Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 15:59:06 
Radek Sárközi píše:
Pro paní třídní učitelku bude určitě pádnějším argumentem, pokud jí to vyhledáte v nějaké odborné literatuře (knize, článku), než když jí to jen řeknete. Určitě by dala i na to, kdyby to měla písemně z poradny nebo jí to někdo z poradny řekl (třeba by stačilo i telefonicky)... Já jsem se třeba setkal s tím, že předsedkyně předmětové komise češtiny nějaká "dys" vůbec neuznávala!


Ta třídní učitelka budu v příštím roce já ;), nyní vedu nápravu. Běžně ve zprávách, které dostávám já jako vedoucí nápravy, tak i třídní učitelka, bývá doporučení, ale setkala jsem se s tím, že opravdu některé (!) učitelky ČJ doporučení moc nerespektují a tzv. kroužkují právě jen háčky a čárky, max. chybějící písmeno. Teoreticky jsem celkem v obraze, proto hledám praktické, reálné postřehy jiných. Jana


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne úte 14. kvě 2013 9:29:34, celkově upraveno 2
doplnění citace


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 17:23:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 608
Citace:
Např. to, co já bych považovala za specifickou chybu (např. nerespektování hranic slov ve větě, spojení dvou slov dohromady), třídní učitelka daného žáka opraví jako běžnou chybu apod.


Reagoval jsem na toto. Ale popravdě mám z této diskuze pocit, že příliš nedokážete zformulovat, o co Vám jde. Pokud víte, jak se má správně postupovat, máte dostatek informací. Jak to v praxi leckde špatně dělají, je celkem jedno, ne?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 18:36:46 
Máte pravdu, zformulovala jsem to asi nepřesně. I tak díky za Váš čas, pohledám ještě jinde.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 19:27:05 
Diktáty bych neklasifikovala. Hodnotila bych písemně např. počet chyb 15, diktát byl zaměřen na vyjmenovaná slova, zde jsi udělal čtyři chyby. Pro tyto děti je velmi složité hlídat si všechny jevy. Jsem též speciální pedagog. Do škol se integruje, ale na řadě škol spec.ped.chybějí. :cry:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 19:36:13 
To je právě to, co jsem měla na mysli. Jako spec.pedagog na ZŠ, navíc příští rok zároveň i třídní a učitelka ČJ se dívám, jak moje kolegyně diktáty hodnotí/nehodnotí. Nikoho nekritizuji, jak to možná vyznělo, jen se snažím najít nejvhodnější cestu pro všechny. Dysortografici se na naší škole běžně známkují, jsem tam nová. Neznámkovat diktáty bylo doporučeno ve zprávě z poradny? V těch našich zprávách je právě jen nezapočítávat specifické chyby a jejich kroužkování, příp. dávat diktát doplňovací, zkrácený.
Díky za Vaše postřehy!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 20:23:22 
Zprávy z poradny bývají tak strašně obecné, že mi je z toho smutno. Zaleží na každém z nás, jak moc dokážeme dítěti pomáhat, jak jsme empatičtí. Nemám tím namysli, uhýbat. Děti s SPU potřebují jasná pravidla, řád a naši pomoc. Ne kritiku /jen špatné známky/, ale také uznání. Zastávám názor, že na každé škole by měl učit alespoň jeden speciální pedagog - učitel, aby byla možná komunikace o těchto problémech. Přece jen jsou trošku jinak nastaveni.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 20:31:21 
Dobrý den, myslím, že je dobře, že hledáte příklady a tipy k této problematice. Ráda se s vámi podělím. Z literatury i praxe vyplývá, že nemáme nehodnotit chyby, které jsou ovlivněny dysortografickou poruchou. Je velmi pravděpodobné, že se hodnocení bude u jednotlivých žáků lišit, a tedy bychom měli získat maximum konkrétních informací k tomu, které chyby jsou specifické pro konkrétního žáka. Specifické chyby bychom pak měli tolerovat, ostatní hodnotit. Současně zohledníme věk žáka, frekvenci a účel diktátů apod.
Osobně jsem učila i několik dysortografiků, jejichž písmo bylo v podstatě nečitelné. Podle možností školy i učitele lze využít nejen zkrácených diktátů, ale také doplňovacích, případně psaní na počítači.

Při opravování se přimlouvám za to, aby nebyly zvýrazňovány chyby, ale správné (např. opravené) varianty. Pozor na nebezpečí fixování chyb přitahováním pozornosti!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 20:33:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 608
Je to jedna z mnoha oblastí, která u nás není nijak systémově řešena. Každý si vlastně dělá, co chce... Díky otevření tohoto tématu jsem si to více uvědomil, za což děkuji. Co ale s tím? Měli by všichni učitelé na ZŠ projít základním proškolením?

Chybami se učíme chyby aneb Diktáty z pohledu teorie učení (Jana Nováčková): http://www.respektovani.com/detailc.php?idc=18


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: pon 13. kvě 2013 7:32:46 
Kopíruji z článku:"A pokud se učitel nedovede obejít bez diktátů, měl by mít dohodu se svými žáky, že prostě slovo, v jehož správném napsání si nejsou jisti, vynechají (případně místo něho udělají v textu vodorovnou čáru nebo nějaký jiný dohodnutý znak). Takováto varianta poslouží učiteli pro orientaci o zvládnutí gramatických jevů jednotlivými dětmi. Nebude to ovšem fungovat, pokud se budou diktáty dále známkovat, protože tato situace bude nutit děti raději riskovat, tedy hádat (šance správně a nesprávně napsaného slova je zde konečně jedna k jedné) nežli se dobrovolně vystavovat jisté špatné známce!"

Zajímavý článek, jen je strašně těžké přesvědčit celý učitelský sbor, aby se tím řídil. Pokud totiž ve třetí třídě bude učitel toto praktikovat a příští rok děti dostanou jiného kantora, který jede "postaru", je to vlastně kontraproduktivní, dítě bude zmatené... Hodnocení by podle mě mělo být jednotné v celé škole. Jak píše paní Nováčková v článku, diktátem je nástroj, kterým se jasně prokáží chyby, učivo, které žák nezvládl. Osobně bych se přikláněla k tomu to tak nechat - poznám z diktátu, co dítěti dělá chyby, ale neznámkovala bych. Nepsat slovo s chybou je dobrý nápad, ale fungovat to bude asi jen v případě, že se tak děti učí od 1.třídy. To bohužel já ve 4. ročníku už nezměním, děti (a jejich rodiče) označení/hodnocení chyb již očekávají.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: pát 31. led 2014 21:56:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 29. led 2014 21:15:00
Příspěvky: 3
Návštěvník píše:
Pavlína Hublová píše:
"I když existují nějaká obecná pravidla (viz doporučené odkazy), rozhodující pro vás by měla být zpráva z OPPP. Zde by měla být přesně napsána doporučení pro práci konkrétního žáka včetně výpisu potíží, které je doporučeno tolerovat.
Jinak doporučuji spojit se se speciálním pedagogem a konkrétní informace si zjistit."


Děkuji za odpověď, možná Vás teď šokuji, ale ten speciální pedagog (začátečník) na ZŠ jsem já ;) . Proto sbírám informace, kde se dá. Jak jsem již psala výše, některé zprávy z PPP nejsou úplně konkrétní, je jistě na místě se informovat přímo tam (což praktikuji). Jen mě zajímají zkušenosti jiných učitelů. Např. to, co já bych považovala za specifickou chybu (např. nerespektování hranic slov ve větě, spojení dvou slov dohromady), třídní učitelka daného žáka opraví jako běžnou chybu apod.. Jsem nováček, nechci dělat vlny, proto sbírám zkušenosti z praxe od jiných. Pěkný den!

Co bych za takového spec. ped. dala! To není dělání vln, ale přesně popsaný problém žáka a pro učitele je pak mnohem lehčí odlišit specifické chybování u daného žáka, které nemá zahrnovat do hodnocení. Nesnáším obecné zprávy, které jsou jako přes kopírák, ty mi v práci vůbec nepomáhají.

K opravování diktátů:
U nás na škole se spec. chyby opravují černě nebo tužkou a ostatní chyby zeleně.
Práce s chybou:
Slovo s chybou napíše správně pod diktát pedagog, úkolem žáka je napsat zdůvodnění pravopisného jevu - pokud neví, vyvodí společně s vyučujícím.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: