K panu Mgr. Z. Sotolářovi:
Nejprve trocha toho schovávání za standardy - tři věty z doporučení McKinsey - jistě znáte, je třeba
>> TADY <<.
"Standardy a národní hodnocení jsou pro zlepšení výsledků výchovně-vzdělávacího systému zásadní." "Standardy výsledků vzdělávání by měly jasněji a nad rámec současných rámcových vzdělávacích programů (RVP) definovat, co by studenti v určitém věku měli znát nebo být schopni zvládnout." "V nejlepších systémech však existují ještě konkrétnější standardy stanovující absolutní úroveň znalostí a dovedností, a to například i pro jednotlivé ročníky."
Takže i když je to dnes tabu, možná by bylo dobré mít něco přesnějšího a podrobnějšího než RVP, třeba až na úroveň ročníků. (To není stanovisko tvůrců standardů, ale můj názor podpořený mj. McK.) Na rozdíl od starých osnov je třeba, popsat žákův výkon, ne vymezit učivo. Proč si myslím, že nestačí se vrátit k VP Základní škola, který formálně vlastně tato kritéria naplňoval, jsem tu už dneska psal.
Jedna důležitá věc: Jak se říká v úvodním slovu k diskusi, k zavedení standardů a ostrému testování nedojde dříve, než budou zveřejněny výsledky mezinárodních testů zachycujících efekty reformy. Pokud se ukáže, že reforma zvrátila velmi nepříznivé trendy, tak nebude nutné na testování vydávat peníze. Ale co když se ukáže, že se dále zhoršujeme nebo na současné úrovni stagnujeme? Začneme teprve diskusi a ztratíme další roky a celou generaci dětí?
I my víme, že jsme teprve na začátku diskuse o tom, jak dál. Výsledky žáků jsou zoufalé. Připravujme záložní plán pro situaci, že i příští testy přinesou špatné zprávy.
D. Dvořák