Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Výuka AJ u dyslektiků https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=331&t=16211 |
Stránka 2 z 3 |
Autor: | Pavlína Hublová [ úte 08. lis 2011 9:44:54 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
Návštěvník píše: Jak holčičce nejlépe pomoci? Má takové doučování vůbec smysl? Já ji sice mohu začít učit od základů, ale než dojdeme k látce, kterou probírají nyní, tak může nastat situace, že holčička bude pořád na propadnutí... Myslím, že by bylo nejdříve dobré domluvit se s třídní učitelkou a učitelkou angličtiny. Prostě si udělat takovou schůzku v 5 (počítám ještě maminku a dívčinu). Považuji za potřebné domluvit se na společné strategii. Doučování 1x týdně se mi zdá opravdu málo, ale ve spojení s ochotnou paní učitelkou by se to zvládnout dalo. Dívčina určitě potřebuje začít pěkně od začátku, je třeba zjistit, co umí a co ne a "zacelit" mezery. Držím palce. |
Autor: | Anezka Ceska [ pon 21. lis 2011 13:30:13 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
Ahoj, tak jsem si precetla tvuj pispevek a jen jsem se musela smat. Anglictinu ucim deti uz dlouho, zivim se tim. Ucila jsem i v Cine a tam se mi postestilo se nauci ucit AJ v AJ. Myslim, ze je to nejlepsi zpusob, jak naucit nekoho anglicky a hlavne dislekticke dite. Kdyz o tom budes premyslet, tak ti dojde, ze i kdyz je holcicka dislektik, tak uz se jeden jazyk naucila - Cestinu. Jak je tedy mozne, ze Anglictina ji nejde? Je to hlavne proto, ze AJ na zakladnich skolach a ucebnice, ktere s k tomu pouzivaji se orinentuji hlavne a predevsim na psanou a ctenou AJ. Jenze my jsme uz Cesky mluvili, kdyz jsme se zacali ucit psat a cist. Pri vyuce AJ ve skole je tenhle system presne naopak. Nejdriv pis a cti a pak mozna, nekdy budes mluvit. ... K popisu problemu si pouzila sloveso "to be". Nesouhlasim s tebou, ze je to uplne jednoduche, byt je to zakladbni. K vyuce I am, you are, he /she / it is (tedy sloveso to be) muzes pouzit treba obrazky te tve studentky, jejich rodicu, jeji vlastni fotku a i treba fotku tvoji. Ukazes ji obrazky, u sebe reknes I am a girl. U jejiho obrazku reknes You are a girl, u obrazku jejich rodicu a pratel reknes He / She is a boy / girl. Eventualne u ubrazku skupinky jejich kamaradu muzes rict They are boys and girls. Vazbu it is a .... (an apple) muzes pouzivat az do alelujaaa pokazde kdyz ji ucis, jak se rikaji predmety (ale musis mit obrazky) napriklad It is an apple s obrazkem jablka. Takze pri tomhle si ji nenaucila jen sloveso to be, ale i nektera zajmena a slova boy a girl. Nemusis ucit Aj jen v Aj ale nikdy nezapomen, ze vsechno co ji ucis musis nejdriv demonstrovat, aby vedela co ji vlastne ucis a pak to po ni musis chtit rict. Co se tyka cteni a psani, tak ji to ve skole asi moc nepomuze, ale muzes treba udelat papirky s pismena a nechat ji postavit vzdy nejake slovo. Proste tak, jak se to uci prvnacci ve skole. Jinak s timto proste zalezi na ucitelce, jestli ji bude peskovat za kazde spatne napsane slovo a nebo jestli ji proste bude zkouset z toho, co je dulezite. Taky ji nezapomen hodne, ale opravdu hodne chvalit. Vzhledem k tomu, ze se ji vsichni kvuli tomu posmivaji, tak ji asi dela velke problemy, kdyz udela chybu. Chyby vzdy opravte, ale nikdy ji za to nevynadej, ani nezesmesnuj. V podstate tomu nevenuj pozornost, krome te opravy. Jen ji hrozne moc pochval, kdyz ji jde neco dobre. Ceho bych se u dislektika vyvarovala je preklad!!!!!!!! To co potrebuje, je konkretni vyznamova vazba ke konkretnim predmetum a situacim. Preklad je pro mozek v podstate ukon na vic a cely proces uceni zpomaluje. Snad to pomohlo. Preju hodne stesti a hlavne at se te holcine dari. Anezka |
Autor: | Martina Kovářová [ úte 27. pro 2011 19:42:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
Sice nejsem ve výuce na ZŠ nováčkem, ale stále si tak připadám, jelikož stále je na čem pracovat Chtěla jsem se zeptat, pokud má žák IVP (Individuální plán péče), upravuje tento plán také cílené výstupy/zvládnuté kompetence nebo jen metody práce s žákem? Předpokládám, že specifika individuálního plánu jsou dána legislativně a asi bych to měla vědět, ale chtěla bych poradit prostřednictvím této diskuze od někoho z praxe. Konkrétně se tedy ptám na anglický jazyk.Děkuju moc. |
Autor: | Pavlína Hublová [ úte 27. pro 2011 22:05:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
Dobrý den Martino, možná byste první odpověď mohla najít v článku Individuální vzdělávací plán pro žáky se zdravotním postižením s pokyny k tvorbě. Zvlášť příloha by mohla být nápovědou. |
Autor: | Návštěvník [ stř 28. pro 2011 7:34:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
Učím klavír a klávesy - s AJ nemám žádné zkušenosti. O téma dyslexie se zajímám. Už léta si všímám u žáků různé souvislosti, projevy. Prolezla jsem několik "učených" publikací, které definují tyto problémy a hledala jsem účinné metody, které jsou využitelné v praxi - konkrétně v mé aprobaci. Nenašla jsem. Tak jsem začala z jiného konce - podle svých zkušeností a pozorování, sledováním různých souvislostí. Těžko popsat. Pokusím se. Snažím se pochopit, odkud mohou pocházet problémy, které jsou pojmenovány slovy, které začínají "dys". Východisko: každý jsme originál, nikdo se nemůžeme vejít do žádné šablony. Vnímáme jinak, všímáme si ve svém okolí různé podněty, reagujeme, zpracováváme. U klavíru lze pozorovat ihned, která ruka hraje více přirozeně, která ruka vykonává jednotlivé úkony jakoby samozřejmě. Děti seznamuji brzo i se psaním všeho, co souvisí s notopisem. I v této oblasti vnímám ihned některé detaily. Např. kulaté tvary píší děti různě - pravotočivě anebo levotočivě. Na klávesnici je třeba se umět orientovat - taktéž i ve směru melodie - stoupající, klesající. Některé děti mají zmatek ve směrech - zpočátku těžko umí určit, zda slyší melodii, která stoupá "na půdu" a která "do sklepa". A už v těchto momentech začínám mít jasněji. Hrajeme zpočátku podle sluchu a zároveň tvarujeme ruku, trénujeme volný úhoz, uvědomujeme si, jak zacházet s rukou přirozeně, bez napětí. Později nastupují znalosti o notaci a poté hra z not. Než přicházíme k této části výuky, už mám jasno, který žák má nějaké "dys" dispozice a s určitostí vím, že hraní z not takovému žákovi půjde jaksi jinak. Někdo by řekl "s potížemi" - já říkám JINAK. Totiž - podle mého názoru a zkušeností, veškeré dys projevy souvisejí s přeučeným anebo skrytým leváctvím, zkříženou lateralitou, někdo je ambidexter. A neví o tom ve většině případů - ani žák, ani rodič, ani učitel na ZŠ, prostě se to nezjistilo. Prolezla jsem nějakou literaturu k tématu lateralita. Dítě od raného věku napodobuje lidi ze svého okolí - kteří jsou převážně praváci /anebo se tak jeví/. I když je dítě přirozeně levák, napodobováním okolí se může nutit do něčeho, co mu není vlastní = jde proti sobě, aniž o tom ví. Má potíže, je "nešikovné", je třeba za svou nešikovnost napomínáno atd. Vznikají obranné mechanismy - různé. Stáhne se do sebe, sníží se mu sebevědomí, případně se stane agresivní, hyperaktivní, votravný - pro okolí, při přípravě do školy probíhají různé úhybné manévry - scény, má žízeň, atd. Abych si takovou situaci přiblížila, zkusila jsem si coby pravák psát levou rukou. Vydržela jsem pár minut - bylo mi nevolno, cítila jsem se svázaná a potřebovala jsem se z těchto velmi nepříjemných pocitů okamžitě vysvobodit. Ovšem, JÁ MÁM JASNO, ŽE JSEM PRAVÁK a pokud píšu levou, tak VÍM, že dělám něco, co pro mě není přirozené. Dítě, které je přeučený levák /ať už napodobováním svého okolí anebo násilným přeučením/, nemá tušení, že to takto nemá být - podřizuje se požadavkům. Tímto jsem se pokusila co nejstručněji popsat situaci. Co s tím? Základní filozofie: nic není PROBLÉM! Jsi šikovný a schopný zvládat cokoliv. Když všichni kolem vykonávají něco stejným způsobem, NENÍ TŘEBA to dělat stejně! NENÍ to jediný způsob a postup realizace. Nalezneme společně jiný postup - takový, který bude tvůj - originální - což je v NAPROSTÉM pořádku - tak to má být. Není třeba zapadat do jakékoliv šablony. Pozitivní výsledky jsou otázkou času - někdy je potřeba času skutečně víc - záleží na tom, jak hluboce jsou uloženy různé bloky a obranné mechanismy proti "násilí na sobě" vykonáváním činností nepřirozeně. Psychika takovýchto lidiček funguje např. i tak, že sami sebe zařazují mezi "neschopnější", méně šikovné - a pak záleží i na tom, jakou mají silnou osobnost, jak se s takovými pocity umí vypořádat. Co s tím? Radíme se společně. Řeknu, jak se mi jeví naše konkrétní činnost z mého pohledu, ptám se, jak to vidí žáček, jak vnímá, co pozoruje, jaké má pocity při vykonávání právě prováděné činnosti. Pozorujeme pocity napětí, pocity při vykonávání čehokoliv přirozeně - bez napínání svalů, kdy se nic nemusí "zdolávat", není překážka. Levá ruka hraje přirozeně - a teď to se stejným pocitem zkusíme provést druhou rukou. Napodobíme pocit. Postupně se snažíme uvolňovat zažrané bloky /nejen ve svalech/. Poznáváme sami sebe. Jak vnímáme, co vidíme, co cítíme, co je přirozené, o co se můžeme "opřít", co využít. Pro orientaci ve směrech můžeme vynechat slova levá, pravá /na tyto pojmy přeučený a skrytý levák = dys reaguje zmateně, než najde správnou stranu - totéž u pojmů nahoru - dolů/ - u klavíru to může být např. pojem ruka u okna, ruka u dveří - anebo jakékoliv jiné výrazy. Nahoru např. do nebíčka, dolů např. do peklíčka, na půdu, do sklepa, ptáčci /nahoře/, medvěd /dole/. Tím se uvolní pocit "poplachu", který vzniká při výrazech pravá, levá. Při složitějších motorických úkonech žáci vypínají některé smysly, vnímání - soustředí se na provádění těchto úkonů, např. vypínají sluch - který mají většinou vynikající /poznámka: aby se osvobodili od útrap se sledováním not, učí se ve velmi krátkém čase vše zpaměti = sebeobrana/. Snažím se různými způsoby toto jim pomoci identifikovat a společně hledáme postupy, které tuto situaci vyřeší - rozfázovat práci, probírat postupně podle jednotlivých složek - zjednodušit, rozebrat a pak poskládat, zpívat, vnímat - časem bloky povolí a činnosti se postupně zautomatizují. Analýza - syntéza - uvědomování si - smysly. Vysvětlíme si, že někdy vnímáme víc zrakem, někdy sluchem, opíráme se o činnost mozku - analyzujeme podle teorie, řídíme své vnímání, můžeme více uvědoměle - hmat - automatizujeme pohyby, atd. V jednotlivých částech prováděné činnosti se orientujeme různě, můžeme si některé úseky hrané skladby pamatovat podle hmatu, někde vizuálně, někde podle teoretických vědomostí, někde podle sluchu, atd.. Pocit bezpečí a podpory, klidu, odstraňovat "paniku". Např. i tím, že zvětšíme noty /nakopírovat ve zvětšení/ - VÝRAZNĚ to pomáhá. Děti dys se často v notách ztrácejí - hraní na klavír obouruč = složitá motorická činnost, k tomu sledovat noty - záhul - dítě je "zvyklé", že je to nad jeho síly, má "poplach". Tento poplach je uklidněn - zvětšíme noty /stačí dočasně, než se odstraní panika při hraní z not........./. Kromě toho děti dys /podle mých zkušeností/ mají často astigmatismus - tudíž jakékoliv texty /i notové/ psané vidí špatně, rozmazaně /podle stupně astigmatismu/. Stalo se mi už i to, že jsem dítě posílala k očnímu lékaři se svým podezřením na astigmatismus - očař nepotvrdil, byla jsem "za vola"........po pár letech kontrola u jiného očaře - astigmatismus tam byl........ Pomáhá též nepřetržitě označovat úseky ve skladbě /lze i v jakémkoliv textu/ - čímž je přehled ve schématu studovaného učiva /racionální orientace i zraková orientace - souběžně postupně, analýza/. Je dobré zkusit v textu označení jednotlivých úseků nějakým nakresleným znakem anebo barevnou upoutávkou - jak komu to víc vyhovuje. Pokud je dítě oficiálně diagnostikováno jako dyslektik, případně ambidexter, mající zkříženou lateralitu atd., nemusí toto mít na něj pozitivní vliv - může to vnímat jako označkování "nekvalitnosti", závady. Toto je velká chyba. Dyslexie by NEMĚLA být vnímána jako závada. Je to pouze jinakost. Všichni JSME JINÍ, než ostatní - a to je DOBŘE! Proč bychom nemohli /pokud tím nikomu neubližujeme/ vybočovat, být odlišní........ V tomto se své žáky snažím podpořovat. Cesta k sebepoznání, vnímání souvislostí, hledání řešení podle sebe, hledání SVÉ cesty, svého způsobu, originalita. Povedla jsem se nějak dlouhá - omlouvám se, snažila jsem se co nejstručněji, i tak je to neúplné....... Možná je něco z těchto zkušeností využitelné i ve výuce AJ - hudba a jazyky mají hodně společného - melodie, rytmus - a muzikanti obvykle nemají problém s učením se cizím jazykům. Jsem přesvědčená i o tom, že podobná práce s dětmi, kterou jsem popsala, pomáhá nejen v činnostech, při kterých se takto postupuje. Lze využít široce - pomůže dítěti i v jiných oblastech života a učení obecně. Tak přece jen ještě něco: děti s dys rysy /podle mého názoru a zkušeností přeučení leváci/ mají podle mého průzkumu prokazatelně leváka v rodině - někdo z rodičů anebo i v předchozích generacích /poslední dobou to už sleduji cíleně, zatím se mi toto potvrzuje/. Anebo někoho obouruč. Anebo někoho, kdo o svém přeučeném leváctví ani neví - stačí jednoduchý testík - sepnout ruce, pokud je levý palec nahoře, je to jasné /těch testů může být víc, v některé literatuře se test sepnutí rukou považuje za málo průkazný - ale v souvislostech, které jsem popsala, dává jistotu/. Dyslektici NEJSOU exoti, ani závadní, v podstatě nemají žádný problém, jen jim vnucujeme /vědomě anebo nevědomě/ fungovat jinak, než je pro ně přirozené. . |
Autor: | Petra Pšeničková [ stř 28. pro 2011 17:02:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
Případ holčičky, co nastoupila do 6. třídy ZŠ. Pokud se jedná o dívku,která je v normálním inteligenčním pásu a má dyslexii-tak určitě nároky stanovujeme vyšší než to,co zvládá nyní.Pokud se jedná o dívku s nižším intelektem,tak může mít redukované učivo nebo IVP,ale stále musí probrat všechno učivo jako ostatní žáci,ale k tomu může využívat pomůcky-obrázky, přehledy, gramatické zjednodušené přehledy, fonetické psaní slovíček atd.-to však ale na základě IVP. Každopádně,má-li nějakou diagnozu,je dobré spolupracovat s poradnou,která vyšetření dívce napsala a probrat s nimi další kroky.Je-li rodina ochotna pro dívku něco dělat,nezanedbává ji,je škoda to nechat zajít takto daleko. Já bych začala zjištěním a pročtením si zprávy z poradny,zda se jedná o dívku se speciálními vzdělávacími potřebami (potom má na IVP nárok ze zákona,ale rodina o něj musí zažádat ředitele školy,ten to povolí,lze vytvořit kdykoliv během roku), není-li to dívka se speciálními vzd.potřebami,ale "jen" s dyslexií,tak IVP lze taky,ale už není nutná ta žádost. Projednala bych to i s poradnou,je-li s nimi řeč,jestli se nevěnují také angličtině v poradně.Poté schůzka,kde bude třídní učitelka,vy, dívka, maminka a nejlépe i osoba z poradny a vytvoříte si plán,ale hlavně systematický. Jde o to,aby učitelka stanovila,co je teď nejdůležitější,aby se dívka naučila a zároveŃ jí tolerovala,že neumí tak dobře novou látku(to vše žákům vysvětlí).Důležité je,aby na konci roku,nejlépe už v pololetí zvládala to co má. Ale pozor na vysvědčení bude hodnocena i z toho nového,to by to musela opravdu doporučit písemně poradna a mít to v tom plánu,že v pololetí má umět to a to (např.učivo předchozího ročníku) a teprve na konci ročníku vše. Tedy udělat si plán a pracovat systematicky,nepřeskakovat od jednoho k druhéhu.Učitelka by v tom měla pomoct a hlavně stanovit tento systematický přístup. Samozřejmě je třeba,aby dívku ve škole podporovala a pozitivně hodnotila.Ona může psát písemku na přítomný čas a ostatní na probírané učivo a postupně bude látku dohánět. Samozřejmě tu je předpoklad,že bude mít doma nebo s vámi procvičování. Skoro lépe 3x týdně po 20 minutách než 1x týdně 60 minut-tak záleží na vašich možnostech. Může od vás dostávat i drobné domácí úkoly. Obecně ve škole jsou žáci s dyslexií v AJ zohledňováni (ani nemusí mít IVP) - obvykle stačí fonetické psaní slovíček,zadávání kratších úkolů a další-vždy vyplyne z konkrétních potřeb dítěte, více času na osvojení si nové látky.Používání pracovních sešitů do dyslektiky v AJ během výuky je samozřejmostí. Petra Pšeničková |
Autor: | Petra Pšeničková [ stř 28. pro 2011 17:07:45 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
STÁTNÍ MATURITA-DYSLEXIE Dobrý den,zkušenost bohužel nemám.Ale je dobré se obrátit na spádovou Pedagogicko-psychologickou poradnu,tam mají v péči i žáky středních a vysokých škol a budou vědět nejlépe,jak to je. Pokud se jedná o žáka,které již v poradně byl a má kromě DYSporuchy i tzv.speciální vzdělávací potřeby,tak má nárok na zohlednění při maturitě, na SŠ i VŠ.Já bych vše projednala s poradnou,jak to dělají,jaké mají zkušenosti,jak můžou žákovi pomoci oni a jak můžete vy. Petra Pšeničková |
Autor: | Petra Pšeničková [ stř 28. pro 2011 17:15:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
VÝUKA AJ dyslektika bez zkušeností: Dobrý den,zkušenost s výukou jazyků je vždy dobrá,ať už se jedná o žáka s dyslexií nebo bez. Ale myslím,že pokud byste si pořídila nějaké zjednodušené materiály pro výuku Aj,vhodné jsou i prac. sešity AJ pro žáky s dyslexií a s trpělivostí učila,tak nic nezkazíte.Je třeba být vnímavý,zkoušet různé cesty učení. Pokud je to žák dyslektik,bude hůře číst, je-li dysortografik-hůř půjdou gramatická pravidla a poslech. Ale to určitě odhalíte a vymyslíte finty,jak se naučit slovíčka-využívat obrázků,různých her, ne jen biflování,jak si osvojit novou gramatiku-zejdnodušit přehledy,něco mu vyrobit. To opravdu uvidíte a vymyslíte nebojte. Aby to byla taková jiná hodina než ve škole-spíše hra,aby ho AJ bavila,i když třeba tolik nepůjde. Jen se držet zásady:začít s tím,co dobře zvládá a také tím končit-aby byla radost z práce a doprostřed zařadit obtížnější a také dost chválit,dávkovat po kouskách a hlavně nepřetěžovat,stanovit si rozumné cíle a klidně z nich i slevit. Raději 3xtýdně po 15-20 minutách než 1xtýdně 60 minut. Dítě nesmí být vyčerpané,ale nabuzené a s radostí a pocitem úspěchu hodinu ukončit. Petra Pšeničková |
Autor: | Petra Pšeničková [ stř 28. pro 2011 17:22:01 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
IVP-dyslexie Dobrý den, IVP určitě upravuje přístup k žákovi,metody práce, s obsahem je to horší-žák by mě zvládnout učivo,které probírají i ostatní žáci,ale s úpravami-např. stačí fonetické zapsání slovíček, zvládnutí nové gramatiky s využitím gramatického přehledu atd. Nejlépe je to projednat s konkrétní Pedadogicko-psychologickou poradnou,která vystavila žákovi vyšetření a má i IVP kontrolovat,každopádně může pomáhat s tvorbou IVP. Poté budete mít podloženo a podepsáno poradnou a jste krytí..... . Samozřejmě je možné učivo rozvolnit-pokud žák vyloženě plave,tak je možné mu to rozložit,ale vždy jen na základě IVP a na doporučení PPP a ve spolupráci s nimi.Petra Pšeničková |
Autor: | Návštěvník [ čtv 29. pro 2011 0:53:25 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Výuka AJ u dyslektiků |
Zdravím všechny, jsem kantorka s 35 letou praxí a doslova vzteklá ze skutečností, že testům ohledně standardů mají být podrobeni žáci ( u mě 5. ročníku) bez ohledu na specifické problémy učení. Mám sedm dyslektiků plus jedno integrované dítě, které má obrovský problém text jen přečíst. Kvalitu raději nezmiňuji. V testech má ovšem s textem pracovat, plnit zadané úkoly. Pokládám za nehoráznost, jestliže celé roky píši individuální vzdělávací plány, pracuji v reedukační skupině, volím individuální přístup, prostě dělám, co mohu a umím, a najednou tito človíčkové budou postaveni na stejnou lajnu s dětmi například z tříd s RVJ! MŠMT mi sice odpovědělo, ale evidentně tento problém nemá ještě promyšlený. Nechci raději domýšlet, pokud by výsledky testů měly sloužit jako kritérium hodmocení školy. |
Stránka 2 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |