Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16789
Stránka 5 z 9

Autor:  Pavla P. [ ned 06. úno 2011 19:12:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Ahoj všem,

k uvedeným otázkám - jde o testování - v tom případě si myslím se víc prověřuje znalost - a hlavní důraz je na učivu.

testování na počítačích je v celku v pohodě, ale také bych uvítala poslechová CD - zkoušeli jsme testování ESKALÁTOR a s poslechem byly problémy

z uváděného učiva zahrnutého pro testování 5. ročníku zásadně nesouhlasím se zařazením minulého času prostého - probíráme ho v polovině 6. ročníku a je to podle mého názoru tak akorát :P

Autor:  Štěpánka Legemzová [ ned 06. úno 2011 22:12:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Angličtina na praktické škole

Jana Karvaiová píše:
Praktická škola a angličtina
Vidím problém v testování anglického jazyka na praktických školách.Pro nás nejsou skoro žádné učebnice.Školy mají možnost pracovat s růzými učebnicemi,třeba i základkovými.Potom ale slovní zásoba v jedné škole nemusí odpovídat slovní zásobě na škole jiné.Ano,RVP mají daná témata(škola,rodina),ale suma slovíček může být zcela odlišná.


Dobrý den!

Ráda bych Vás odkázala na samostatné téma v diskusi Standardy pro ZŠ praktickou. Zde najdete odpovědi lidí, kteří se danou problematikou zabývají či budou nadále zabývat. Děkuji Legemzová

Autor:  Mgr. Norbert Tlustý [ pon 07. úno 2011 7:52:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Citace:
Dekuji za Vasi reakci a za zevrubnou analyzu uloh. Mohu vas ujistit, ze ulohy prochazi neustalou kontrolou a nektere Vami zminovane formulace jsme jiz upravili. Ale napr. formulace He plays on a football team je navrzena nekolika nezavislymi rodilymi mluvcimi. Jiste ale budeme pracovat na tom, aby se ve vyslednem dokumentu zadne chyby obsahove ani jazykove nevyskytly. Tesi me vas pozitivni pristup k uloham a pochopeni pouziti gramatickych jevu jako prostredku k porozumeni, ne jako predmet testovani. A dekuji take za porovnani s testy YLE. Pokud se vratime od uloh zpet k indikatorum, zajimalo by me, zda se vam zdaji dostatecne konkretizovane a pro vyucujici napr. na vasi skole vyuzitelne v jejich praci. Dekuji


Také zdravím a dodatečně přidávám reakci na indikátory:
1. Jsou navržené indikátory srozumitelné? Ano.
2. Je způsob zpracování standardů přehledný? Celkem ano.
3. Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? (Dokážete si k jednotlivým indikátorům představit konkrétní učební aktivity?) Ano. Včetně tolik „odmítaného“ minulého času.
4. Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)? Ano.
5. Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky? Ano může. Přimlouvám se za papírové testování, i když to přinese problém se zadáváním testů (kdo, kdy, apod.)
P.S. K výrazu „He plays on a football team.“ Taky jsem mluvil s rodilými mluvčími, ale tohle by nepoužil ani jeden z nich.

Autor:  Svatoslava Tomanová [ pon 07. úno 2011 13:01:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Dobrý den.
Standardy se mi zdají celkem přehledné. Souhlasím ovšem s předcházející účastnicí diskuse, že by v odpovědích neměly být dvě možnosti, ale zřetelně jedna. Zadání musí být jasné a jednoznačné. Při psaní testu stačí nervozita žáků, která ovlivní jejich pozornost a soustředění. (týká se vyhledání info v úkolu č. l). Dál bych si dovolila upozornit na to, že sloveso sportovat - to sport - v angličtině neexistuje. Má zcela jiný význam. Proto v zadání 2. úkolu bych volila místo "John doesn't sport...." John does no sports/ John doesn't do any sport. Stejně tak v úkolu 3. He does/plays sports with a member of his family (namísto "He sports....")
K rozsahu gramatických jevů - minulý čas v páté třídě by snad nebyl tak velký problém.
U deváté třídy by asi bylo vhodné zjistit spektrum gramatických jevů na různých ZŠ a zvolit jako základ společné jevy. Trpný rod a podmiňovací způsob, či další problematické gr. jevy by
mohly být součástí testu jako nadstandart. Některé základní školy ještě mají žáky, kteří budou přestupovat na gymnazia, proto tyto gramatické jevy určitě probírají. Tak by se možná vyčlenili žáci, kteří mají předpoklady pro další studium.
K textu týkajícímu se Drakuly bych asi nevolila The Dictionary of Cultural Literacy - popis je příliš odborný, aby žáci byli schopni odhalit význam vět.
Zda dělat testy na počítači či na papíře není dnes už takový problém. Nahrávku poslechu lze
stáhnout na CD a přehrát je v počítačové učebně třeba z přehrávače, pokud učebna není vybavena sluchátky.
Omlouvám se za rozsah mého příspěvku a zdravím.

Autor:  Eva Sixtová [ pon 07. úno 2011 18:23:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Souhlasím s tím, že minulý čas nepatří na první stupeň. Totéž si myslím o trpném rodě v 9. třídě.Většina z nás učí podle nějaké učebnice schválené MŠMT a vyhovující RVP, standardy by měly tedy odpovídat těmto učebnicím. Zastávám názor, že méně ale kvalitně, je více než hodně ale jen pro ty nejlepší ve třídě. Naučit látku se snažíme všechny děti a pokud je jí příliš, nebo je příliš těžká, dobrá třetina dětí se nám v ní ztratí a nic se nenaučí.
Dokud nebudou střední školy vyžadovat dobré známky a nebude tvrdá konkurence, my se můžeme přetrhnout, ale k učení donutíme jen pár zodpovědných.
Znám ředitele OU, který jel osobně domů k žákovi, který dvakrát propadl a končil 9. třídu s 2 z chování a 3mi nedostatečnými, a ujišťoval ho, že to není problém, že samozřejmě bude přijat.

Autor:  Eva Rottová [ úte 08. úno 2011 10:24:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Vážení autoři Standardu,
rády bychom svými připomínkami reagovaly na obsah a formu Vámi navrhovaných testů z anglického jazyka pro 5.ročník.
Navrhované indikátory (výstupy) jsou učitelům z praxe srozumitelné, ale nesouhlasíme s rozsahem (minulý čas, slovní zásoba).Způsob zpracování standardů je přehledný.K jednotlivým indikátorům si dokážeme představit konkrétní učební aktivity.Ilustrační úlohy mohou sloužit k lepšímu pochopení indikátorů .
Je vhodné, že zadání jednotlivých úkolů je také v českém jazyce, ovšem žáci v 5.ročníku naznají všechnu Vámi požadovanou slovní zásobu a gramatické tvary. Rovněž si nemyslíme, že žáci 5.ročníku jsou všichni schopni bez problémů psát na počítači. Umí ho používat, ale jejich psaní je velice pomalé. Nedokáží se pak soustředit současně na přemýšlení v anglickém jazyce.Přikláníme se k používání papírové formy.

1. typy textů: u blahopřání znají pouze jak poblahopřát k narozeninám,omluvit se umí pouze, že něco zapomněli
2. tématické okruhy: na téma příroda, počasí a zeměpisné údaje žáci znají pouze několik základních slovíček, z tradic zvyků a svátků žáci 5.ročníku mají pouze velikonoční a vánoční svátky
3. tvoření slov (např.snowman, sunglasses) žáci 5.ročníku probírají pouze okrajově
4.gramatické struktury: v 5.ročníku žáci ještě neznají minulý čas (pouze tvar slovesa "have got" a "to be" )
5. poslech: chybí obrázek "horko" - slunce = sunny , chybí obrázek "chladno" - mrak = cloudy
6. čtení: text je příliš obtížný, protože dlouhá souvětí ztěžují orientaci v základních faktech ( není vhodné dávat dlouhé časové údaje s předložkami (např.: for about half an hour); slovní zásoba je neadekvátní 5. ročníku( např.: except, nearly, then, , again, cycle, also, member of his family); ve cv.2 neznají použití porovnávání "more than"; cv. 3 - nepřeloženo zadání úkolu; použití "do sports" místo více používaného "play sports".
7. psaní: většina slovní zásoby neodpovídá úrovni žáků 5.ročníku ( if, remember, invite, be busy, would, could, take care, whole, swimsuit...) - žáci nebudou schopni splnit úkol.
S pozdravem Eva Rottová a Naďa Ašková Plzeň

Autor:  Eva Rottová [ úte 08. úno 2011 10:41:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Vážení autoři Standardu,
rády bychom svými připomínkami reagovaly na obsah a formu Vámi navrhovaných testů z anglického jazyka pro 9.ročník.
Zadání jednotlivých by mělo být jednodušší , s použitím nejzákladnější slovní zásoby. (možná by mohlo být i v českém jazyce zvláště pro slabé žáky je tato forma vhodnější; bez porozumění nebudou moci tito žáci úkol splnit ani částečně)
1. čtení: slovní zásoba opět neodpovídá požadované úrovni A2( př.: count, title, novel, region, a blood-thirsty, Romania, nobleman, Transylvania, to lay, spirit, stake......), čímž žáci naprosto nemohou vhodně zvolený a zadaný úkol splnit .
2. poslech: zadání otázky č.4 je matoucí (Who did she live with? - používají žáci častěji)
3. psaní: pouhé tvoření otázek (byť formou e-mailu) nepovažujeme za tvůrčí psaní.
S pozdravem Eva Rottová Plzeň

Autor:  Petra Lexová [ stř 09. úno 2011 7:33:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Dobrý den, děkuji za váš příspěvek a všechny vaše připomínky budu brát na zřetel při úpravách standardů v další fázi. Podnětný je zvlášť názor, že všichni žáci dostatečně neovládají klávesnici počítače a i kdyby v tomto smyslu "gramotní" byli, jsou zvyklí takto komunikovat pouze česky. Svůj názor na zařazenou gramatiku jsem už vyjádřila v jiných příspěvcích (stručně zopakuji - jsem také proti zařazení minulého času v testech pro 5. třídu), pokud jde o psaní, konkrétně o reakci na pozvání, které jsem tvořila, text dopisu bude zjednodušen, ačkoli si nemyslím, že by se všemi slovíčky měl mít žák problémy, i kdyby např. neznal "swimsuit", "busy" nebo "invite", měl by z celkového kontextu odvodit jejich význam (nebo neodvodit, např. u plavek, ale rozhodně by mu tento nedostatek neměl zabránit v tom, aby na pozvání "nějak" zareagoval). Zkrátka by měl prokázat, že je schopen překonat mírný pocit nejistoty. Myslím si, že i to je součástí komunikativní kompetence, ke které žáky vedeme. Navíc v zadání je jednoznačně uvedeno v češtině "Poděkuj mu a odpověz, že přijdeš.".
Děkuji za vaše další názory a připomínky.
S pozdravem
Petra Lexová
Eva Rottová píše:
Vážení autoři Standardu,
rády bychom svými připomínkami reagovaly na obsah a formu Vámi navrhovaných testů z anglického jazyka pro 5.ročník.
Navrhované indikátory (výstupy) jsou učitelům z praxe srozumitelné, ale nesouhlasíme s rozsahem (minulý čas, slovní zásoba).Způsob zpracování standardů je přehledný.K jednotlivým indikátorům si dokážeme představit konkrétní učební aktivity.Ilustrační úlohy mohou sloužit k lepšímu pochopení indikátorů .
Je vhodné, že zadání jednotlivých úkolů je také v českém jazyce, ovšem žáci v 5.ročníku naznají všechnu Vámi požadovanou slovní zásobu a gramatické tvary. Rovněž si nemyslíme, že žáci 5.ročníku jsou všichni schopni bez problémů psát na počítači. Umí ho používat, ale jejich psaní je velice pomalé. Nedokáží se pak soustředit současně na přemýšlení v anglickém jazyce.Přikláníme se k používání papírové formy.

1. typy textů: u blahopřání znají pouze jak poblahopřát k narozeninám,omluvit se umí pouze, že něco zapomněli
2. tématické okruhy: na téma příroda, počasí a zeměpisné údaje žáci znají pouze několik základních slovíček, z tradic zvyků a svátků žáci 5.ročníku mají pouze velikonoční a vánoční svátky
3. tvoření slov (např.snowman, sunglasses) žáci 5.ročníku probírají pouze okrajově
4.gramatické struktury: v 5.ročníku žáci ještě neznají minulý čas (pouze tvar slovesa "have got" a "to be" )
5. poslech: chybí obrázek "horko" - slunce = sunny , chybí obrázek "chladno" - mrak = cloudy
6. čtení: text je příliš obtížný, protože dlouhá souvětí ztěžují orientaci v základních faktech ( není vhodné dávat dlouhé časové údaje s předložkami (např.: for about half an hour); slovní zásoba je neadekvátní 5. ročníku( např.: except, nearly, then, , again, cycle, also, member of his family); ve cv.2 neznají použití porovnávání "more than"; cv. 3 - nepřeloženo zadání úkolu; použití "do sports" místo více používaného "play sports".
7. psaní: většina slovní zásoby neodpovídá úrovni žáků 5.ročníku ( if, remember, invite, be busy, would, could, take care, whole, swimsuit...) - žáci nebudou schopni splnit úkol.
S pozdravem Eva Rottová a Naďa Ašková Plzeň

Autor:  Jana Petrů [ stř 09. úno 2011 18:16:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Petra Lexová píše:
Dobrý den, děkuji za váš příspěvek a všechny vaše připomínky budu brát na zřetel při úpravách standardů v další fázi. Podnětný je zvlášť názor, že všichni žáci dostatečně neovládají klávesnici počítače a i kdyby v tomto smyslu "gramotní" byli, jsou zvyklí takto komunikovat pouze česky. Svůj názor na zařazenou gramatiku jsem už vyjádřila v jiných příspěvcích (stručně zopakuji - jsem také proti zařazení minulého času v testech pro 5. třídu), pokud jde o psaní, konkrétně o reakci na pozvání, které jsem tvořila, text dopisu bude zjednodušen, ačkoli si nemyslím, že by se všemi slovíčky měl mít žák problémy, i kdyby např. neznal "swimsuit", "busy" nebo "invite", měl by z celkového kontextu odvodit jejich význam (nebo neodvodit, např. u plavek, ale rozhodně by mu tento nedostatek neměl zabránit v tom, aby na pozvání "nějak" zareagoval). Zkrátka by měl prokázat, že je schopen překonat mírný pocit nejistoty. Myslím si, že i to je součástí komunikativní kompetence, ke které žáky vedeme. Navíc v zadání je jednoznačně uvedeno v češtině "Poděkuj mu a odpověz, že přijdeš.".
Děkuji za vaše další názory a připomínky.
S pozdravem
Petra Lexová


Pokud jsou v textu ve větší míře použita slova, o kterých předpokládáme, že je žáci neznají, nepovavžuji za vhodné je touto cestou testovat. Ostatně se domnívám, že důležitější je jejich "živá" komunikace. A nemyslím, že testování znalostí by mělo sloužit k testování schopnosti odbourávat pocity nejistoty. Věřím, že se od testování v páté třídě zcela upustí.

Autor:  Petra Lexová [ čtv 10. úno 2011 7:34:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: ANGLICKÝ JAZYK - pracovní návrh standardů

Jana Petrů píše:
Pokud jsou v textu ve větší míře použita slova, o kterých předpokládáme, že je žáci neznají, nepovavžuji za vhodné je touto cestou testovat. Ostatně se domnívám, že důležitější je jejich "živá" komunikace. A nemyslím, že testování znalostí by mělo sloužit k testování schopnosti odbourávat pocity nejistoty. Věřím, že se od testování v páté třídě zcela upustí.


Dobrý den, smyslem testu rozhodně není ověřit schopnost odbourat pocit nejistoty, ačkoli žáci, kteří jsou vybaveni vhodnými strategiemi (emočními, sociálními), bývají u testů zvýhodněni. Pokud jde o problém s neznámými slovy, ta, která autorka mailu uvádí, nejsou testována aktivně, ale pasivně. Proto stále hájím svůj názor, a to, že žák je schopen úkol splnit, ačkoli jejich významům plně nerozumí (viz zadání v českém jazyce). Souhlasím ale s tím, že vzhledem k věku žáků v 5. třídě může jejich příprava na tento test negativně působit na proces tzv. přirozeného osvojování jazyka.
Petra Lexová

Stránka 5 z 9 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/