V této fázi předkládáme k diskusi především ukázky formální stránky zpracování standardů pro základní vzdělávání.
Základem standardů je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a jeho očekávané výstupy v příslušných vzdělávacích oblastech. Předkládaný materiál pokrývá dva uzlové body vzdělávání, pro něž jsou stanoveny výstupy v RVP ZV, a to konec 5. a 9. ročníku.
Aby bylo možno snadno prokazovat vazbu na RVP ZV, jsou všechny výstupy RVP ZV označeny jednoduchým kódem. To umožní sledovat, které výstupy jsou standardem (v budoucnosti testem) pokryty a které nikoli. Pro ně bude nutné postupně hledat jiné možnosti ověřování, aby bylo zaručeno, že škola naplňuje všechny cíle RVP ZV pro jednotlivé vzdělávací oblasti.
Příloha:
RVP ZV s okodovanymi ocekavanymi vystupy.pdf
Ke každému výstupu RVP ZV jsou přiřazeny indikátory. Ty tvoří hlavní nástroj zpřesnění požadavků na
minimální úroveň znalostí (vědomostí a dovedností) každého žáka na konci 5. a 9. ročníku. Jestliže očekávaný výstup RVP říká, co má žák dokázat, indikátor se snaží upřesnit, v jaké minimální míře to má žák v daném uzlovém bodě dokázat.
U výstupů jsou nebo budou kromě indikátorů uvedeny pro ilustraci konkrétní úlohy. Tyto (skutečně pouze ilustrativní) úlohy neověřují všechny indikátory odpovídající určitému výstupu, ale vztahují se jen k jednomu nebo několika indikátorům. Seznam indikátorů tedy neuvádí, co ověřuje daná úloha. Nabídka ilustrativních úloh se bude postupně rozšiřovat tak, aby bylo pokryto více indikátorů. Úloha může vyžadovat od žáka i další znalosti, které jsou popsány jinými výstupy a indikátory. To může být v budoucnu popsáno v poznámkách k úloze právě pomocí kódů výstupů a indikátorů.
Příloha:
zpusob kodovani evaluacniho standardu.pdf
Připravované testy budou obsahovat i otevřené otázky (úlohy vyžadující po žákovi samostatnou tvorbu krátké odpovědi). Kromě toho budou postupně zpracovány výstupy a indikátory i pro dovednosti, které nelze ověřovat testem.
RNDr. Dominik Dvořák, Mgr. Jaroslav Faltýn a tým přípravy standardů