Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 30. led 2011 23:15:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Dominik Dvořák píše:
Miroslav Kaiser píše:
Je pro mě jako češtináře vskutku překvapením, že my češtináři vlastně po celá dlouhá léta nevíme, "o co jde v našem předmětu..."


Pro mne jako nečeštináře je zase překvapením, že všichni češtináři vlastně vědí, co je potřeba, jen ti naši žáci nějak nerozumějí čtenému textu. Připomíná mi to onen závěr, že operace se zdařila, jen pacient zemřel.

Vím, vysvětlení je po ruce. Naše děti nemají vztah k četbě, moc sedí u počítače... Ale čím to, že v tak rozdílných zemích, jako je Korea, Finsko, USA, Kanada... si s tím učitelé nějak umějí poradit a jejich děti lépe rozumí čtenému textu? A nejde jen o čtení. Když mají naše děti napsat krátké zdůvodnění své volby odpovědi třeba ve výzkumech přírodovědných znalostí, také je to pro ně velmi obtížné. Velmi často tento úkol přeskakují. Jako kdyby neuměly samostatně formulovat myšlenku...

Vybavuje se mi myšlenka, kterou pronesl jeden z účastníků na konferenci v říjnu 2010: Obsah vzdělávání je příliš důležitá věc na to, aby o něm rozhodovali (jen) učitelé.

Vážený pane kolego,
přiznávám se, že jsem už dost alergická na ohánění se výsledky z PISY - viz Finsko, Korea - ono se to učí mnohem lépe, když na základní škole ve Finsku je 10 dětí ve třídě a v Koreji znamená škola pro rodiče takovou prestižní záležitost, že děti tráví čas nejdříve ve škole a pak v dalších kroužcích, které jsou jakýmsi dalším vyučováním. Takže promiňte, ale nesrovnávejme nesrovnatelné.
A další důležitá věc - rozvíjení schopnosti porozumění textu není POUZE záležitostí výuky českému jazyku, ale všech předmětů (viz Klíčové kompetence ve všech RVP).
Děkuji, že tomuto porozumíte.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 30. led 2011 23:21:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
ČJL-9-3-08.5 Porovná přečtené literární s jeho filmovým zpracováním a na příkladech vysvětlí využití specifických výrazových prostředků literárního a
filmového díla. Máme nějaký výstup o výrazových prostředcích filmového díla?


Co třeba tohle:
"stavba mediálních sdělení – příklady pravidelností v uspořádání mediovaných sdělení;
tvorba mediálního sdělení – uplatnění a výběr výrazových prostředků a jejich kombinací pro tvorbu věcně správných a komunikačně (společensky a situačně) vhodných sdělení; tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium;"
(předpokládám, že když žáci mají vybírat a uplatňovat výrazové prostředky, tak je mají taky znát).

Můžeme samozřejmě diskutovat o tom, zda se smí do standardu češtiny prolnout průřezové téma či klíčová kompetence. Jenže to bychom taky mohli dojít k tomu, že standard z češtiny se nesmí týkat čtenářské gramotnosti, protože ta je popsána spíš v klíčové kompetenci komunikativní...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 30. led 2011 23:36:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Taťána Holasová píše:
Vážený pane kolego, přiznávám se, že jsem už dost alergická na ohánění se výsledky z PISY - ... takže promiňte, ale nesrovnávejme nesrovnatelné.


Nepochybuji, že se najde nějaké "objektivní vysvětlení" i pro to, proč bylo v roce 2009 dalších dvacet zemí statisticky významně lepších než my. Navíc s těmi Finy mi to nejde do hlavy. Ve finských školách je opravdu o něco víc učitelů: v roce 2006 připadalo na prvním stupni na jednoho učitele v ČR 17,3 žáků, ve Finsku 15,0 žáků, na druhém stupni to bylo 12.3 žáků (ČR) ku 9,7 ve Finsku. (Eurydice). Ale pokud finští učitelé nevyučují podstatně víc hodin než naši, tak ten rozdíl zas tak dramatický být nemůže a není. Rychlý pohled na grafy v OECD Education at Glance 2010 mi říká, že jsou na obou stupních u nás a ve Finsku stejné třídy - 20 dětí (nebereme v úvahu soukromé školy). Odkud máte údaj o 10 dětech ve třídě?

Ovšem čeští žáci byli podprůměrní ve čtenářství i v dobách, kdy ještě byli vysoce nadprůměrní v jiných předmětech. I teď jsou ještě české děti v matematice a přírodovědných znalostech aspoň v průměru. A to měli a mají učitelé těchto předmětů stejně početné třídy, stejně motivované děti atd. Proč vždy byly výsledky českých dětí ve čtení horší než v jiných předmětech?

Nevím o lepších datech, než která dává PISA. Čím jiným bychom se měli zabývat?


Naposledy upravil Dominik Dvořák dne pon 31. led 2011 0:36:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 30. led 2011 23:42:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Výstup - uvádí základní literární směry a jejich významné přestavitele v české a světové literatuře ponechává velkou volnost a u ní bych na ZŠ rád zůstal. Navíc bych slova základní a významné nejraději nahradil slovem různé. Seznam autorů rozhodně NE! Jako indikátor by postačilo - uvede autora v literárním nebo historickém kontextu. Např. Borovský, národní obrození, bachovský absolutismus.

Vážený pane kolego,
nesouhlasím s Vaším návrhem různé, co se týká výstupu z literární historie - původně jsme nedoporučili testovat vzhledem k náročnosti učiva, ale nakonec jsme do komplexní příkladové úlohy v 9. ročníku (neuvědomila jsem si, že tento příklad nebyl předložen k diskuzi) dali následující úkol k výchozímu textu z románu Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války:

Zařaďte dílo Jaroslava Haška do kontextu literárního vývoje:
A) 18. století
B) 19. století
C) 20. století
D) 21. století


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 31. led 2011 9:44:16 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
nesouhlasím s Vaším návrhem různé, co se týká výstupu z literární historie -

Nechci se tahat o slůvko, ale: Můžete jmenovat základní a tedy i nezákladní literání směry? Významné a nevýznamné představitele? Myslí, že to budde vždy ožehavé.

Proti zařazení autora do století nic nenamítám, otázkou stále zůstává, proč právě Hašek.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 31. led 2011 9:49:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Co třeba tohle:
"stavba mediálních sdělení – příklady pravidelností v uspořádání mediovaných sdělení;
tvorba mediálního sdělení – uplatnění a výběr výrazových prostředků a jejich kombinací pro tvorbu věcně správných a komunikačně (společensky a situačně) vhodných sdělení; tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium;"
(předpokládám, že když žáci mají vybírat a uplatňovat výrazové prostředky, tak je mají taky znát).

Nesouhlasím. Umělecký film není mediální sdělení – rozhodně ne ve smyslu průřezového tématu. Všiml jsem si, že za mediální sdělení je považováno opravdu kdeco.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 31. led 2011 12:30:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Umělecký film není mediální sdělení .


Máte pravdu, že PT mediální výchova se soustřeďuje na zpravodajská sdělení. Dojdeme tak k závěru, že v rámci "povinných" výstupů RVP ZV se žáci nedozvídají nic o uměleckém filmu, který pro většinu z nich je podstatně častějším kontaktem s kulturou než třeba divadlo nebo beletrie.
A pak se tady v jiném fóru bavíme o tom, proč je největším problémem školy nuda.

Kdybychom si řekli, že něco takového se ve škole dělat má, protože jinak se skutečně bude čeština (škola) jevit dětem jako irelevantní, tak třeba takovouto položku teď do standardu nezařadíme, ale budeme si to pamatovat pro revizi RVP, což myslím má být jeden z vedlejších produktů práce na standardu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 31. led 2011 12:53:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Proti zařazení autora do století nic nenamítám, otázkou stále zůstává, proč právě Hašek.


Pane kolego, můžu se zeptat, co máte proti Haškovi? Dovoluji si Vás upozornit, že toto jsou pouze modelové příklady, které mají tvůrcům textů přiblížit vhodné postupy k prověřování daných znalostí. Haška jsme vybrali mimo jiné proto, že se objevuje ve všech čítánkách pro základní školy.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 31. led 2011 13:10:08, celkově upraveno 1
doplnění citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 31. led 2011 13:17:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 30. říj 2010 17:01:16
Příspěvky: 28
K tématu "mediální sdělení":

K definování pojmu "mediální sdělení" jsem našla jiné vysvětlení, než uvádí p. Dvořák, a které zahrnuje i umělecký film (např. Jonák, Z. Obsahová analýza jako nástroj výzkumu mediálních sdělení - recenze, aj.). --
V hudební výchově např. s hudbou k filmům, včetně uměleckých, pracujeme a uvádí to nepřímo RVP, např. výstup: vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění.
V cílovém zaměření oblasti Umění a kultura pak je několik bodů, které tomuto odpovídají, např.
- pochopení umění jako specifického způsobu poznání a k užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace. Je pravdou, že záleží na učitelích, zda si filmovou hudbu zařadí do výuky (ŠVP), či nikoliv. Závazná není.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 31. led 2011 14:22:33 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Dominik Dvořák píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Umělecký film není mediální sdělení .


Máte pravdu, že PT mediální výchova se soustřeďuje na zpravodajská sdělení. Dojdeme tak k závěru, že v rámci "povinných" výstupů RVP ZV se žáci nedozvídají nic o uměleckém filmu, který pro většinu z nich je podstatně častějším kontaktem s kulturou než třeba divadlo nebo beletrie.
A pak se tady v jiném fóru bavíme o tom, proč je největším problémem školy nuda.

Kdybychom si řekli, že něco takového se ve škole dělat má, protože jinak se skutečně bude čeština (škola) jevit dětem jako irelevantní, tak třeba takovouto položku teď do standardu nezařadíme, ale budeme si to pamatovat pro revizi RVP, což myslím má být jeden z vedlejších produktů práce na standardu.


Souhlasím. Já nemám nic proti uměleckému filmu, já naopak takový výstup postrádám.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron