělali učitelé na základce čárky... Podle mě dělání čárek zapomínání nevyléčí - je to naprosto nesmyslná činnost, která žákům nijak nepomůže.

Stránka 5 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/