Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodnocení
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=331&t=21817
Stránka 1 z 2

Autor:  saja [ sob 11. kvě 2013 13:45:06 ]
Předmět příspěvku:  Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodnocení

Dobrý den, dovolte mi, obrátit se na Vás s dotazem. Existují daná pravidla, co lze považovat za specifickou chybu u dysortografika v diktátě? Čím se má učitel při hodnocení řídit? Měla jsem za to, že kromě chybějících háčků a čárek, chybějících písmen či přesmyček jsou to i slova spojená, resp. chybějící hranice slov "Táta piječaj" - lze to u dysortografika považovat za spec.chybu, bez věkového omezení (zda to tak napíše druhák nebo pátˇák?). Počítá se za chybu chybějící čárka mezi větou hlavní a vedlejší? I-Y po měkkých a tvrdých souhláskách se počítá jako běžná chyba? Chybování ve znělých a neznělých souhláskách? Velké písmeno na začátku věty a znaménko za větou - běžná chyba? Ve vyjmenovaných slovech?

Mám tedy jako učitel tzv. kroužkovat pouze chybějící čárky a háčky, chybějící písmeno a přesmyčku a ostatní považovat za běžnou chybu, protože jde o učivo, které se ve již škole probírá? V literatuře ke SPU jsem na doporučení týkající se diktátu konkrétně zatím nenarazila, resp. narazila, ale jsou hodně obecná. Ve zprávě z PPP je doporučení, co procvičovat v nápravných hodinách, ale co může učitel ČJ žákovi v diktátě, např. ve 4. třídě (vyjmenovaná slova i měkké a tvrdé souhlásky jsou již probrány) hodnotit jako chybu specifickou a co běžnou, mi není stále úplně jasné. Vím, že bych měla ověřovat znalosti také ústně, ale na to při 30 žácích (včetně 3 integrovaných) opravdu kolikrát není časový prostor.

Děkuji.

Autor:  Radek Sárközi [ sob 11. kvě 2013 20:39:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Zkuste se podívat sem:

http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogic ... ortografie
http://is.muni.cz/th/54628/pedf_b/BK_29_1_.3..pdf

Více bude v knihách nebo na nějakém školení...

Autor:  saja [ sob 11. kvě 2013 20:59:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Děkuji za tipy, ale jsou to známé, obecné informace. Není v nich odpověď, kterou potřebuji. Snad budu mít štěstí a zavítá zde někdo z praxe. Jana

Autor:  Radek Sárközi [ sob 11. kvě 2013 22:04:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Ale ano, v tom druhém odkazu máte i tipy, jak s těmito žáky pracovat...

Autor:  saja [ ned 12. kvě 2013 8:17:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Děkuji, jak s nimi pracovat vím. Zajímalo mě konkrétně opravování specifických chyb v diktátě. Jana

Autor:  Radek Sárközi [ ned 12. kvě 2013 10:37:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Píše se tam například, aby učitelé těmto žákům diktáty nedávali. Místo nich jim mohou dát text diktátu jako doplňovací cvičení... Rovněž se tam píše to, že projevy této dysfunkce jsou individuální, z čehož vyplývá, že jen učitel, který žáka učí, může vědět, jak s ním pracovat a na čem (konzultoval bych to tedy přímo s poradenským pracovištěm, které tento žák navštívil)...

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 12. kvě 2013 11:32:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

saja píše:
Dobrý den, dovolte mi, obrátit se na Vás s dotazem. Existují daná pravidla, co lze považovat za specifickou chybu u dysortografika v diktátě? Čím se má učitel při hodnocení řídit?

I když existují nějaká obecná pravidla (viz doporučené odkazy), rozhodující pro vás by měla být zpráva z OPPP. Zde by měla být přesně napsána doporučení pro práci konkrétního žáka včetně výpisu potíží, které je doporučeno tolerovat.
Jinak doporučuji spojit se se speciálním pedagogem a konkrétní informace si zjistit.

Autor:  Návštěvník [ ned 12. kvě 2013 13:24:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Radek Sárközi píše:
Píše se tam například, aby učitelé těmto žákům diktáty nedávali. Místo nich jim mohou dát text diktátu jako doplňovací cvičení... Rovněž se tam píše to, že projevy této dysfunkce jsou individuální, z čehož vyplývá, že jen učitel, který žáka učí, může vědět, jak s ním pracovat a na čem (konzultoval bych to tedy přímo s poradenským pracovištěm, které tento žák navštívil)...


Nedávat diktáty platí u těžkých dysortografiků. U lehčích forem se dávají buď doplňovací, jak píšete, případně zkrácené. Jde mi o zkušenosti učitelů z praxe, co oni ještě tolerují, co už ne. Je to hodně konkrétní a individuální, proto budu ráda za jakýkoli podnět, i ten Váš. Ze zpráv z PPP toho občas nelze vyčíst mnoho, ale samozřejmě z nich vycházím. Ještě jednou díky!

Autor:  Návštěvník [ ned 12. kvě 2013 13:32:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Pavlína Hublová píše:
"I když existují nějaká obecná pravidla (viz doporučené odkazy), rozhodující pro vás by měla být zpráva z OPPP. Zde by měla být přesně napsána doporučení pro práci konkrétního žáka včetně výpisu potíží, které je doporučeno tolerovat.
Jinak doporučuji spojit se se speciálním pedagogem a konkrétní informace si zjistit."


Děkuji za odpověď, možná Vás teď šokuji, ale ten speciální pedagog (začátečník) na ZŠ jsem já ;) . Proto sbírám informace, kde se dá. Jak jsem již psala výše, některé zprávy z PPP nejsou úplně konkrétní, je jistě na místě se informovat přímo tam (což praktikuji). Jen mě zajímají zkušenosti jiných učitelů. Např. to, co já bych považovala za specifickou chybu (např. nerespektování hranic slov ve větě, spojení dvou slov dohromady), třídní učitelka daného žáka opraví jako běžnou chybu apod.. Jsem nováček, nechci dělat vlny, proto sbírám zkušenosti z praxe od jiných. Pěkný den!

Autor:  Radek Sárközi [ ned 12. kvě 2013 14:52:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno

Pro paní třídní učitelku bude určitě pádnějším argumentem, pokud jí to vyhledáte v nějaké odborné literatuře (knize, článku), než když jí to jen řeknete. Určitě by dala i na to, kdyby to měla písemně z poradny nebo jí to někdo z poradny řekl (třeba by stačilo i telefonicky)... Já jsem se třeba setkal s tím, že předsedkyně předmětové komise češtiny nějaká "dys" vůbec neuznávala!

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/