Dobrý den, děkuji za váš příspěvek a všechny vaše připomínky budu brát na zřetel při úpravách standardů v další fázi. Podnětný je zvlášť názor, že všichni žáci dostatečně neovládají klávesnici počítače a i kdyby v tomto smyslu "gramotní" byli, jsou zvyklí takto komunikovat pouze česky. Svůj názor na zařazenou gramatiku jsem už vyjádřila v jiných příspěvcích (stručně zopakuji - jsem také proti zařazení minulého času v testech pro 5. třídu), pokud jde o psaní, konkrétně o reakci na pozvání, které jsem tvořila, text dopisu bude zjednodušen, ačkoli si nemyslím, že by se všemi slovíčky měl mít žák problémy, i kdyby např. neznal "swimsuit", "busy" nebo "invite", měl by z celkového kontextu odvodit jejich význam (nebo neodvodit, např. u plavek, ale rozhodně by mu tento nedostatek neměl zabránit v tom, aby na pozvání "nějak" zareagoval). Zkrátka by měl prokázat, že je schopen překonat mírný pocit nejistoty. Myslím si, že i to je součástí komunikativní kompetence, ke které žáky vedeme. Navíc v zadání je jednoznačně uvedeno v češtině "Poděkuj mu a odpověz, že přijdeš.".
Děkuji za vaše další názory a připomínky.
S pozdravem
Petra Lexová
Eva Rottová píše:
Vážení autoři Standardu,
rády bychom svými připomínkami reagovaly na obsah a formu Vámi navrhovaných testů z anglického jazyka pro 5.ročník.
Navrhované indikátory (výstupy) jsou učitelům z praxe srozumitelné, ale nesouhlasíme s rozsahem (minulý čas, slovní zásoba).Způsob zpracování standardů je přehledný.K jednotlivým indikátorům si dokážeme představit konkrétní učební aktivity.Ilustrační úlohy mohou sloužit k lepšímu pochopení indikátorů .
Je vhodné, že zadání jednotlivých úkolů je také v českém jazyce, ovšem žáci v 5.ročníku naznají všechnu Vámi požadovanou slovní zásobu a gramatické tvary. Rovněž si nemyslíme, že žáci 5.ročníku jsou všichni schopni bez problémů psát na počítači. Umí ho používat, ale jejich psaní je velice pomalé. Nedokáží se pak soustředit současně na přemýšlení v anglickém jazyce.Přikláníme se k používání papírové formy.
1. typy textů: u blahopřání znají pouze jak poblahopřát k narozeninám,omluvit se umí pouze, že něco zapomněli
2. tématické okruhy: na téma příroda, počasí a zeměpisné údaje žáci znají pouze několik základních slovíček, z tradic zvyků a svátků žáci 5.ročníku mají pouze velikonoční a vánoční svátky
3. tvoření slov (např.snowman, sunglasses) žáci 5.ročníku probírají pouze okrajově
4.gramatické struktury: v 5.ročníku žáci ještě neznají minulý čas (pouze tvar slovesa "have got" a "to be" )
5. poslech: chybí obrázek "horko" - slunce = sunny , chybí obrázek "chladno" - mrak = cloudy
6. čtení: text je příliš obtížný, protože dlouhá souvětí ztěžují orientaci v základních faktech ( není vhodné dávat dlouhé časové údaje s předložkami (např.: for about half an hour); slovní zásoba je neadekvátní 5. ročníku( např.: except, nearly, then, , again, cycle, also, member of his family); ve cv.2 neznají použití porovnávání "more than"; cv. 3 - nepřeloženo zadání úkolu; použití "do sports" místo více používaného "play sports".
7. psaní: většina slovní zásoby neodpovídá úrovni žáků 5.ročníku ( if, remember, invite, be busy, would, could, take care, whole, swimsuit...) - žáci nebudou schopni splnit úkol.
S pozdravem Eva Rottová a Naďa Ašková Plzeň