Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=535&t=17255
Stránka 4 z 6

Autor:  Janek Wagner [ ned 20. úno 2011 19:16:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Jana Petrů píše:
Možná je to jen o stylu výuky, ale mám pocit, že mé hodiny jsou "interaktivní" i bez výpočetní techniky všeho druhu (to k řečnické otázce p. Wagnera (cit."Předpokládám, že nemusím obhajovat roli počítače, zdrojů na Internetu, výukových aplikací a jejich projekci pomocí datového projektoru nebo velkoplošné obrazovky. "). Možná to bude tím, že jsem tak trochu "hyperaktivní" :lol: .
Každopádně všem za ukázky děkuji.
Prosím, co a na kterém stupni učíte?

Autor:  David Hawiger [ ned 20. úno 2011 19:32:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Mgr. Renata Balejová píše:
...
Možností je mnoho a dobu a pokrok ve škole nemůžeme zastavit a přiznejme si, že rodiče při výběru školy posuzují i materiální vybavení školy.

Ano, přesně to je problém, který je dle mého soudu často zneužíván – "dobrá škola = technicky vybavená škola". Zvláště malotřídky žijí v prostředí, kdy mají rodiče poměrně pokřivená kritéria pro hodnocení "dobré školy".
Přitom právě Váš komentář dokládá, že to není "o technice", ale o tom, že víte "proč a jak".
Mgr. Renata Balejová píše:
... ale myslím si, že vše je o pedagogovi.

Souhlas.
Mgr. Renata Balejová píše:
U nás děti práce s tabulí baví, je průběžně zařazována do výuky a to je hlavní cíl při používání.

Nejsem si jist správným pochopením této věty ... "děti to baví = hlavní cíl používání?" V tom vidím riziko a to u informačních technologií obecně ...
Počítač je a dlouho bude dětmi posuzován jako lákadlo (viz věta učitele "dnes půjdeme na počítače = reakce dětí "huráááá" ..."). Počítač je v takovém případě cíl ... a to není dobře.
Jsem zastáncem toho, aby se počítač stal "pracovním nástrojem", podporující různé metody "práce" a to jak samostatné tak kooperativní. Proto bych byl raději, kdyby investice do ICT bylo cílené na "pracoviště s počítačem do každé třídy" – budu maximálně spokojen, když se podaří nalézt "stabilní standardní řešení" 1 pracoviště na 3–5 žáků.

V takovém prostředí získá "interaktivita" tabule (obrazovky) zcela nový rozměr.

Autor:  Jana Petrů [ ned 20. úno 2011 20:03:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Janek Wagner píše:
Prosím, co a na kterém stupni učíte?

Letos na druhém stupni biologii, dějepis a matematiku.

Autor:  Janek Wagner [ ned 20. úno 2011 20:12:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Kopíruji z jiného vlákna:
Jakub Jermář píše:
Natočili jsme s kolegy na toto téma krátké instruktážní video: http://www.vernier.cz/video/vernier-a-interaktivni-tabule
Skvělá ukázka práce jen s "kreslítkem" v běžném programu.

Autor:  Janek Wagner [ ned 20. úno 2011 20:28:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Jana Petrů píše:
Janek Wagner píše:
Prosím, co a na kterém stupni učíte?
Letos na druhém stupni biologii, dějepis a matematiku.
Kombinaci třeba GeoGebry (viz http://www.geogebra.org/cms/) a interaktivní tabule považuji za jedno z dobrých řešení pro výuku matematiky.

Autor:  Jana Petrů [ ned 20. úno 2011 21:14:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Děkuji, prohlédla jsem si a posílám SZ ;)

Autor:  Mgr. Renata Balejová [ pon 21. úno 2011 18:59:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Vracím se zpět k tomuto publikovanému tématu a vysvětlím kolegovi Mgr. Davidu Hawigerovi co znamená pojem, že děti práce s tabulí baví.
Vzhledem k tomu, že učím spojené třídy - 4. a 5. ročník český jazyk a matematiku, využití se přímo nabízí. Nikdy není práce na tabuli v rozsahu celé vyučovací hodiny, ale připravuji krátké vstupy, motivace na začátek hodiny, aktivaci při probírání některého druhu vyučovací látky.
Nejsem žádný velký odborník v používání, ale určitě mohu říci, že kdo chce, umí její priority plně využít.Tabuli používám půl roku,příprava prezentací a cvičení je samozřejmě náročná na čas, ale tato investice se vrátí, že připravené materiály mohu kdykoliv zpětně použít, upravit, vytisknout si podkladové pracovní listy.Cvičení mám zpracovány s odkazy na správná řešení, tím je urychlena zpětná kontrola a je čas na otázky ze strany žáků.
Sama nepatřím mezi nejmladší pedagogy a vím, že co děti vidí, lépe si zapamatují.Závěrem - interaktivní tabule není alfa a omega výuky, tím by měl být dobrý pedagog,výsledkem spokojení žáci i jejich rodiče. Tabule je jen zlomek naší práce.... ;)

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 27. úno 2011 17:28:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Výměna názorů tu funguje výborně, díky!
Debatujeme tedy nad tím, zda je, či není možné, aby v dnešní době byla nějaká škola bez IWB označována za dobrou.

Z argumentů a názorů, které zazněly, mě napadlo vybrat tyto:

IWB považuji především za vhodný hardware umožňují efektivní ovládání a využití počítače ve třídě pro potřeby výuky. Připomenu výhody oproti alternativám:
- ovládání jen myší a klávesnicí - jde obtížně při frontální výuce,
- ovládání tabletem - chybí přesnost,
- ovládání na malém dotykovým LCD - obtížně při frontální výuce

Janek Wagner

Můj první závěr: Nemůže být dobrá škola bez jediné interaktivní tabule. Nicméně většině škol postačí právě ta jedna a to umístěná v kvalitně vybavené "multifunkční místnosti" (nebo vhodně upravené učebně). Až se jasně prokáže, že taková místnost "praská ve švech" (dopoledne i odpoledne), "přidaná interaktivní hodnota" tabule je zřejmá a navíc učitelé a žáci efektivně využívají přidělené zdroje (čas, peníze apod.), pak otevřme na škole otázku, kolik (nikoliv zda) potřebujeme (nikoliv chceme) dalších tabulí.
Taková škola dle mého soudu bude dobrá, protože ví, co chce (ale také co nechce a tudíž nepotřebuje).
David Hawiger

...dobrou školu interaktivní tabule neudělá. Udělají ji dobří učitelé i bez ní. Jitka Rambousková

Jedna úvaha závěrem: 
Více udělá škola s nadšeným kvalitním pedagogickým sborem a mizerným vybavením než super interaktivní tabule a průměrný učitel, který tyto technologie používá jako lepší plátno.
Lenka Řebíčková

Nechci sem vnášet spory. Ale zatím ani jeden z odkazů mě nepřesvědčil, že je to správně (nechci je rozebírat detailně, protože mým cílem není přesvědčit ostatní, jen bych se nerada dočkala, že z toho bude standard.) Možná je to jen o stylu výuky, ale mám pocit, že mé hodiny jsou "interaktivní" i bez výpočetní techniky všeho druhu (…). Jana Petrů

Co tedy jiného umožňuje IWB učiteli, který chce učit interaktivně? Co by bez IWB nezvládl stejně dobře jinými alternativními prostředky?

Autor:  David Hawiger [ ned 27. úno 2011 19:11:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Lucie Slejšková píše:
Co tedy jiného umožňuje IWB učiteli, který chce učit interaktivně? Co by bez IWB nezvládl stejně dobře jinými alternativními prostředky?


Dovolím si otázku trochu přeformulovat (a posunout i její význam): Kdy je interaktivní tabule nenahraditelná?
...
A zároveň mírně (či hodně) manipulativně "změním" jedno slovo v této otázce:
Kdy je učitel nenahraditelný?

Nezdá se vám, že "moderním" učebním pomůckám (typu IWB) věnujeme více pozornosti v atmosféře "jejich nenahraditelnosti" a skutečně nenahraditelné opomíjíme (někdy až neúměrně kritizujeme)? Zvláště, pokud "oni to nenahraditelné IBW příliš nežerou" ... Ba co hůř, ti bez pozitivního vztahu k IWB se vystavují riziku, že budou nahrazeni.

Autor:  Návštěvník [ pon 28. úno 2011 9:12:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Myslím, že se tu pořád motáme v kruhu.
IWB jsou jenom jeden z prostředků, které ve škole používají. Stejně používáme video, mikroskop, hrnce ve školní kuchyňce a svěrák v dílně. Vše má své místo v určitém okamžiku, vše je vhodné někdy použít a vše lze nahradit něčím jiným. Místo mikroskopování taky můžu použít obrázek v knize. Proč a kdy je vhodné jedno nebo druhé musí posoudit učitel.
Tabule jsou zajímavé, tak proč je nevyužívat a zavrhovat. Že dělá jenom jeden, že ostatní zírají? Proto je tam snad učitel, aby se tohle nedělo. A aby se to nedělo, musí učitel s tabuli umět pracovat a musí se o ní něco dozvědět.
Někdy tu mám už pocit, že když se tu někdo "přizná", že s ní pracuje, tak následují výtky, že by to měl dělat jinak. A proč nevyužívá něco jiného? Proč tenhle software? A proč ne jiný? A proč tabuli, když jdou jiné int. prostředky? (Jaké, to už zůstává bez odpovědi).

Stránka 4 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/