Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16789
Stránka 1 z 9

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 12. led 2011 15:17:24 ]
Předmět příspěvku:  ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Veřejná diskuse k ukázce standardů v anglickém jazyce

Zveřejněné ukázky jsou pracovním materiálem, který byl hotov k 17.1.2011, s drobnými úpravami technického rázu v počátku diskuze.

Předkládáme Vám k diskusi ukázku podoby standardů v anglickém jazyce, která je vložena jako příloha tohoto vstupního příspěvku. O tom, proč byla zahájena práce na standardech, se můžete dočíst více v Úvodní informaci. Některé technické informace jsou také umístěny v tématu Účel a pokyny.

Po seznámení s podobou standardů bychom rádi od Vás získali odpověď především na následující otázky:
1. Jsou navržené indikátory srozumitelné?
2. Je způsob zpracování standardů přehledný?
3. Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? (Dokážete si k jednotlivým indikátorům představit konkrétní učební aktivity?)
4. Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)?
5. Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky?


Pro vyhodnocení diskuse jsou pro nás důležité Vaše názory. Proto bychom byli velmi rádi, kdybyste svou volbu v anketě doplnili diskusním příspěvkem v tomto tématu. Prosíme Vás tedy:
  • Vyplňte kratičkou anketu (odkaz na ni je na konci tohoto příspěvku). Můžete volit jednu z možností ano - ne - nelze rozhodnout.
  • Reagujte na výše uvedené otázky přímo zde ve fóru. Nejsnáze to učiníte tak, že kliknete na Odpovědět vlevo nad tímto příspěvkem. Po napsání svého názoru nezapomeňte odeslat.

Mimo doplnění své volby můžete také klást otázky týkající se zveřejněné ukázky. V průběhu celé diskuze bude odbornou garantkou tohoto tématu Mgr. Štěpánka Legemzová ze Základní školy Angelova v Praze. Stojí také v čele pracovní skupiny na MŠMT, která standardy vytváří.
Členy skupiny jsou:
Mgr. Štěpánka Legemzová, ZŠ Angelovova, Praha 12 (vedoucí)
Mgr. Kamila Sladkovská, VÚP Praha (kordinátor za VÚP)
Mgr. Ludmila Balíková, PedF UP Olomouc
PaedDr. Zdena Hartingerová, ZŠ SNP Hradec Králové
PaedDr. Jana Hornová, ČŠI
Mgr. Kateřina Janů, ZŠ Bakalovo nám., Brno
Mgr. Petra Lexová, ZŠ Ostrčilova, Ostrava
Mgr. Ludmila Mottlová, ZŠ Hořovice
Mgr. Jana Sankotová, Gymnázium Pelhřimov
Mgr. Jitka Tůmová, MŠMT

Do ankety se dostanete kliknutím na tento odkaz: >>anketa k veřejné diskuzi k ukázce standardů v anglickém jazyce.<< Označte své volby a pak klikněte na tlačítko Odeslat.

Vřele děkujeme za vaši účast v diskuzi!

Lenka Urbanová a Tomáš Pavlas, moderátoři fóra

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ pon 17. led 2011 18:45:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Myslím, že indikátory i způsob zpracování standardů je dostatečně přehledný a srozumitelný. Vůbec bych se nebála testování na počítači. U nás ve škole takto probíhá testování Scio, bez nejmenších problémů. Dokonce bych v tom viděla určitou výhodu, zřejmě by bylo možné, aby žáci měli správnou odpověď vždy pod jinou možností (tedy u těch úloh, kde je na výběr z několika možností).
Všimla jsem si, že v učivu pátého ročníku je zmíněn minulý čas. To se mi zdá příliš brzo.

Autor:  Růžena Písková [ pon 17. led 2011 21:55:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Dobrý den, také se připojuji s drobnou poznámkou, že v pátém ročníku se leckde minulý čas neprobírá, záleží na používané učebnici v dané škole. Chci se zeptat, pokud je toto ilustrační varianta testů, bude možné v rámci jednoho typu úkolu vybrat z několika variant konkrétních zadání úkolů? (myslím tím např. pokud v páté třídě minulý čas neprobíráme, ale můžeme realizovat např. vyprávění, omluvu, nabídku atd. v rámci jiného již probraného gramatického kontextu, zda toto bude zohledněno)? Umím si to představit při realizaci testování elektronickou formou a myslím, že toto by žákům nedělalo problémy, jsou zvyklí pracovat s počítači a vypracovávat testy na počítači. Možná jen s poslechovou částí by mohl být trochu problém, ne všude je v počítačových učebnách kvalitní ozvučení. Nebo počítáte s distribucí CD, která by bylo možné pustit v počítačové učebně např. z CD přehrávače (případně umožnit okopírování poslechového testu na CD a jeho puštění z přehrávače) a s tím, že žáci test vyplní elektronicky do počítače? Růžena

Autor:  Pavlína Hrabětová [ pon 17. led 2011 23:09:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Dobrý den,
testování na počítačích se nám moc neosvědčilo, poslechová cvičení s větším množstvím otázek žáci nestíhali kvůli překlikávání mezi obrazovkami (u Scio testů). Letos jsme raději opět použili papírové testy.
Proti testování nejsem, ale tyto standardy se mi zdají na první pohled dost obtížné pro ZŠ. Článek o Drákulovi je těžší, než mnohé úlohy v lehčí verzi maturity... Na běžné základce je prostě průměrná populace a toto mi připadá trošku mimo.
I výčet gramatických jevů je děsivý - jen zvládnutí rozdílu mezi přítomným prostým a průběhovým je docela horor s některými žáky. Například trpný rod a předpřítomný čas máme až v 9. ročníku - dříve není ani v učebnici (Challenges2). A to tato knížka vede žáky k úrovni A2, která je právě požadovanou úrovní podle RVP.
Na ZŠ je prostě velké procento žáků, kteří to (podle mě) na této úrovni nezvládnou. Podotýkám, že učím na škole, kde dlouhodobě testujeme (Scio) a máme ve valné většině v Aj dobré (nadprůměrné) výsledky. Doufám, že testování bude svěřeno některé společnosti, která má v této oblasti dlouhodobé zkušenosti...
S pozdravem
P. Hrabětová

Autor:  Věra Forejtová [ úte 18. led 2011 6:34:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Testování na počítači by nemělo být problém - testujeme Eskalátor a děti to už od 4.třídy zvládají dobře, jen mi dělá starost počet počítačů, Eskalátor testujeme skoro 3 týdny, aby se všichni stihli vystřídat, pokud by se všichni žáci museli testovat najednou, naše škola nemá dostatečnou kapacitu.
Co se týče standardů AJ v naší škole minulý čas ani řadové číslovky v 5.ročníku cíleně neprobíráme, samozřejmě děti třeba umí napsat řadovou číslovku v datu a poslouchají příběh, kde se vyskytuje minulý čas, ale obojí je v náplni učiva 6.ročníku. Docela mě to překvapilo (a asi nejen mě), myslím, že tady se ukazuje, že RVP měl být v případě cizího jazyka trochu kokrétnější.

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 18. led 2011 7:38:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Díky za výborné odpovědi, vážené paní kolegyně! Čteme vás a děkujeme, že diskuzi věnujete svůj vzácný čas, nejen tady v "angličtině", ale i v jiných tématech.
Pro nově příchozí připomínám, že v mém prvním včerejším příspěvku nabízíme několik otázek, na které bychom rádi znali odpovědi.
Díky!
Lenka

Autor:  Jana Kebulová [ úte 18. led 2011 11:17:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Dobrý den,
nejsem sice učitelka, ale jako rodič dětí, kterých se toto testování možná bude týkat, dovoluji si obtěžovat svým názorem.
Mám pár připomínek k článečku John loves sports a následujícím úkolům. Dle mého zcela laického názoru není správně zaškrtnuto řešení v první otázce pod č.2, neboť z ničeho jednoznačně nevyplývá, co John dělá v úterý (asi nic myslím si, ale správná odpověď
má být nic jen on Sundays). Nebo mi něco uniklo?

Test je proto divný. Myslím, že odpovědi by měly být zcela jednoznačné!!!

Děti na ZŠ bych takto plošně netestovala. Pro většinu z nich to bude těžké, dobrá polovina z nich umí tak málo, že by je tento test mohl stresovat.

A jaký to bude mít užitek? Dokud máme nadbytek středních škol, není třeba se na ZŠ nijak zvlášť snažit, a dokonce i leckteré vysoké školy berou žáky zcela bez přijímaček, takže se nebojte, že národ bude nevzdělaný...

S pozdravem J.K.



John loves sports. He does some sport nearly every day. He goes swimming on
Mondays. Then he goes running with a friend for about half an hour. Then he comes
home for dinner. On Wednesdays he plays basketball at school, his favourite sport,
from 3pm to 4pm and on Thursday evenings he plays on the football team. On
Friday and Saturday mornings he goes running again. On Fridays he plays tennis
with his father in the afternoon.



John doesn’t sport _________.
a) on Tuesdays
b) on Thursdays
c) on Sundays x


He does more than two sports _________.
a) on Fridays x
b) on Saturdays
c) on Thursdays

Autor:  Dagmar Csatová [ úte 18. led 2011 11:57:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Pěkný den.Souhlasím s Petrou a ostatními, že minulý čas se objevuje na 1.st jen ojediněle, je to příliš brzy. Stejně tak cíleně řadové číslovky a data. Proti testování na PC nic nemám, jsou-li ovšem k dispozici správné podmínky.
DC

Autor:  Helena Lyerová [ úte 18. led 2011 14:08:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Standardy se mi celkem líbí, považuji je za velice důležité, ale je pro mne záhadou zdroj pro standardy v anglickém jazyce. Jak už přede mnou psali, žáci se lehce dotknou minulého času ve čtvrté třídě, v 5 se příliš neřeší, spíše přítomné časy.Stejně tak je mírně překvapivý podmiňovací způsob a trpný rod v 9. třídě.
Upřímně řečeno, mám pocit, že se budeme muset jasně domluvit, jaké gramatické jevy vidíme za deskriptory v jazykovém portfoliu ( pro mne jediný zdroj úrovně A1 a A2).

Autor:  Milan Budín [ úte 18. led 2011 14:13:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

1. Co se týče testování na PC problém nevidím v případě testu a výběru z navržených odpovědí. V případě otevřených otázek (úkolů) mi to vhodné nepřipadá (viz. níže).
2. Minulý čas na I. stupni mi nepřipadá vhodný. Málokde se učí, velká část žáků nezvládne ani rozdíl mezi přítomným časem prostým a průběhovým.
3. Příklad č.2 standardu je vyřešen špatně. U druhého úkolu je chyba. Řešení je Tuesday a Sunday. Co se bude dít s takovým úkolem, který nebude jednoznačný či řešení bude špatně?
4. Příklad č. 3 - odpověď na dopis: v poznámkách k úloze se píše, že řešení posoudí hodnotitel. Kdo bude hodnotitel? Budou páťáci psát dopis na PC?
5. Kdo bude zadavatel testu? Učitel příslušné školy nebo někdo nezávislý na škole?

Stránka 1 z 9 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/