Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 19:16:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Možná je to jen o stylu výuky, ale mám pocit, že mé hodiny jsou "interaktivní" i bez výpočetní techniky všeho druhu (to k řečnické otázce p. Wagnera (cit."Předpokládám, že nemusím obhajovat roli počítače, zdrojů na Internetu, výukových aplikací a jejich projekci pomocí datového projektoru nebo velkoplošné obrazovky. "). Možná to bude tím, že jsem tak trochu "hyperaktivní" :lol: .
Každopádně všem za ukázky děkuji.
Prosím, co a na kterém stupni učíte?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 19:32:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Mgr. Renata Balejová píše:
...
Možností je mnoho a dobu a pokrok ve škole nemůžeme zastavit a přiznejme si, že rodiče při výběru školy posuzují i materiální vybavení školy.

Ano, přesně to je problém, který je dle mého soudu často zneužíván – "dobrá škola = technicky vybavená škola". Zvláště malotřídky žijí v prostředí, kdy mají rodiče poměrně pokřivená kritéria pro hodnocení "dobré školy".
Přitom právě Váš komentář dokládá, že to není "o technice", ale o tom, že víte "proč a jak".
Mgr. Renata Balejová píše:
... ale myslím si, že vše je o pedagogovi.

Souhlas.
Mgr. Renata Balejová píše:
U nás děti práce s tabulí baví, je průběžně zařazována do výuky a to je hlavní cíl při používání.

Nejsem si jist správným pochopením této věty ... "děti to baví = hlavní cíl používání?" V tom vidím riziko a to u informačních technologií obecně ...
Počítač je a dlouho bude dětmi posuzován jako lákadlo (viz věta učitele "dnes půjdeme na počítače = reakce dětí "huráááá" ..."). Počítač je v takovém případě cíl ... a to není dobře.
Jsem zastáncem toho, aby se počítač stal "pracovním nástrojem", podporující různé metody "práce" a to jak samostatné tak kooperativní. Proto bych byl raději, kdyby investice do ICT bylo cílené na "pracoviště s počítačem do každé třídy" – budu maximálně spokojen, když se podaří nalézt "stabilní standardní řešení" 1 pracoviště na 3–5 žáků.

V takovém prostředí získá "interaktivita" tabule (obrazovky) zcela nový rozměr.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 20:03:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Janek Wagner píše:
Prosím, co a na kterém stupni učíte?

Letos na druhém stupni biologii, dějepis a matematiku.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 20:12:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Kopíruji z jiného vlákna:
Jakub Jermář píše:
Natočili jsme s kolegy na toto téma krátké instruktážní video: http://www.vernier.cz/video/vernier-a-interaktivni-tabule
Skvělá ukázka práce jen s "kreslítkem" v běžném programu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 20:28:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Janek Wagner píše:
Prosím, co a na kterém stupni učíte?
Letos na druhém stupni biologii, dějepis a matematiku.
Kombinaci třeba GeoGebry (viz http://www.geogebra.org/cms/) a interaktivní tabule považuji za jedno z dobrých řešení pro výuku matematiky.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 21:14:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Děkuji, prohlédla jsem si a posílám SZ ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: pon 21. úno 2011 18:59:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 21:19:39
Příspěvky: 12
Vracím se zpět k tomuto publikovanému tématu a vysvětlím kolegovi Mgr. Davidu Hawigerovi co znamená pojem, že děti práce s tabulí baví.
Vzhledem k tomu, že učím spojené třídy - 4. a 5. ročník český jazyk a matematiku, využití se přímo nabízí. Nikdy není práce na tabuli v rozsahu celé vyučovací hodiny, ale připravuji krátké vstupy, motivace na začátek hodiny, aktivaci při probírání některého druhu vyučovací látky.
Nejsem žádný velký odborník v používání, ale určitě mohu říci, že kdo chce, umí její priority plně využít.Tabuli používám půl roku,příprava prezentací a cvičení je samozřejmě náročná na čas, ale tato investice se vrátí, že připravené materiály mohu kdykoliv zpětně použít, upravit, vytisknout si podkladové pracovní listy.Cvičení mám zpracovány s odkazy na správná řešení, tím je urychlena zpětná kontrola a je čas na otázky ze strany žáků.
Sama nepatřím mezi nejmladší pedagogy a vím, že co děti vidí, lépe si zapamatují.Závěrem - interaktivní tabule není alfa a omega výuky, tím by měl být dobrý pedagog,výsledkem spokojení žáci i jejich rodiče. Tabule je jen zlomek naší práce.... ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 27. úno 2011 17:28:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Výměna názorů tu funguje výborně, díky!
Debatujeme tedy nad tím, zda je, či není možné, aby v dnešní době byla nějaká škola bez IWB označována za dobrou.

Z argumentů a názorů, které zazněly, mě napadlo vybrat tyto:

IWB považuji především za vhodný hardware umožňují efektivní ovládání a využití počítače ve třídě pro potřeby výuky. Připomenu výhody oproti alternativám:
- ovládání jen myší a klávesnicí - jde obtížně při frontální výuce,
- ovládání tabletem - chybí přesnost,
- ovládání na malém dotykovým LCD - obtížně při frontální výuce

Janek Wagner

Můj první závěr: Nemůže být dobrá škola bez jediné interaktivní tabule. Nicméně většině škol postačí právě ta jedna a to umístěná v kvalitně vybavené "multifunkční místnosti" (nebo vhodně upravené učebně). Až se jasně prokáže, že taková místnost "praská ve švech" (dopoledne i odpoledne), "přidaná interaktivní hodnota" tabule je zřejmá a navíc učitelé a žáci efektivně využívají přidělené zdroje (čas, peníze apod.), pak otevřme na škole otázku, kolik (nikoliv zda) potřebujeme (nikoliv chceme) dalších tabulí.
Taková škola dle mého soudu bude dobrá, protože ví, co chce (ale také co nechce a tudíž nepotřebuje).
David Hawiger

...dobrou školu interaktivní tabule neudělá. Udělají ji dobří učitelé i bez ní. Jitka Rambousková

Jedna úvaha závěrem: 
Více udělá škola s nadšeným kvalitním pedagogickým sborem a mizerným vybavením než super interaktivní tabule a průměrný učitel, který tyto technologie používá jako lepší plátno.
Lenka Řebíčková

Nechci sem vnášet spory. Ale zatím ani jeden z odkazů mě nepřesvědčil, že je to správně (nechci je rozebírat detailně, protože mým cílem není přesvědčit ostatní, jen bych se nerada dočkala, že z toho bude standard.) Možná je to jen o stylu výuky, ale mám pocit, že mé hodiny jsou "interaktivní" i bez výpočetní techniky všeho druhu (…). Jana Petrů

Co tedy jiného umožňuje IWB učiteli, který chce učit interaktivně? Co by bez IWB nezvládl stejně dobře jinými alternativními prostředky?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 27. úno 2011 19:11:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Lucie Slejšková píše:
Co tedy jiného umožňuje IWB učiteli, který chce učit interaktivně? Co by bez IWB nezvládl stejně dobře jinými alternativními prostředky?


Dovolím si otázku trochu přeformulovat (a posunout i její význam): Kdy je interaktivní tabule nenahraditelná?
...
A zároveň mírně (či hodně) manipulativně "změním" jedno slovo v této otázce:
Kdy je učitel nenahraditelný?

Nezdá se vám, že "moderním" učebním pomůckám (typu IWB) věnujeme více pozornosti v atmosféře "jejich nenahraditelnosti" a skutečně nenahraditelné opomíjíme (někdy až neúměrně kritizujeme)? Zvláště, pokud "oni to nenahraditelné IBW příliš nežerou" ... Ba co hůř, ti bez pozitivního vztahu k IWB se vystavují riziku, že budou nahrazeni.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: pon 28. úno 2011 9:12:49 
Myslím, že se tu pořád motáme v kruhu.
IWB jsou jenom jeden z prostředků, které ve škole používají. Stejně používáme video, mikroskop, hrnce ve školní kuchyňce a svěrák v dílně. Vše má své místo v určitém okamžiku, vše je vhodné někdy použít a vše lze nahradit něčím jiným. Místo mikroskopování taky můžu použít obrázek v knize. Proč a kdy je vhodné jedno nebo druhé musí posoudit učitel.
Tabule jsou zajímavé, tak proč je nevyužívat a zavrhovat. Že dělá jenom jeden, že ostatní zírají? Proto je tam snad učitel, aby se tohle nedělo. A aby se to nedělo, musí učitel s tabuli umět pracovat a musí se o ní něco dozvědět.
Někdy tu mám už pocit, že když se tu někdo "přizná", že s ní pracuje, tak následují výtky, že by to měl dělat jinak. A proč nevyužívá něco jiného? Proč tenhle software? A proč ne jiný? A proč tabuli, když jdou jiné int. prostředky? (Jaké, to už zůstává bez odpovědi).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: