Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: úte 18. říj 2011 19:17:49 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Dne 3. 11. se v Praze koná konference s názvem Jaký model vzdělávání a školního hodnocení budeme do budoucna preferovat? (podrobnější informace na http://www.ceskaskola.cz/2011/10/3-11-k ... avani.html) - přesné místo konání se dozvíte po přihlášení.

Přednášejí: Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., Prof. PhDr. Zdeněk Helus, DrSc., Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., PhDr. Tomáš Zdražil, Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., Prof. PhDr. Hana Lukášová CSc.

Téma je nanejvýš aktuální, jak vyplývá i ze zdejších diskuzí, a tak bych se ráda zeptala i vás:
1) Jak si představujete funkční, pro budoucnost použitelný a žáky motivující model vzdělávání?
2) Jak by mělo vypadat školní hodnocení?
3) Co si myslíte o sebehodnocení vlastní práce žáky samotnými?
4) Víte, co je portfolium? Jaké vidíte jeho výhody a nevýhody?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: stř 19. říj 2011 7:34:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 03. čer 2008 7:01:06
Příspěvky: 35
Uváděná konference je akcí Asociace waldorfských škol a je pak otázka, zda vystoupení pozvaných hostů bude tímto faktem ovlivněno - nakolik bude konference neutrální. Např. Přednáška "Spirituální dimenze osobnosti - výzva pro současnou pedagogiku" je zřejmě reakcí na waldorfské školství a sipritualita wldorf.škol je zas těžko přijatelná pro křesťansky orientované školy.

Jinak uzávěrka přihlášek na koneferenci je 20.10. - tedy zítra.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: stř 19. říj 2011 21:18:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Uvedená jména některých přenášejících myslím nezakládají obavy, že by konference byla "zaujatá".

Ostatně - bude o to zajímavější nakonec vyzpovídat ty z vás, kdo na konferenci dorazí.

A nyní před konferencí mě zaujala Janina otázka: Jak to máte vy - jaký model vzdělávání a v důsledku toho i hodnocení preferujete? Jak se na tuto problematiku díváte?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: čtv 20. říj 2011 8:08:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 01. zář 2011 19:15:14
Příspěvky: 28
Možná budu za hloupou (ale ve svém věku to unesu), ale nějak nevím, co bych si pod souslovím "model vzdělávání" měla představit.
Mluvíme tu o alternativním vs. "normálním" školství?
Nebo se to týká úrovně direktivního působení učitele na žáky? Případně budeme uvažovat o stylech učení žáků a následných "úpravách" působení učitele?
Děkuji za osvětlení.

Co se týče školního hodnocení, tak preferuji hodnocení kombinované - známka + slovní (či písemný) komentář. Domnívám se, že známku prostě požadují ti, kteří potřebují srovnání a jasnou informaci, slovní hodnocení je konkrétnější a umožňuje nabídnout nějaká řešení potíží.
Proč vlastně stále zůstáváme u známek?

I když při současném směřování vzdělávání v ČR bychom mohli uvažovat o zavedení bodového systému hodnocení. Lépe by se tvořily tabulky.

_________________
Luďka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: čtv 20. říj 2011 21:17:24 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Luďka Roubíčková píše:
Mluvíme tu o alternativním vs. "normálním" školství?
Nevím, to vyplyne až z konference, ale domnívám se, že právě rozlišování na "normální" a alternativní dnes ztrácí smysl. Jsou školy dobré a horší. Podle mého jde hlavně o to, aby žáci viděli smysl svého vzdělávání. A pravděpodobně (to bych od konference očekávala já) by mohlo o nalezení toho smyslu jít a panelisté by měli (mohli) ukázat jiné úhly pohledu, než jsou zaběhnuté. V každém případě, v centru zájmu a pozornosti musí stát žák, ne metoda.

Rozhodně bych si přála, aby přestaly být waldorfské školy vnímány jako ohrožující (ani vlastně nechápu, proč tomu tak je - pravděpodobně z neznalosti či vytržení myšlenek z kontextu). Ale nemyslím si, že by se zrovna tomu konference chtěla věnovat :) .


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: čtv 20. říj 2011 21:40:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Luďka Roubíčková píše:
Domnívám se, že známku prostě požadují ti, kteří potřebují srovnání a jasnou informaci.
Luďko, děkuji za názor. Mohla byste ještě nastínit, jak by mohla taková ideální kombinace slovního a známkového hodnocení vypadat? Děkuji.

Také by mě zajímalo, v čem vidí ostatní známkující učitelé výhody tohoto způsobu hodnocení. Napadá mě k tomu spousta otázek, např.:
Může být známka skutečnou motivací k získávání trvalých vědomostí a dovedností? Získá žák (rodič, střední škola) na základě klasifikace reálnou představu o svých (žákových) dovednostech?
Velmi dobře vím, že průběžné i výroční slovní hodnocení zabere spoustu času a vyžaduje mnohem více energie. O to víc mě mrzí, že pro účely přijímacího řízení musíme (my, co hodnotíme slovně) převádět hodnocení na klasifikaci. Myslíte si, že by mohly střední školy místo průměru známek brát na vědomí detailní hodnocení žákových znalostí, dovedností a kompetencí?

A ještě jedna otázka: využíváte i další způsoby hodnocení, než ty, o kterých mluvila Luďka? Máte nějaké zkušenosti se sebehodnocením žáků (např. na základě portfolií)?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: ned 23. říj 2011 15:27:56 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Proč by nemohly být známky motivací? Vyrostly na nich celé generace. A odnesly si ze školy spoustu trvalých vědomostí a dovedností. Myslím, že podstatné je, aby žák věděl, za co tu známku dostává.

Tím ale netvrdím, že zrovna známkování mě baví. Ale po sepisování slovního hodnocení také netoužím. Popravdě, myslím, že slovní hodnocení stejně obvykle sklouzne k jakémusi "opisu" známky. Jenže proč vůbec mluvit o hodnocení, když není zcela jasné, co naučit? Cíle, výstupy, kompetence, gramotnosti, standardy, plošné testy...

Zda získá střední škola reálnou představu o žákových dovednostech? Cožpak o to vůbec stojí? Jak dopadla naše výstupní hodnocení? Nikdo je stejně nečetl. Body se dávaly prostě za přiložení papíru.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: pon 24. říj 2011 6:32:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Body se dávaly prostě za přiložení papíru.

To je, bohužel, smutná pravda. A vzhledem k tomu, že mi každé výstupní hodnocení zabralo několik hodin práce pro jednoho žáka a k tomu tři dny příprav, bylo to velice smutné. Absolvovala jsem to dvakrát. :cry:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký model vzdělávání a školního hodnocení preferujete?
PříspěvekNapsal: pon 24. říj 2011 6:38:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Myslím, že podstatné je, aby žák věděl, za co tu známku dostává.

A v tom je, myslím, ten největší zádrhel. Lze to vůbec? Máte čas na konzultace a detailní rozbor "vzniku" známky? Nebo je to jen průměr z testů, zkoušení a desetiminutovek (a třeba referátů - jejich úroveň, vyjadřování, práce se zdroji, vlastní názor atd.)? Může známka tohle všechno zohlednit? A vědí rodiče, jak známka "vznikla"?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: