Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Strategie testování
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16905
Stránka 16 z 18

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 14. úno 2011 13:13:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Jana Petrů píše:
Jana Petrů píše:
... co kdybychom se tohoto testování neúčastnili...

Ano, máte pravdu, byla to jen taková provokativní nadsázka. Chtěla jsem tím naznačit, že se výsledkům testů přikládá až příliš fatální význam. Že je potřeba něco s našim žactvem (možná i učitelstvem) dělat, je jasné i bez PISA.


...a bez dalšího testování.

Autor:  Jana Petrů [ pon 14. úno 2011 13:53:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Jo, přesně. Mimochodem, na uiv.cz můžete klikat, zda testy ano či ne.

Autor:  Miroslava Veselíková [ pon 14. úno 2011 21:27:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Naše škola prochází testování žáků již dlouho( Scio, Kalibro).Myslím,že v testování není problém. Jen se domnívám, že pokud všichni žáci projdou srovnávacím testem, práce ČŠI se stává v některých ohledech zbytečná. Možná by se nad tím mělo MŠMT za myslet.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 14. úno 2011 23:02:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Miroslava Veselíková píše:
Naše škola prochází testování žáků již dlouho( Scio, Kalibro).Myslím,že v testování není problém. Jen se domnívám, že pokud všichni žáci projdou srovnávacím testem, práce ČŠI se stává v některých ohledech zbytečná. Možná by se nad tím mělo MŠMT za myslet.


SCIO je pouze byznys. Na výsledcích deváťáků je samozřejmě odkaz na webové strány... sotva se zjevila státní maturita SCIO hned slibovalo přípravu... do roka a do dne tu máme SCIO přípravu na plošné testy...

Autor:  Taťána Majerová [ úte 15. úno 2011 10:38:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Paní Miroslava Veselíková píše:
“Naše škola prochází testování žáků již dlouho( Scio, Kalibro).”

To je v pořádku, můžete si vybrat firmu, která bude testovat, výsledky slouží pro vaši potřebu. Tady jde spíš o obavy, že vše směřuje k tomu, že na testování by měla monopol jediná firma, a na základě těchto testů by se školám mohly přidělovat peníze, odvolávát ředitelé (např. ty nejlepší pošleme do těch nejhoších škol). Navíc s tím mohou být spojená další úskalí. Cituji z výše zmíněného článku z Ekonomu:

“Další peníze plynou firmám pravidelně za údržbu a rozšiřování informačních systémů........
......»Není cesty zpět. Často je to důsledek špatně uzavřených strategických dlouhodobých smluv na začátku devadesátých let,« řekl týdeníku Ekonom jeden z bývalých českých ministrů.
Jenže zatímco tenkrát byly podle něho smlouvy špatně uzavírány možná z neznalosti, »u nových smluv jde dnes o evidentní zlodějnu«, dodává exministr.
Jak nevýhodný mechanismus IT služeb státu vlastně funguje? Stát převede na soukromou firmu řadu klíčových procesů a nenechá si otevřenou cestu, jak si agendu vzít zpět a svěřit ji do správy jinému dodavateli.
Původní dodavatel pak může státu navyšovat ceny za služby, protože jeho monopolní pozice je prakticky neotřesitelná.”

Další možný problém vidím v nakládání s osobními daty žáků.

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 15. úno 2011 13:19:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
SCIO je pouze byznys. Na výsledcích deváťáků je samozřejmě odkaz na webové strány... sotva se zjevila státní maturita SCIO hned slibovalo přípravu... do roka a do dne tu máme SCIO přípravu na plošné testy...


Určitě máte pravdu. Jenže ono to asi všude na světě jde touto cestou. Všechny farmaceutické společnosti jsou taky jen byznys. Postupně si zvykáme, že když chceme udržet fungující zdravotnictví a mít i ve stáří aspoň pár zubů, musíme část služeb platit. Ve východoasijských zemích, které mají nejlepší výsledky vzdělávání, až 80 % žáků chodí na placené soukromé doučování. Stejně tak my posíláme děti do placených houslí, na anglickou konverzaci... Nemám na věci žádný komerční zájem, nejsem spojen už několik let se žádným komerčním subjektem, ale myslím, že se nevyhneme rostoucí komercionalizaci vzdělávání a že to není důvod k zoufalství.

Na druhou stranu, naše klopotná snaha vytvořit standardy je motivována tím, aby obsah testů neurčoval jedinec nebo firma, ale stát.

Autor:  Jana Petrů [ úte 15. úno 2011 14:21:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dominik Dvořák píše:
Všechny farmaceutické společnosti jsou taky jen byznys. Postupně si zvykáme, že když chceme udržet fungující zdravotnictví... Ve východoasijských zemích, které mají nejlepší výsledky vzdělávání, až 80 % žáků chodí na placené soukromé doučování.

ad 1) Obecnou vlastností těchto firem (a potažmo i státu, protože žije z jejich daní) je vyvolávat v lidech strach a udržovat je v něm. My chceme děti vychovat ke kritickému myšlení a úsudku, aby nebyly ovcemi na jejich provazu.
ad 2) Panika, která vznikla na základě výsledku testů, je tedy naprosto zbytečná a také uměle vyvolaná, protože víme (teď už všichni), že "vítězové" věnují svému vzdělávání o několik hodin zacílené práce více!?
Řekl jste to panu ministrovi? Nejdřív všechny děti na placené doučování a pak teprve šup na testy.

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 15. úno 2011 14:34:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Nejde o to, co na to ministr, ale co na to zaměstnavatelé. Ti přestěhují svou továrnu tam, kde najdou nejkvalifikovanější pracovní sílu, a je jim jedno, jestli se kvalifikovala dopoledne ve škole nebo odpoledne za své.

Ale k českým podmínkám. I v rámci našeho systému se dějí dvě věci: 1. Neklesají jen naše znalosti ve srovnání se světem, ale také s minulým stavem. TIMSS je kalibrován tak, aby bylo možno srovnávat výsledky jedné země v různých obdobích. Také víme, že i v rámci našeho kulturního okruhu jsou země, které se zlepšují, aniž by používaly východoasijské metody (zatím). 2. Zvětšují se rozdíly mezi českými školami, což může mít různé příčiny, ale je to nepřijatelné - dítě má dostat stejnou šanci, bez ohledu na to, zda chodí do školy v Dejvicích nebo ve Lhotě.
Takže z mého hlediska pořád ještě zbývá dost důvodů pro standardy a testy.

Autor:  Jana Petrů [ úte 15. úno 2011 15:08:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Dominik Dvořák píše:
Nejde o to, co na to ministr, ale co na to zaměstnavatelé. Ti přestěhují svou továrnu tam, kde najdou nejkvalifikovanější pracovní sílu, a je jim jedno, jestli se kvalifikovala dopoledne ve škole nebo odpoledne za své.

-90% zaměstnavatelů nehledá nejkvalifikovanější, ale nejlevnější pracovní sílu. :cry:
Dominik Dvořák píše:
Ale k českým podmínkám. I v rámci našeho systému se dějí dvě věci: 1. Neklesají jen naše znalosti ve srovnání se světem, ale také s minulým stavem. TIMSS je kalibrován tak, aby bylo možno srovnávat výsledky jedné země v různých obdobích. Také víme, že i v rámci našeho kulturního okruhu jsou země, které se zlepšují, aniž by používaly východoasijské metody (zatím). 2. Zvětšují se rozdíly mezi českými školami, což může mít různé příčiny, ale je to nepřijatelné - dítě má dostat stejnou šanci, bez ohledu na to, zda chodí do školy v Dejvicích nebo ve Lhotě.

- Tady nebudou standardy stačit. Vy byste raději učil ve Lhotě než v Dejvicích? :roll: ;)
Dominik Dvořák píše:
Takže z mého hlediska pořád ještě zbývá dost důvodů pro standardy a testy.

Autor:  Taťána Majerová [ úte 15. úno 2011 15:41:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Strategie testování

Návrhy, zda by bylo lepší zaplatit dětem místo testování doučování už byly v tomto fóru na začátku.

Klíčové je, jakým způsobem má být úroveň jednotlivých škol srovnána – jestli se má snižit úroveň výborných škol nebo zvýšit úroveň špatných škol.

Stránka 16 z 18 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/