Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: čtv 04. úno 2010 18:39:33 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Zdravím všechny,
k tomuto tématu mne vyprovokovala zkušenost mé mladé kolegyně z praktické ukázky práce s dětmi v rámci semináře pro začínající učitelky MŠ. Neuvedu přesné místo konání, jen podotknu, že se jednalo o FAKULTNÍ MŠ :!: Ona sama prohlásila - "Já jsem byla v šoku". Dopoledne v oné MŠ neprobíhal žádný tématický blok, jak jej děláme u nás a podle mne, by se tak měl dělat všude. Děti byly lehce manipulovány do činností, o půl deváte se ukončily hry, uklidily se všechny hračky :o včetně postavených staveb :( a začalo striktně ranní cvičení. S převlékáním do cvičebních úborů :roll: a přezutím do cviček (prý aby se děti nezpotily, což se při hrách zpotí mnohem víc). Pak následovala řízená činnost. Všemu ale opět velela paní učitelka :shock: . Děti neměly prý žádnou možnost volby, byly nekompromisně rozděleny do skupin a pracovaly na úkolu. No, nevím, ale takhle by to asi vypadat v dnešní MŠ nemělo. U nás to alespoň takto nepraktikujeme. Nebo máte jiný názor? Svěřte se, prosím, jak probíhá edukační proces ve vaší MŠ.

_________________
Bohunka T.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: čtv 04. úno 2010 18:57:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. říj 2009 18:08:42
Příspěvky: 61
Ahoj Bohunko.
U nás blok dopoledních činností probíhá v rámci integrovaného bloku. Snažíme se také o každodenní cvičení v úborech (což je jedna z aktivit naší dechové rehabilitace a rodiče jí vítají). I když se přiznám, že někdy cvičení ráda vyměním za pohybovou chvilku, protože jednoduše nestíhám. :D Kromě toho hrajeme na flétnu, bubláme a navštěvujeme 1x týdně bazén v naší MŠ.
Stavby rozhodně neboříme, naopak kooperativně dotváříme. Stejné je to s výtvarnými artefakty, ke kterým se děti průběžně vrací. Máme to na naší třídě hodně tvůrčí a obhajujeme si to pracovním nepořádkem. :lol:
RADKA


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: sob 06. úno 2010 18:14:47 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 14:24:46
Příspěvky: 639
Ahoj holky,
Bohunko, co to bylo za fakultní MŠ :?:
My u nás samozřejmě vycházíme také z nějakého tématu a vzhledem k tomu, že mi v pondělí máme k dispozici halu - TV místnost (z organizačních důvodů má každá třída přidělen jeden den), tak si celé téma uvedeme pohybovým způsobem - sice probíhá více méně řízeně, ale mě vyhovuje, že se tak vlastně děti seznámí s tématem a pak celý týden pokračuje v dalších činnostech a oblastech, které jsou dětem předkládány formou vzdělávací nabídky (řečovou výchovu, hudební činnosti a práci na interaktivní tabuli, děláme také řízenou formou).
Pro Ráďu: Už máte nainstalovanou interaktivní tabuli :?:
A co vy ostatní, jak u vás vypadají dopolední činnosti v MŠ :?:

_________________
Míša G.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: ned 07. úno 2010 8:22:59 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Ahojky,
mít k dispozici místo na cvičení je bezvadná věc. Také bych to brala. Nerada bych, aby z mého příspěvku vyšlo, že zbrojím proti cvičení! Naopak! Pohyb je pro rostoucí dítě zásadní! Jen mne zaráží organizace celého dne a metody práce na fakultní :!: Ale něco na tom pravdy bude. Měla jsem totiž možnost vést studentku bakalář. studia pro předškol. vzdělávání (3.ročník) a ona měla již předtištěný formulář ze školy, kde si měla zapisovat průběh dne. Bylo na něm uvedeno - RANNÍ HRY, RANNÍ CVIČENÍ, ŘÍZENÁ ČINNOST :roll: . A tak dále. Tak mne napadlo - vědí vůbec na fakultách (nebo alespoň na té, o které mluvím), jak se pracuje na dnešních MŠ :idea: :?: Pokud oni viděli pouze práci zastaralou, jak mají vědět, že se jinde pracuje jinak? Možná by měli navštívit více škol, aby měli možnost srovnávat. Ale nemohu nikomu "lézt" do řemesla. Ukončit hry dětí a věnovat se všichni řízené činnosti (kdysi se tomu říkalo zaměstnání) je dnes už opravdu pasé! Suhlasíte se mnou, mé milé kolegyně :?:

_________________
Bohunka T.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: ned 07. úno 2010 20:28:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. říj 2009 18:08:42
Příspěvky: 61
Ahoj Bohunko.
My jsme měly to štěstí, že nám na UJEPu přednášeli většinou odborníci z praxe. Na pedagogiku výborná a zkušená PhDr. Věra Fantová, mimochodem zároveň je i inspektorkou pro MŠ. Dala nám mnoho, dokonce jsme s ní konzultovaly i nás ŠVP ;) . Žádné předtisky- důležité a prvořadé je mimo jiné to, aby činnosti spontánní převažovaly nad řízenými a měli jsme stále na paměti: 1. S jakou hodnotou se dítě setkává. 2. Jaký má právě prostor pro samostanost. 3.Co se právě učí.
Řekla bych, že právě předem připravené-fixní a tudíž nepružné plány, které neumožňovaly aktivně reagovat na náhodně vzniklé potřeby dětí, byly tématem k diskusi. Stále na některých MŠ ředitelky vyžadují právě tento systém. :o My jsme si oblíbily myšlenkové mapy, do kterých vstupujeme, doplňujeme, ve kterých i částečně hodnotíme.
Vzkaz pro Míšu- interaktivní tabuli již máme, ale ještě řešíme nejvhodnější prostor pro instalaci. Prvotní plán jsme trochu přehodnotily... :roll:
Hezký večer všem přeje Radka.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: pon 05. dub 2010 16:55:56 
Přeji krásný den,
Dámy, při čtení odpovědí p. učitelky Bohunky se chytám za hlavu a otírám své zpocené čelo. Jakmile jsem začal číst první příspěvek souhlasně jsem pokyvoval hlavou. Ano je trestuhodné, že neprobíhal žádný tématický blok. Tak a teď dále: "Děti byly lehce manipulovány do činností" - není to tak trochu o subjktivním názoru? Vy jste tam nebyla(ani já), ale manipulace je docela silné slovo. Nahradil bych motivací(nevěřím, že v dnešních MŠ jsou děti manipulovány :!: ). "o půl deváte se ukončily hry, uklidily se všechny hračky" - A co jako? Každý učitel nemá k ruce tělocvičnu a i kdyby měl, tak není na tělocvičnu sám. Pokud chceta odvést kvalitní práci, tak je úklid hraček nutností.(mimochodem snad i bezpečnost ne?) "začalo striktně ranní cvičení" - Zajímalo by mě, jak vypadá striktní započnutí cvičení? Převléknutí do úborů - výborný rituál - rituály jsou ohromně silné a pro danou soc. skupinu nesmírně důležité chvíle. Nikomu nevnucuji svůj názor, ale dle mě je pohybová aktivita a propojování pohybové aktivity do všech činnsotí nejdůležitějším aspektem vyučování v MŠ. Vy tady "plivete" na jejich vyučující postupy ale nidko jste tam nebyli, neznáte vnitřní struktoru třídy. Nevíte jestli mají nastavené "bezpečné klima" - neznáte vnitřní pravidla třídy. V rámci třídy máme ranní pohybovou aktivitu, každodeně po dobu 45 minut. Uklízíme předem hračky, převlékáme se do uboru, uč. nevyjímaje. To, že paní učitelka "velela" je chyba? Nesmysl - pokud se učitel neurčí sám dle Vás "velitelem" (mě se líbí pojem náčelník) chopí se náčelnictví někdo jiný z řad žáků. a v každé skupině se najdou lidé kteří si myslí že by to mohli dělat za Vás a lépe! Tady jde spíše o to jak vše řídila. Jestli byli děti rozděleny do skupin a pracovaly je to nádhera! Zřejmě uplatnila metoduSituačních a příběhovýchdramat, nebo koperativní učení.A o tom jak by mělo vypadat vyučování v dnešní MŠ Vy nerozhodujete, všichni jsou pobláznění Montessori ale Zážitkovku stejně dělat většinou neumí ale ohánějí se jí. Howgh.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: úte 18. kvě 2010 8:13:19 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Bohunka Trelová píše:
vědí vůbec na fakultách (nebo alespoň na té, o které mluvím), jak se pracuje na dnešních MŠ :idea: :?: Pokud oni viděli pouze práci zastaralou, jak mají vědět, že se jinde pracuje jinak? Možná by měli navštívit více škol, aby měli možnost srovnávat. Ale nemohu nikomu "lézt" do řemesla. Ukončit hry dětí a věnovat se všichni řízené činnosti (kdysi se tomu říkalo zaměstnání) je dnes už opravdu pasé! Suhlasíte se mnou, mé milé kolegyně :?:


Bohunko, musím říct, že o tom, jak dnes probíhá dopolední blok nevím nic. Myslela jsem, že to je podobné, jako když jsem chodila do školky já. :?

Mohla bys proto prosím nastínit, jak je to u vás? Díky

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: ned 23. kvě 2010 18:15:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Zdravím Jani, ostatní taky.
Konečně se dostávám k vysvětlení pojmu "dopolední blok". Kdysi byl den v MŠ rozdělen do nařízených částí, které se musely plnit a měly přesný časový limit. Jednalo se o ranní hry, ranní cvičení, zaměstnání. Ne že by toto dnes neprobíhalo, ale vše je uvolněné, nenásilné, dobrovolné. Ranní hry už striktně neukončujeme jako kdysi. Děti si v podstatě hrají celý den (v žádném případě neničíme stavby a výrobky dětí, ty naopak slouží ke hře) a vprůběhu her jsou nenásilnou formou naplňovány dané kompetence. Děti si ani neuvědomí, že se něco učí. Neuklízíme hračky, když si potřebujeme něco říct, ani když se jde svačit. Výjimkou je tzv. "velké cvičení", tam už musíme dbát na bezpečnost. Co se týká tělovýchovy, dáváme přednost spontánním pohybovým aktivitám (TV nářadí mají děti volně k dispozici) a pohybovým hrám, ale zařazujeme též zdravotní cviky. Těch se ale nemusí zúčastnit povinně všechny děti (ony stejně přijdou, protože cvičení milují :P ), frontální cvičení nepreferujeme. Dbáme ale na správné držení těla, protažení zad, rukou, nohou, procvičení chodidel. Vždy v pondělí nastíníme dětem, čemu se budeme věnovat celý týden a děti vyzveme ke spolupráci. Edukační proces probíhá vlastně podobně, jako když maminka vychovává vlastní dítě. Reaguje na situace kolem a dítěti vysvětluje. My to děláme podobně - i když se snažíme držet tématu. Znamená to, že v průběhu dne - dopoledního i odpoledního bloku - se děti věnují prakticky všem výchovným složkám, jak se jim kdysi říkalo. Nastíníme téma, pak si něco třeba přečteme, děti reagují - následuje rozhovor, rozbor, pak si zazpíváme, zacvičíme, děti se projeví výtvarně, pohybově, .... Prostě reagujeme tak, aby se děti bavily a nenudily a zároveň se něčemu naučily. Nevím, jestli je toto mé vysvětlení jasné, myšlenky se mi honily strašně rychle hlavou, takže jsem je nestíhala zachytit :mrgreen: . Ale ráda vysvětlím, pokud něco nebude jasné ;) .
PS: Možná by částečně pomohlo pochopit, kdybyste koukli do WIKI, kde popisuji týdenní bloky / Sborovna-Příprava na výuku - PODZIM, ZIMA, JARO/

_________________
Bohunka T.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: ned 23. kvě 2010 18:48:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 14:24:46
Příspěvky: 639
Bohunko, krásně si to napsala :P

_________________
Míša G.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dopolední blok
PříspěvekNapsal: ned 23. kvě 2010 18:54:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Bohunko, děkuji za vysvětlení. Ještě bych se zeptala: Jak probíhá ten tělocvik, když píšeš, že nepreferujete frontální? To si vážně neumím představit, jak to pak v takové třídě vypadá. Mohla bys mi to prosím přiblížit? Díky

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron