Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16787 |
Stránka 1 z 13 |
Autor: | Lenka Urbanová [ stř 12. led 2011 15:16:40 ] |
Předmět příspěvku: | ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
Veřejná diskuse k ukázce standardů v českém jazyce a literatuře Zveřejněné ukázky jsou pracovním materiálem, který byl hotov k 17.1.2011, s drobnými úpravami technického rázu v počátku diskuze. Předkládáme Vám k diskusi ukázku podoby standardů v českém jazyce a literatuře, která je vložena jako příloha tohoto vstupního příspěvku. O tom, proč byla zahájena práce na standardech, se můžete dočíst více v Úvodní informaci. Některé technické informace jsou také umístěny v tématu Účel a pokyny. Po seznámení s podobou standardů bychom rádi od Vás získali odpověď především na následující otázky: 1. Jsou navržené indikátory srozumitelné? 2. Je způsob zpracování standardů přehledný? 3. Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? (Dokážete si k jednotlivým indikátorům představit konkrétní učební aktivity?) 4. Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)? 5. Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky? Pro vyhodnocení diskuse jsou pro nás důležité Vaše názory. Proto bychom byli velmi rádi, kdybyste svou volbu v anketě doplnili diskusním příspěvkem v tomto tématu. Prosíme Vás tedy:
Mimo doplnění své volby můžete také klást otázky týkající se zveřejněné ukázky. V průběhu celé diskuze bude odbornou garantkou tohoto tématu PhDr. Táňa Holasová, CSc. z Gymnázia Opatov Praha. Stojí také v čele pracovní skupiny na MŠMT, která standardy vytváří. Členy skupiny jsou: PhDr. Taťána Holasová, CSc., Gymnázium Opatov, Praha 4 (vedoucí) Mgr. Magdalena Štaffová, VÚP Praha (koordinátor za VÚP) Mgr. Jarmila Dvořáková, ZŠ Dřísy Doc. PhDr. Eva Hájková, CSc., PedF UK Praha PhDr. Zdeněk Košťál, ČŠI Mgr. Ivana Loukotová, ZŠ Plzeň Mgr. Jana Nedvědová, ZŠ Kutná Hora PaedDr. Marie Rauchová, MŠMT Mgr. Jiřina Šichová, ZŠ Bítovská, Praha 4 Do ankety se dostanete kliknutím na tento odkaz: >>anketa k veřejné diskuzi k ukázce standardů v českém jazyce a literatuře.<< Označte své volby a pak klikněte na tlačítko Odeslat. Vřele děkujeme za vaši účast v diskuzi! Lenka Urbanová a Tomáš Pavlas, moderátoři fóra |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 18. led 2011 0:12:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
ČJL-5-1-12.1 Žák umí dát textové ukázce vhodný nadpis Co je to vhodný nadpis? Mohla by se vaše ukázka nazývat Dva nejdrsnější biotopy na světě? Myslím, že tento indikátor nelze tak primitivním testem věrohodně ověřit. Váš test spíše odpovídá indikátoru Žák umí vyloučit nevhodný nadpis (který neodpovídá obsahu textu). |
Autor: | Lenka Urbanová [ úte 18. led 2011 7:16:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
Dobře. A napadlo vás, Zdeňku, ještě něco dalšího? Rádi bychom od vás všech získali odpovědi na navržené otázky, i když uvítáme i další témata k uvažování. Díky! Lenka |
Autor: | Daniela Havelková [ úte 18. led 2011 10:15:17 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
Test pro 9.ročníky nebude obsahovat úlohy, které by otestovaly znalost pravopisu a větné skladby? |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 18. led 2011 12:52:56 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
ČJL-9-2-08 rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití ČJL-9-2-08.1 Žák vyhledá v textu nespisovné výrazy. ČJL-9-2-08.2 Žák nahradí nespisovné výrazy jejich spisovným synonymem. ČJL-9-2-08.3 Žák zdůvodní, proč autor literárního textu využil zvolené jazykové prostředky. Ve výstupu žák odlišuje nářečí od obecné češtiny, indikátory na tento rozdíl už neberou ohled. Bude se upravovat v tomto smyslu výstup? Indikátory uvádějí pojem nespisovné výrazy a už nerozlišují nespisovná slova a nespisovné tvary slov. Nebudeme pak rozlišovat ani nespisovná slovní spojení (strašně veselý)? Poslední indikátor se najednou místo na nespisovné prostředky ptá na zvolené jazykové prostředky. Má na mysli pouze nespisovné výrazy, nebo také užití 1. osoby nebo opakování slov v textu (zdrhám)? Mělo by tam zůstat žák zdůvodní užití nespisovných výrazů. Jak se bude vyhodnocovat odpověď na 3. otázku jakého účinku dosahuje autor? Dovedu si představit odpovědi typu vypadá to divně, nebo rušivě. Nevím, zda je vhodné pro objektivní vyhodnocení míchat dohromady klikačku a otevřené otázky. |
Autor: | Taťána Holasová [ úte 18. led 2011 19:55:34 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
Daniela Havelková píše: Test pro 9.ročníky nebude obsahovat úlohy, které by otestovaly znalost pravopisu a větné skladby? Vážená paní kolegyně, testy výstupů z 9. ročníku budou samozřejmě obsahovat úlohy z pravopisných jevů a ze syntaxe (podle očekávaných výstupů RVP ZV). Do ukázek jsme je nedávali, protože jsou nejjednodušší pro vytváření dílčích úkolů. |
Autor: | Lucie Slejšková [ stř 19. led 2011 10:33:17 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
V tématu Strategie testování se krátce diskutovalo i o čtenářské gramotnosti. Téma souvisí s návrhem standardů pro ČJL a pan Dvořák si přál na téma odkázat i zde. Citujeme tedy daný příspěvek a reakci Dominika Dvořáka: Roman Ziegler píše: Dobrý večer, pokud jde o čtenářskou gramotnost, je jasné, že české děti musely končit špatně, neboť nic takového se v podstatě nejen neučilo, ale de facto to byl zcela nový obor, neboť dříve se v českém jazyce (ani v jiných předmětech) nevěnovala prakticky žádná pozornost. Bohužel reforma nezměnila pojetí češtiny na ZŠ, jen je rozšířila. Stále po dětech chceme, aby poznaly doplněk, aby jim byl jasný rozdíl mezi vedlejší větou příslovečnou podmínkovou a příčinnou, klademe důraz na správné psaní i/y v milionu výjimek, ale k tomu jsme onu čtenářskou gramotnost. Ale děti nemají šanci vše vstřebat a učitelé nemají šanci v současném počtu hodin vše probrat. Je tedy třeba buď navýšit počet hodin (což mimochodem není zcela nelegitimní ani nelogické), nebo zcela pozměnit koncepci výuky českého jazyka - ostatně původně o tom měla být reforma, ale pohříchu nebyla. Přikláním se ke druhé variantě. A pokud jde o to, jak, pak by ona reforma musela být hluboká a bolestná: 1. Zjednodušit výuku písma - což se děje nyní pokusně - děti se učí 4 typy písma, přičemž psací písmo prakticky nevyužijí 2. Je třeba citelně zjednodušit gramatiku - to už ovšem překračuje rámec této debaty 3. Přestat navyšovat počet hodin různých výchov, které samozřejmě (pokud nebudeme navyšovat počet hodin celkově) ubírají z koláče hodin Čj a M. 4. Naučit učitele učit - a ktomu je potřeba naučit vysoké školy učit budoucí učitele Vím, že toto jsou myšlenky diskutabilní, ale nyní snad konečně začíná diskuze, která měla proběhnout před 6 - 7 roky. Pozdě, ale přece. Roman Z. Dominik Dvořák píše: Myslím, že pan Ziegler velmi dobře vystihl, kde jsou problémy a o čem bychom měli diskutovat. A máme na tu diskusi celý měsíc, že? Bylo by možné odkázat na tento příspovek i ve fóru věnovaném češtině?
Bohužel výsledky českých žáků se zhoršily ve všech oblastech, které v poslední době sledovaly mezinárodní výzkumy - ve školních matematických znalostech (TIMSS 2007), v matematických a přírodovědných kompetencích pro život (PISA 2009) a ve znalostech z oblasti občanské výchovy (ICCS 2009). Současně jsou špatné i postoje žáků ke škole. Takže kromě dlouhodobého problému s koncepcí kurikula češtiny máme ještě nový problém, který se týká asi všech předmětů a může souviset právě s vágním vymezením požadavků (když se podíváte, od roku 1995 se stále rozvolňuje a požadavky jsou čím dál obecněji formulované). D. D. |
Autor: | Mgr. Andrea Baumannová [ stř 19. led 2011 23:23:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
Musím říct, že po nahlédnutí do standardů pro ČJL jsem poněkud pookřála. Přiznávám, nepitvala jsem jednotlivosti(příště!). Radost mi jednoznačně udělal koncepční a tvořivý přistup (indikátor není přepsán z RVP, je dopřesněním,vymezením, nasměrováním). Líbí se mi i komentáře pracovní skupiny, v mnoha ohledech s nimi souzním : Citace: Vzhledem k tomu, že řada očekávaných výstupů se týká mluveného projevu žáků, popř. předpokládá tvořivé psaní, je jejich elektronické testování problematické. Citace: Domníváme se, že pro test z českého jazyka není vhodné požadavky atomizovat do samostatných úloh. Ty totiž budou vyžadovat řadu textů poskytujících nezbytný jazykový materiál pro řešení těchto úloh a rozsah testu neúměrně naroste, což je nevhodné zvláště pro žáky mladšího školního věku (týká se tedy především testu po 5. ročníku). Tady jsem pochopila, k čemu asi měla sloužit ona poznámka... V tomto ohledu bych doporučila všem týmům, aby se v tomto ohledu sjednotily . Kromě poznámky k úloze by to mohla být také poznámka pro autory testových úloh, tj. mohlo bý tam upozornění, na co se mají v testových úlohách k danému indikátoru soustředit. Více viz dějepis. Oceňuji, že jsou zde vybrány různé typy úloh, které mohou být i inspirací pro učitele v čem a jakým způsobem žáky trénovat. |
Autor: | Petr Albrecht [ ned 23. led 2011 10:58:44 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
Zdravím všechny diskutéry! Rád bych podpořil to, co už píše Andrea, zvláště pak toto: - uvedené indikátory jsou užitečné - posouvají/upřesňují výstupy RVP; dají se využít i pro běžnou práci učitele - stejně tak v zásadě pozitivně vidím i příkladové úlohy (samozřejmě se musím přenést přes fakt, že pokud bych mohl, formuloval bych některé jinak - to je ale problém jakéhokoliv plošného zadání; standardů, testů atd.) Vzhledem k užitečnosti indikátorů se přimlouvám za přístup: čím více indikátorů u jednotlivých výstupů RVP, tím lépe (určitě pro nás učitele a snad i pro tvůrce testů). - následovaníhodné příklady: ČJL-5-1-12 nebo ČJL-9-1-08 - a to bez ohledu na to, že některé se nedají testovat (plošně a na počítači) - příklad k dopracování: ČJL-5-2-09 Petr |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 23. led 2011 11:25:10 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů |
Petr Albrecht píše: Vzhledem k užitečnosti indikátorů se přimlouvám za přístup: čím více indikátorů u jednotlivých výstupů RVP, tím lépe (určitě pro nás učitele a snad i pro tvůrce testů). Souhlasím. Dokonce si myslím, že problém se stanovením indikátoru může napovídat, že je nevhodně formulovaný výstup. Např. u ČJL-9-1-08 je indikátorů velice málo. Zadaný úkol k vyhledávání víceslovných termínů se mi zdá pro deváťáky až příliš u dna. |
Stránka 1 z 13 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |