aha? tak já se připojila k diskusi vysvětlením, jak je to s klíčovými kompetencemi v předškolním vzdělávání a můj "dlouhý" příspěvek se ztratil někde v systému.
tak znovu
Milé kolegyně,
problematika práce s klíčovými kompetencemi je popsána nejen v Manuálu k tvorbě ŠVP, Praktickém průvodci, ale i v článcích dr. Smolíkové, např.
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/990/pre ... ence.html/. Na konci příspěvku najdete odstavec obsahující shodné vysvětlení, jak s KK pracovat, které popisujete i vy.
Přesně je to tak, že s KK primárně v předškolním vzdělávání nepracujeme, neboť jsou "naše klíčovky" již rozbalené v podobě očekávaných výstupů a činností každé vzdělávací oblasti RVP PV. Vědomí o nich musíme mít. Např. je užíváme jako kriteria při hodnocení zrealizovaných integrovaných bloků a to tak, že se ptáme, vedly námi zvolené činnosti k tématu k rozvoji klíčové komptence k učení, řešení problémů?
Avšak podrobně ropracované KK v ŠVP je čistě formální věc!! Je to sice jeden ze způsobů jak s nimi pracovat, ale takto zpracované KK, jsou zaměřeny především na cíle, očekávané výstupy a co činnosti a pokroky dětí?? Jak se v tomto "dokonale" rozpracovaném plánu s tímto pracuje? Vypadá to, že se v tomto systému ztrácí smysl vzdělávací nabídky, práce se situační metodou, apod.
Mám pocit, že tak vznikají novodobé časově tematické plány, a to my už nehceme, nebo ano??
Martina