Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: čtv 13. kvě 2010 17:43:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 29. lis 2009 16:48:17
Příspěvky: 121
Dobrý den,
zaujaly mě učebnice pro 1. stupeň ZŠ z nakladatelství Fraus. Měla jsem možnost si pár hodin v rámci praxe z nich odučit a bylo to velmi zajímavé :).
Máte někdo s nimi nějaké zkušenosti?
Hezký večer!
Kamila


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne úte 03. srp 2010 20:54:46, celkově upraveno 1
úprava tématu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: čtv 24. čer 2010 8:55:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 23. čer 2010 18:04:33
Příspěvky: 2
Učebnice Fraus jsou velmi pěkně ztvárněné. Měla jsem možnost vidět hodinu matematiky, kde paní učitelka jela podle těchto učebnic. Mnoho aktivit, vytvořená prostředí, v nichž děti pracují, jim umožňují učit se matematiku zábavně. Nevýhodou je, že když žák přestoupí z jiné školy, kde se učí podle jiných učebnic. Je pro něj těžké zapadnout mezi porstředí, které mají jeho spolužáci zaběhlé. Pokud by tyto učebnice byly sjednocenou učebnicí pro ZŠ, pak je též vřele doporučuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: pát 25. čer 2010 9:25:15 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Díky za názor. Používáte i jiné učebnice, které vám vyhovují? Podělte se o své zkušenosti s ostatními.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: pát 25. čer 2010 9:34:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 29. lis 2009 16:48:17
Příspěvky: 121
Děkuji za názor :) já budu od září učit na ZŠ, kde se bohužel matematika podle Frause neučí. Chtěla bych alespoň začlenit nějaké úlohy.
Doporučuji publikaci: Dítě, škola a matematika od autorů:Milan Hejný, František Kuřina. Tato kniha se snaží ukázat i jiné možnosti výuky matematiky. Nalezneme zde také ukázky z praxe.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: pát 25. čer 2010 15:52:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Každá učebnice má své klady a zápory. Každému vyhovuje něco jiného. Důkazem jsou živé debaty mezi pedagogy (nejen na naší škole).
My jsme tento školní rok změnili nakladatelství - z Nové školy jsme přeběhli k Didaktisu. Učívala jsem i podle Alteru. Frause používám pro inspiraci.

Pokusila bych se vybrat kladné stránky těchto učebnic tak, jak to cítím já:
  • Nová škola - systém v metodických postupech, přiměřená (až nízká) náročnost;
  • Didaktis - propracovaná motivace, výborná metodika;
  • Alter - přehlednost a jasné rozvržení stránek, dostatek (až nadbytek) drilových cvičení;
  • Fraus - netradiční pojetí, množství doplňkového materiálu.

Abych byla fér, držela jsem se vždy dvou nejvýraznějších bodů u každé učebnice. Záměrně jsem nepsala záporné stránky, ale můžeme o nich podiskutovat.

PS: Některé z těchto učebnic přímo vyžadují, aby učitel, který s nimi bude pracovat, absolvoval školení (Nová škola, Fraus). To může být někdy dost velký problém a důvod "nepochopení" učebnice.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: pát 20. srp 2010 11:35:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 29. lis 2009 16:48:17
Příspěvky: 121
Příští týden se dozvím, podle jakých učebnic budu učit. Fraus to nebude určitě, ale ráda bych ho také využívala. Připadá mi, že rozvíjí myšlení a nabízí netradiční úlohy, které mohou být pro děti zajímavé. Tak jsem zvědavá, co na to řeknou ony ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 4
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: pát 20. srp 2010 18:10:07 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Matematiku od Frause jsem si koupila pro sebe. Budu se z ní inspirovat, až si budu vytvářet přípravy na interaktivní tabuli.
Další inspiraci budu hledat v Svět čísel a tvarů, Prometheus.

Obě jsou podle mne hodně náročné, ale právě proto jsem si je koupila. Potřebuji nápady které zapracuji do hodin, kde mají žáci spíše jednodušší učebnici.

Dítě, škola a matematika jsem také četla. Dokonce jsem si z ní udělala výpisky. Pokud by někoho zajímaly...zde.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: čtv 02. zář 2010 12:04:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 21. kvě 2010 6:21:00
Příspěvky: 90
Hezký den,
Pavlína to shrnula poměrně dobře. My používáme Alter - ten nadbytek drilových cvičení bych viděla spíš v učebnicích, které jsou od 3.ročníku, pracovní sešity mi vyhovují - mimo jiné také pro vložené demonstrační přílohy ( peníze, desítky, násobilky atd.) Na procvičování je doplňuji pracovními sešity z NŠ. Na málotřídce potřebuji, aby děti zadání úlohy hned pochopily a nemusela jsem se zabývat složitým vysvětlováním, co se po nich vlastně chce. A pak mám zásobu všech možných dalších materiálů, které používám k doplnění - je toho hodně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 17:16:18 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Máte možnost ovlivnit výběr učebnice nebo pracovního sešitu pro svou třídu?
Zkoušeli jste někdy kombinaci jiné učebnice a jiného PS?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
PříspěvekNapsal: stř 23. úno 2011 21:28:53 
Hezký den,
asi zde budu první, kdo napíše určitá negativa, ale ráda bych se vyjádřila k učebnicím Fraus. Studovala jsem pedagogickou fakultu v Praze, tudíž matematika pod vedením profesora Hejného a doktorky Jirotkové - to znamená výuka prakticky jen "Frausovské" matematiky, žádné jiné, což si myslím, že je ke škodě, ale o výuce matematiky na fakultě zde mluvit nechci.
Nyní působím jako učitelka 4. třídy. Děti jsou na učebnice Fraus zvyklé, jedou podle nich od první třídy a jsou vlastně takovými "pokusnými králíky", protože vyrůstají s tím, jak se učebnice vydávají. Zrovna jsem zabrousila k diskusi o tom, zda jsou děti moc přetěžované, když se učí zlomky v páté třídě apod. a pozastavila jsem se nad tím. Totiž učebnice Fraus učí zlomky už ve čtvrté třídě. A to není vše - ona totiž ve čtvrté třídě učí rovnice a pomocí "Zvířátek dědy Lesoně" i soustavu rovnic o dvou neznámých. Musím říct, že jsem z toho velice znepokojená, pro nadanější děti jsou učebnice skvělé, ale pro ty pomalejší jsou téměř nepoužitelné (jako hlavní učební materiál). Navíc v tomto věku si děti musí více procvičovat, hodně počítat, aby si zvykly na algoritmy, aby si zkrátka procvičily pamětné počty.
Moje děti vám krásně spočítají všechna zvířátka, ale mají problémy s malou násobilkou. Dělení písemné jsme probírali malou chvilku a učebnice dále počítá, že to děti zvládají. A tak dále. Je to pro mě věčný boj. Takže - z mé strany: učebnice Fraus doporučuji jako studnici skvělých nápadů a možností, ale rozhodně ne jako hlavní učební materiál. A rozhodně si myslím, že soustavy rovnic o dvou neznámých ve čtvrté třídě nemají místo. Za chvíli je budeme v deseti letech učit co? Teorii relativity?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: