Jako doplňkový program máme "Kopretina čte dětem". Jedná se o projekt o čtenářské gramotnosti na naší škole.
Z Obsahu: KOPRETINA ČTE DĚTEM (doplňkový program) Vypracovala : Jaroslava Bergerová Obsah:
1 PEDAGOGICKÝ ZÁMĚR 1.1 Rámcové cíle čtení v MŠ 1.2 Očekávané výstupy 1.3 Časová organizace
2 VLASTNÍ PRÁCE MATEŘSKÉ ŠKOLY – nabídka činností
3 VE SPOLUPRÁCI S KNIHOVNOU VINCENCE PRIESSNITZE
4 VE SPOLUPRÁCI S RODIČI 4.1 Pravidelné čtení v rodině a jeho význam pro dítě
5 VE SPOLUPRÁCI SE ZÁKLADNÍ ŠKOLOU
6 VE SPOLUPRÁCI S MÍSTNÍMI PRODEJNAMI KNIH
7 PŘÍLOHY: 7.1 Drobné rady pro rodiče: „Co ano a ne při čtení“ 7.2 Anketa pro rodiče : „Jak s dětmi čteme doma“
„Pravidelné čtení pomáhá škole plnit její vzdělávací a výchovnou funkci“.
1. PEDAGOGICKÝ ZÁMĚR chceme školní vzdělávací program obohatit doplňkovým programem v průběhu celého školního roku, vést děti k lásce ke knize, čtenému slovu, pravidelným předčítáním učit děti jazyku, myšlení, obohacovat jejich paměť a obrazotvornost, upevňovat u dětí vzorce morálních chování, posilovat dětské sebevědomí. Čtením posilovat jazykové dovednosti, všeobecné vědomosti, pokládat základy pro vlastní návyk čtení, předcházet závislosti na počítačích a televizi, a u dětí, kterým nikdo nečte, poskytnout příležitost ke každodennímu kontaktu s knihou a psaným slovem.
1.1 Rámcové cíle čtení v MŠ - Rozvíjet schopnost přemýšlet, rozvíjet řeč a schopnost komunikovat, podporovat dětskou představivost - Formovat čtecí návyky - Učit děti morálním hodnotám, napomáhat při vzdělávání - Rozšiřovat znalosti, zlepšovat soustředění - Podporovat prosociální vztahy, prohlubovat kamarádství, přátelství, vzájemnou pomoc
1.2 Očekávané výstupy - Projevovat zájem o knížky - Soustředěně poslouchat četbu - Sledovat a vyprávět čtenou pohádku, příběh - Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku, příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách) - Formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat - Chápat slovní vtip a humor - Vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka, ptát se) - Na základě čteného příběhu rozvíjet dramatické činnosti, krátké epizody - Možnost spolupodílet se na volbě čtených témat - Sledovat se zájmem literární dílo, hodnotit svoje zážitky, říci, co bylo zajímavé - Odmítnout text, který je dítěti nepříjemný - Dodržovat dohodnutá pravidla při předčítání ve skupině dětí - Prostřednictvím čtení získat morální poučení, upevňovat kamarádské vztahy
1.3 Organizace časová Doplňkový projekt „Kopretina čte dětem“ je projekt celoroční
2. VLASTNÍ PRÁCE MATEŘSKÉ ŠKOLY – nabídka činnosti - Zaměříme se na každodenní předčítání - V ranních činnostech budeme děti motivovat k prohlížení leporel a obrázkových knih, vybízet děti k vyprávění o obrázcích, k vyprávění pohádky nebo příběhu podle obrázků v knihách a chvilku věnujeme k předčítání - Do ranního kruhu zařadíme čtení na pokračování jak k tématickému bloku pro motivaci k činnosti, nebo pro prohlubování vědomostí, či ke krátkému čtení v příjemné atmosféře jen tak - Do ranního kruhu, volných i řízených činností budeme zařazovat rozhovory o domácím čtení v rodině - Využijeme i volné chvilky při špatném počasí, kdy děti nemohou jít ven, čtení zařadíme pro celou skupinu nebo jen pro několik dětí, kdy ostatní si hrají, nebo vykonávají jiné činnosti - Zařadíme čtení pro skupinu nespavých dětí nebo těch, kteří odcházejí po obědě domů - V odpoledních činnostech se bude objevovat předčítání pro jednotlivce, malé skupinky nebo celou skupinu dětí dle tématického plánu, či vlastního zájmu dětí - Zařadíme hru Na knihovnu, Na prodejnu knih - Uspořádáme prodejní výstavu dětských knih ve spolupráci s prodejnou DOMEČEK v období před vánoci - Při pobytu venku navštívíme prodejnu s knihami a zakoupíme společně s dětmi knihu, na které jsme se dohodli - Využijeme "Malované čtení" z nabídky, nebo vlastní
3. VE SPOLUPRÁCI S KNIHOVNOU VINCENCE PRIESSNITZE: - Zařazovat do měsíčních plánů návštěvu knihovny - Seznámit děti s významem půjčování knih a významem čtenářského průkazu - Zařazovat do plánu besedy s knihovnicí s předčítáním textů pohádek, o přírodě, o dopravě o ekologii i četbu dětské poezie - Poskytnout knihovně výtvarné práce z besed a čtení, fotodokumentací – elektronicky
4. VE SPOLUPRÁCI S RODIČI:[/b] - Připravit pro rodiče anketu pro zjištění počátečního stavu čtení doma a na základě výsledku zahájit spolupráci - Uspořádat prodejní výstavku knih - Ve volných vstupech vyzvat rodiče ke krátkému čtení - Rodičům poskytnout informace o tom, „co ano a ne při čtení“ - Do „Zpráviček“, na ww stránky školy, zařazovat informace o knize, ze které mateřská škola právě čerpá čtení pro děti - Zadávat dětem domácí úkoly – nakreslit obrázek o čem jsme četli v MŠ, o tom, co četli rodiče dětem - Vytvořit čtenářské průkazy pro děti a realizovat půjčování knih domů, ze kterých rodiče dětem budou číst - Na závěr školního roku provést evaluaci domácího čtení i čtení v MŠ - anketa 4.1 Význam pravidelného čtení rodičem pro dítě: - Vytváří se pevné pouto mezi rodičem a dítětem - Napomáhá při rodinné výchově - Podporuje získávání vědomostí od rodičů - Podílí se na jeho emočním vývoji - Je tou nejlepší investicí do budoucnosti dítěte - Upevňují se rodinné vztahy 5. VE SPOLUPRÁCI SE ZÁKLADNÍ ŠKOLOU: - Uspořádat návštěvu v 1. třídě základní školy a vyslechnout starší kamarády, jak se již naučili číst - Uspořádat setkání s žáky 1. třídy v mateřské škole, připravit výstavku knih, seznámit se s tím jak se v průběhu školního roku naučili číst. 6 VE SPOLUPRÁCI S MÍSTNÍMI PRODEJNAMI KNIH: - Při pobytu venku navštívit prodejnu s knihami a zakoupit knihu, na které jsme se dohodli.
7 PŘÍLOHY: 7.1 Drobné rady pro rodiče: „Co ano a ne při čtení“ 7.2 Anketa pro rodiče : „Jak s dětmi čteme doma“
7.2.ANKETA
1. Čtete svému dítěti denně ? 2. Kolik času věnujete čtení dítěti (týdně 3. Která je oblíbená kniha vašeho dítěte 4. Má vaše dítě poličku na knihy, místo pro své knížky? 5. Půjčujete si knihy v knihovně? 6. Čte někdo jiný vašemu dítěti kromě vás (a kdo) 7. Jaké knihy má dítě rádo? - leporela - obrázkové - veršované – pohádky – encyklopedie 8. Vzpomenete, jaká byla jeho první knížka - název 9. Název první knížky, která se vám stala oblíbenou? a) Mamka:……………………………………………… b) Taťka:………………………………………………
|