Našla jsem podobný případ na
http://app.edu.czPoradna
Studium - úlevy v práci
Kategorie: Kariérové poradenství a rekvalifikace
Autor: anonymní uživatel
Datum a čas vytvoření: 29.06.2009 23:48
Text dotazu:
Dobrý den, přihlásila jsem se ke studiu výchovného poradce na Pedagogické fakultě UK. Výuka je vždy v pondělí jednou za měsíc. Rozvrh na pracovišti mám tedy upravený na čtyři dny v týdnu. Mám nárok ve zbývajících třech týdnech vždy v pondělí na volno, nebo musím být ve škole jako suplent? Domnívám se, že tyto tři volné pondělky jsou určené k samostudiu. Vedení školy však požaduje, abych každé pondělí, kdy podle rozvrhu neučím, chodila do školy a suplovala. Svůj úvazek si přitom musím odučit ve čtyřech dnech. Děkuji za odpověď.
Odpověď:
Jestliže Vám vedení školy upravilo rozvrh tak, abyste mohla jednou měsíčně absolvovat výuku v rámci Vašeho studia, nezakládá to automaticky nárok na volno či nepřítomnost na pracovišti v jiných dnech. Při sjednání nebo povolení kratší než stanovené týdenní pracovní doby, což ale podle Vašeho popisu situace není Váš případ, by se úměrně tomu zaměstnanci snížil rozsah přímé pedagogické činnosti, jak to uvádí § 23 zákona č. 563/2004 Sb. Naopak za hodiny přímé výuky nad stanovený úvazek přímé pedagogické činnosti přísluší podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, § 132 Příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah.
Pokud studujete v souladu s potřebou zaměstnavatele, což není z Vašeho dotazu zřejmé, pak Vaše nároky upravuje zákoník práce. Obecně ale pro všechny zaměstnance platí podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, § 79 Stanovená týdenní pracovní doba: (1) Délka stanovené týdenní pracovní doby nesmí překročit 40 hodin týdně. Dále pak dle § 81 (1) Pracovní dobu rozvrhuje zaměstnavatel a určí začátek a konec směn. (2) Pracovní doba se rozvrhuje zpravidla do pětidenního pracovního týdne...
Pro pedagogické pracovníky přitom platí úprava podle vyhlášky č. 263 /2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí. Zde se v § 3 Pracovní doba pedagogických pracovníků uvádí:
(1) V pracovní době pedagogičtí pracovníci vykonávají a) přímou pedagogickou činnost, b) další práce související s přímou pedagogickou činností dohodnuté s pedagogickým pracovníkem, například příprava na přímou pedagogickou činnost, příprava učebních pomůcek, hodnocení písemných, grafických a jiných prací žáků a dále práce, které vyplývají z organizace vzdělávání a výchovy ve školách a školských zařízeních, jako je dohled nad dětmi a nezletilými žáky (dále jen „žáci“) ve škole a při akcích organizovaných školou, spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky, s výchovným poradcem, se školním metodikem prevence, s metodikem informačních a komunikačních technologií, spolupráce se zákonnými zástupci žáků, odborná péče o kabinety, knihovny a další zařízení sloužící potřebám vzdělávání, výkon prací spojených s funkcí třídního učitele a výchovného poradce, účast na poradách svolaných vedoucím zaměstnancem školy nebo školského zařízení, studium a účast na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.
(2) Nejde-li o výkon přímé pedagogické činnosti, může pedagogický pracovník vykonávat práci i na jiném s ním dohodnutém místě.
(3) Při rozvržení pracovní doby do směn rozvrhne ředitel školy nebo školského zařízení současně též přímou pedagogickou činnost.
(4) Je-li s pedagogickým pracovníkem dohodnuta jiná doba k jeho seznámení s rozvržením pracovní doby do směn, oznámí mu ředitel školy nebo školského zařízení toto rozvržení pracovní doby nejpozději 3 dny předem; v případě změny v rozvržení přímé pedagogické činnosti mu to oznámí zpravidla 3 dny předem.
Platí ale také podle zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů § 23 Rozsah přímé pedagogické činnosti
(1) Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti stanoví ředitel školy pedagogickému pracovníkovi na období školního vyučování nebo na pololetí školního vyučování. Ředitel zařízení sociální péče stanoví rozsah hodin přímé pedagogické činnosti na období kalendářního roku.
(2) Ředitel školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí stanoví týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti podle prováděcího právního předpisu. Při sjednání nebo povolení kratší než stanovené týdenní pracovní doby se úměrně tomu sníží rozsah přímé pedagogické činnosti.
(3) Ředitel školy nebo ředitel zařízení sociální péče může nařídit pedagogickému pracovníkovi konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený rozsah nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně, další hodiny s ním může dohodnout.
(4) Přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah je i přímá pedagogická činnost při zastupování nepřítomného pedagogického pracovníka.
(5) Vláda stanoví nařízením rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků škol zřizovaných ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí.