Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Neměla tedy nejdříve (nebo nejpozději souběžně) probíhat revize RVP?
Ony se tady tyto otázky diskutují na několika místech současně, takže se asi už budu opakovat.
Většinově se zatím RVP považuje za rámec, který je nutno respektovat.Jeden z důvodů je, že školy nemohou být hodnoceny podle jiných kritérií než podle těch, která jsou založena na RVP v jeho současné podobě. Nebo RVP změníme, donutíme školy předělat jejich ŠVP, a pak budeme pět let čekat, než projde kohorta žáků do 5. a 9. ročníku, a pak můžeme začít zjišťovat, jestli to celé funguje. (Máme sice pilotní školy, které jsou trochu napřed, ale to není reprezentativní vzorek českých škol. Odhaduji, že budou mít lepší ředitele, asi i učitele a možná i žáky, než je průměr.)
Já bych byl radši, kdyby se řeklo: pokud víme, že je někde v RVP něco pochybného, postavme standardy lépe. Pak můžeme chápat výsledek testu ne jako zprávu o tom, jak která škola plní momentálně platné požadavky, ale jak dobře sloužíme dětem. Výsledky využijme ke korekci RVP. Tento model je základem PISA, která se nesnaží vycházet z kurikula, ale z "životních potřeb".
D. D.