Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak pracovat s dítětem s LMP v běžné třídě ZŠ?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=331&t=22259
Stránka 1 z 1

Autor:  Eva Soudská [ pát 08. lis 2013 9:18:26 ]
Předmět příspěvku:  Jak pracovat s dítětem s LMP v běžné třídě ZŠ?

V naší ZŠ máme nově 4 žáky s lehkým mentálním postižením. Byli to běžní žáci naší školy, ale časem na nároky ZŠ nestačili. Jedno z těchto dětí mělo několik let specifickou poruchu učení a až na 2. stupni mu bylo zjištěno lehké mentální postižení. Když čtu v jejich zprávách, tak se doporučení poraden pro vzdělávání liší.
Např. máme jedno dítě integrovat v hlavním vzdělávacím proudu, vzdělávat ho podle RVP-ZV a vytvořit IVP. (To se nemáme řídit podle RVP ZV pro žáky s LMP????- nebo tomu nerozumím....)
Další dítě má přímo doporučeno vzdělávání podle RVP ZV- LMP na základě IVP.
Obě děti mají stejnou diagnózu, ale pouze to druhé má být výslovně vzděláváno dle RVP ZV- LMP. Znamená to, že pro 1. dítě stačí pouze IVP a pro to druhé budeme dělat něco jiného? (jiné dotace hodin,jiný obsah učiva, jiná třídní kniha.....)
Jak je to s dotacemi hodin, pokud je dítě starší? Děti s LMP na 2. stupni mají mít víc hodin praktických činností, mají 1 jazyk.... Jak se to realizuje v praxi? Nedokáži si to představit na malé škole.To se nedá uvést do praxe. Celkově mám pocit, že se v této problematice trochu plácáme. Počínaje rozluštěním poradenských zpráv (to už mi docela jde), konče vytvářením IVP tak, aby to dobře fungovalo.Vše je takové nedotažené,nemám z toho dobrý pocit. Přirovnala bych to k nedopečenému masu. Snažíme se, ale ta trouba nepeče, jak by měla. S dětmi, které mají poruchy učení, je to jednodušší. Alespoň mi to tak připadá. Doporučení z poraden bývají jednoznačná a srozumitelná, tvorba IVP je snadnější. Integrace těchto dětí se většinou povede. Ale děti s LMP?
Děkuji každému čtenáři mého příspěvku, který se se mnou podělí o své cenné zkušenosti.

Autor:  Návštěvník [ pon 14. dub 2014 20:39:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak pracovat s dítětem s LMP v běžné třídě ZŠ?

Milá Evo, Vaše postřehy jsou zcela správné. Ono to v praxi skutečně nejde tak, jak to vymysleli páni úředníci. Ano, podle toho, co uvádíte jsou to dva odlišné případy= dva odlišné IVP. Učit podle toho ale nelze, obzvlášť ve třídě, kde máte ještě plno dalších žáků, a jistě nejeden z nich potřebuje individuální přístup. To, co popisujete je jasným důsledkem nedokonalosti, neznalosti, nezkušenosti těch, kteří píší zákony a v přemíře nadšení z inkluze se chtějí podobat státům, kde to " možná" funguje. Ale už Vám nikdo neřekne, že v oněch státech je ve třídě cca 20 žáků a na ně 3 pedagogové- učitel, 2.učitel a asistent.
Ve Vašem případě bych se snažila věnovat nejvíce energie tam, kde to uznáte za vhodné, pak jasně musíte také splnit požadavky IVP, ale tam už bych více apelovala na rodiče- oni jsou povinni podle IVP pracovat také doma. Sama toho moc nezmůžete, to byste si rovnou mohla vyřídit přijímací list do Bohnic.
Páni poslanci, ministři.... o běžném životě a jeho problémech ve valné většině jen slyšely, tak to tak berte, abyste se z toho nezbláznila.
Lada

Autor:  Renata Votavová [ pon 16. čer 2014 9:37:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak pracovat s dítětem s LMP v běžné třídě ZŠ?

Dobrý den, Evo.
Rozumím situaci, kterou popisujete. Ona opravdu může nastat. Záleží pouze na doporučení školského zařízení, zda dojde k přeřazení žáka do vzdělávacího programu Příloha 2 RVP ZV upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (potom je třeba dodržet skladbu VO i časové dotace v příloze)či je žák vzděláván dle RVP ZV nebo dokonce dle kombinace obou programů. Všechny varianty jsou v praxi možné, ale všechny určitě kladou na učitele velmi vysoké nároky při individualizaci a diferenciaci výuky ve třídě. V tom máte rozhodně pravdu. Zdravím a fandím Vám.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/