Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Domácí úkoly? Jak?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=453
Stránka 1 z 2

Autor:  Mgr. Lubomír Šára [ čtv 04. čer 2009 19:16:52 ]
Předmět příspěvku:  Domácí úkoly? Jak?

Zadáváte pravidelně svým žákům domácí úkoly?
Jak rozsáhlé, z kterých předmětů?
Zaměřujete je spíše na procvičování učiva, či na objevování nových souvislostí a vztahů?
Jak řešíte situaci, kdy žák opakovaně či záměrně nesplní domácí úkol?
Možná Vás napadnou další otázky v souvislosti s domácími úkoly, nad kterými bychom mohli společně zapřemýšlet.
Podělte se s námi.

Autor:  Jana Kneřová [ čtv 04. čer 2009 21:56:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Milý Lubomíre,
já sama jsem domácí úkoly nikdy příliš nedávala. Říkala jsem dětem, že pokud budou pilně pracovat ve škole, nemusí domácí úkol dostat. Musím přiznat, že větší čast učitelování jsem prožila ve zvláštní škole. A protože smysl domácích úkolů vidím jednak v procvičení a pak ve vyhledávání, objevování informací, tak jsmem byli hlavně "pilní". Ve zvláštní škole bylo pramálo rodičů, kteří by s dětmi procvičovali a vyhledávat informace nebylo moc kde. Proto jsem Dú brala spíš jako procvičení paměti - nesmím zapomenout, že mám nějakou povinnost. Úkoly samotné byly jednoduché, snadno zvládnutelné.
V posledním roce před mateřskou dovolenou jsem učila v 1. tř. na běžné ZŠ. Denně musely děti doma číst a další úkoly byly podle toho, jak jsem byli pilní. A to jsme byli, protože dětí bylo jen 12. Zadávala jsem spíše úkoly druhého typu. Ty ovšem nebyly povinné. Odměnou byla pochvala, případně jednička do notýsku. To bylo předem známo. Většina dětí úkoly plnila. Někteří využívaly toho, že chodí do družiny a ta sousedí s knihovnou. Takže přístup k informacím byl zajištěn :D .
A ještě k zapomínání. Pokud nějaký prvňáček měl chronický poblém se zapomínáním, řešila jsem to hned s rodiči. Jsme malé město. Můj muž tedy říká něco o tom, že jim pořád utírám zadečky. Tak se asi budu muset zamyslet, jestli bych neměla být ráznější.
Jana

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ pát 05. čer 2009 7:34:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Ahoj,
domácí úkoly ve fyzice jsou pro moje žáky spíš objevováním něčeho nového, co souvisí s probíraným předmětem, nebo si mají doma něco prakticky zkusit vyrobit - naposledy krystaly. Pak o tom píší zprávu. Mají určeno datum, kdy mají úkol odevzdat. Když úkol v termínu nepřinesou, mohou donést ještě další hodinu, ale už nedostanou jedničku.
V angličtině v hodině víc mluvíme, tak si doma případně dopíší nějaké cvičení z pracovního sešitu. To obvykle neznámkuji, ale někdy později píšeme něco podobného jako testík, takže se žákům vyplatí úkol udělat (nebo aspoň opsat :) )
Co úkoly a rodiče? Rodiče v mé třídě si stěžují, že děti v některých předmětech vůbec úkoly nedostávají. Ale zažila jsem i jiné rodiče (jindy), kterým vadilo, že děti mají úkolů moc. Jak je tohle u vás?

Autor:  Mgr. Lubomír Šára [ pon 08. čer 2009 18:15:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Na prvním stupni v českém jazyce a matematice jsou dle mého názoru hodně důležité procvičovací úkoly. Přece jen hodláme zvládnout a pořádně procvičit pamětné počítání či gramatické učivo. Důležité je toto dětem vysvětlit a domluvit se s nimi na pravidlech, například: dva krátké úkoly týdně, jeden z českého jazyka a jeden z matematiky. Pokud někdo potřebuje docvičit víc či má chuť, může vypracovat úkol dobrovolný.
Ve vlastivědě a přírodovědě pracujeme na úkolech "objevitelských". To je příležitost pro týmovou spolupráci a také mimořádné ocenění žáků - objevitelů.

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ stř 10. čer 2009 8:36:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Milý Lubomíre, nezbývá mi, než s Vámi opět souhlasit! A ráda souhlasím. Poslední roky jsem učila integrovaný předmět "Náš svět" (VL + PŘ) zejména projektovou metodou s prvky kooperativního učení (na jiném místě v diskusi). Domácí úkoly vždy vyplynuly z předchozí činnosti: Co bychom ještě ke svému tématu potřebovali nebo chtěli vědět? Kde to zjistím? Mám k tomu příležitost a podmínky? Kdo mi může pomoci? Některé skupiny byly schopny si domácí úkoly rozdělit, přidělit, ale zároveň se sami žáci kontrolovali, v jakém stádiu příprava každého žáka je. A také pomáhali. Žáci si byli vědomi toho, že pokud jeden nesplní to, na čem se domluvili, nebude moci fungovat - pracovat - skupina v následujících částech projektu.
Dana Svobodová

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 16. srp 2009 9:28:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Dobrý den,
myslím, že se tady všichni shodneme na výše zmíněných pravidlech:
  • úkoly z dostatečně probraného učiva k procvičování;
  • úkoly s vyhledáváním informací a přípravou pomůcek.

Frekvence úkolů bude asi velmi různá. Měla jsem pravidla, že:
  • denně alespoň jeden úkol je nezbytností;
  • v pátek se úkoly nezadávají - a pokud ano, pak to rozhodně nejsou úkoly k odevzdání hned v pondělí;
  • dlouhodobé úkoly (a z předmětů, které jsou třeba jen 1x týdně) jsou stále napsané na vyčleněném místě tabule a jsou smazány až v den jejich kontroly.

Setkala jsem se s publikací zadání domácích úkolů na internetu.
Jaký na to máte náhled? Neumetáme dětem cestičku až příliš?

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ ned 16. srp 2009 9:43:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Pavlína Hublová píše:
Setkala jsem se s publikací zadání domácích úkolů na internetu.
Jaký na to máte náhled? Neumetáme dětem cestičku až příliš?


já jsem pro .. další možnost, jak by mohly padnout výmluvy typu "já jsem si zapomněl úkol zapsat" :)

Autor:  Mgr. Lenka Mikulášová [ pon 17. srp 2009 11:44:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Já jsem taky pro... pokud jsou k tomu ovšem podmínky (internetové stránky naší školy nám toto dosud neumožňovaly, ale v současné době jsou modernizovány, tak se těším, že tu možnost mít budu).
Protože jsem minulý rok dostala jako třídní šesťáčky, bylo mi jasné, že jim nějak musím v tom novém světě na II. stupni pomoci. Když to nešlo přes školní stránky, využili jsme "Spolužáky", založili třídu a tam jsem jim připomínala, co si mají vzít na kterou hodinu češtiny, dějepisu, zadané úkoly, třídní akce, apod. Navíc jsem tam vkládala fotky z hodin (projekty, divadelní výstupy, reciteční soutěž třídy,...), a tak tam začali chodit na kukandu i rodiče, z čehož jsem měla velikánskou radost. Pěkný den přeje Lenka.

Autor:  Eva Borská [ pon 17. srp 2009 15:35:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Dobrý den, jsem zatím pouze studentkou pedagogické fakulty, takže domácí úkoly zatím nerozdávám, ale ještě si na ně dobře pamatuju a myslím si, že domácí úkoly jsou dobrá věc, ale nesmí se to přehánět a hlavně by si učitelé měli uvědomit, že jejich předmět není ten jediný. To byl podle mě problém naší matematikářky, která nám vždy dala tolik úkolů, že by tím člověk zabil celý večer, takže většina lidí volila opisovací formu zpracování úkolů. Časem na to ale přišla a přišla i na to, že si je opisujeme v šatnách a tak tam na nás každé ráno čekávala, což dnes působí jako komická historka,ale myslím, že kdyby tenkrát ubrala ušetřila i hodně času stráveného po ránu v šatně ;)

Autor:  Mgr. Petra Stanjurová [ pon 17. srp 2009 21:45:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Domácí úkoly? Jak?

Dobrý den, myslíte si, že by měli mít učitele na škole jasně stanoven počet DÚ za den či týden? Především ve třídě, kde učí více učitelů. Setkala jsem se s připomínkami rodičů: Proč od vás děti dostávají DÚ, když paní učitelka třídní jim žádné úkoly nedává?
Já si myslím, že v tom by měli mít kolegové jasno a měli by se řídit stejnými pravidly. Co vy na to?

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/