Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16799
Stránka 1 z 9

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 12. led 2011 15:23:34 ]
Předmět příspěvku:  OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Veřejná diskuse k ukázce standardů v ostatních vzdělávacích oborech

Zveřejněné ukázky jsou pracovním materiálem, který byl hotov k 17.1.2011, s drobnými úpravami technického rázu v počátku diskuze.

Předkládáme Vám k diskusi ukázky podoby standardů v ostatních vzdělávacích oborech, které jsou vloženy jako přílohy tohoto vstupního příspěvku. O tom, proč byla zahájena práce na standardech, se můžete dočíst více v Úvodní informaci. Některé technické informace jsou také umístěny v tématu Účel a pokyny. Testování v ostatních vzdělávacích oborech bude probíhat cyklicky v různých letech.

Po seznámení s podobou standardů bychom rádi od Vás získali odpověď především na následující otázky:
1. Jsou navržené indikátory srozumitelné?
2. Je způsob zpracování standardů přehledný?
3. Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? (Dokážete si k jednotlivým indikátorům představit konkrétní učební aktivity?)
4. Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)?
5. Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky?


Pro vyhodnocení diskuse jsou pro nás důležité Vaše názory. Proto bychom byli velmi rádi, kdybyste svou volbu v anketě doplnili diskusním příspěvkem v tomto tématu. Prosíme Vás tedy:
  • Vyplňte kratičkou anketu (odkaz na ni je na konci tohoto příspěvku). Můžete volit jednu z možností ano - ne - nelze rozhodnout.
  • Reagujte na výše uvedené otázky přímo zde ve fóru. Nejsnáze to učiníte tak, že kliknete na Odpovědět vlevo nad tímto příspěvkem. Po napsání svého názoru nezapomeňte odeslat.

Mimo doplnění své volby můžete také klást otázky týkající se zveřejněné ukázky. V průběhu celé diskuze bude odbornou garantkou tohoto tématu PhDr. Romana Lisnerová ze Základní a mateřské školy Praha - Slivenec. Stojí také v čele pracovní skupiny na MŠMT, která standardy vytváří.
Členy skupiny jsou:
PhDr. Romana Lisnerová, ZŠ a MŠ, Praha - Slivenec (vedoucí);
PaedDr. Markéta Pastorová, VÚP Praha (koordinátor za VÚP)
Mgr. Jiří Havelka, ZŠ
RNDr. Pavel Nezval, ZŠ Blansko
Mgr. Marek Pabjan, ZŠ Kosmonautů, Ostrava - Zábřeh
Mgr. Tomáš Pavlas, Gymnázium Rumburk
Mgr. Svatopluk Pohořelý, MŠMT
Mgr. Jiří Trunda, ZŠ Londýnská, Praha
Mgr. Hana Vellanová, ZŠ Planá nad Lužnicí
Mgr. Aleš Vyvial, ZŠ Brušperk

Do ankety se dostanete kliknutím na tento odkaz: >>anketa k veřejné diskuzi k ukázkám standardů v ostatních vzdělávacích oborech.<< Označte své volby a pak klikněte na tlačítko Odeslat.

Vřele děkujeme za vaši účast v diskuzi!

Lenka Urbanová a Tomáš Pavlas, moderátoři

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pon 17. led 2011 23:15:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Prošel jsem si dějepis, občanku a výchovu ke zdraví. Zkonfrontoval s RVP - ZV a zjistil jsem, že tam jsou přesně opsané výstupy z RVP, jen rozpracované na dílčí výstupy. Nechápu smysl takovýchto standardů, když se rovnají výstupům. A kde jsou rozpracovány kompetence? Jako základní cíle základního vzdělávání (RVP - 3.2) se uvádí např. umožnit žákům osvojit si strategie učení ... Například: porozumí grafu a vysvětlí ho, napíše osnovu z daného textu atd. To nebudeme do standardů zahrnovat? Pokud tam budou opsané výstupy, povede to k tomu, že učitelé nebudou rozvíjet nic jiného než právě tyto výstupy z oborů. A jsme tam, kde jsme byli před reformou.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 17. led 2011 23:42:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

STANDARD
D-9-1-02.2 vysvětlí, k čemu slouží muzea, galerie, knihovny a archivy

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ZÁKLADNÍ ŠKOLA s. 178
Co by měl žák umět
– vysvětlit cíl a způsob poznávání historie, poslání a hlavní úkoly archivů, muzeí, knihoven, galerií

Vidíte ten obrovský skok kupředu?

Autor:  Tomáš Beran [ úte 18. led 2011 0:23:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Musí se dětem ve školách do hlav rvát "globální oteplování"?

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 18. led 2011 7:08:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Vážení kolegové, díky za odpovědi! Obávám se ale, že z některých odpovědí nelze dobře vyčíst argumenty, které by bylo možné použít k další práci. Byli bychom za ně rádi.
A předem děkujeme!
Lenka

Autor:  Janek Wagner [ úte 18. led 2011 11:56:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Standard pro Informatiku nebude?

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 18. led 2011 12:04:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Janku, podobně se táže David Hawiger ZDE.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 18. led 2011 12:56:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Budou nějaké standardy také pro klíčové kompetence?

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 18. led 2011 14:22:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Drobná moderátorská odbočka pro vás: ke klíčovým kompetencím a "ostatním" předmětům se vyjadřuje Dominik Dvořák ZDE.
Pro úplnost cituji relevantní část:
Dominik Dvořák píše:
... Standardy "ve čtvrtém koši" nejsou zpracované stejně podrobně jako ukázky z jiných předmětů.
Ostatní předměty mají od začátku těžké postavení. Tvůrcům návrhu bylo jasné, že je není možno testovat ve stejném rozsahu jako češtinu nebo matematiku (tolik testů žádný systém neutáhne). Na druhou stranu vypustit je z testování by byl signál, že jsou druhořadé. A tak se hledalo řešení, jak dostat do "čtvrtého" testu nikoli detaily vhodné pro televizní soutěž, ale základní oborové dovednosti. Představa řešení v této oblasti je zatím nejvolnější, diskutují se různé možnosti (např. postupně střídat testy zaměřené na některou oblast učiva, tedy např. na přírodní vědy, na společenskovědní učivo apod., aby byla důkladně zmapována úroveň znalostí a dovedností). Hledání koncepce ovlivnilo podobu výsledku v této oblasti ještě více než v jiných předmětech. Každá dobrá rada nebo zkušenost budou vítány.
D. Dvořák


A teď zpět k tématu...

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 18. led 2011 14:27:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů

Ano, neumím vložit příspěvek do diskuse tam, kam patří. Asi by opravdu měly vzniknout i ty standardy pro ICT, po kterých tu kolegové volají, i když pro mne je asi pozdě. Pokouším se v odkazovaném příspěvku vysvětlit i další otázku k ostatním vzdělávacím oblastem.
Omlouvám se a děkuji moderátorce, že pochopila mou nekompetenci. D. D. ;)

Stránka 1 z 9 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/