Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak přitáhnout děti k matematice?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=555&t=17777
Stránka 2 z 3

Autor:  Jana Petrů [ sob 30. dub 2011 8:09:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Přirovnala jsem dětem matematiku ke skále uprostřed hlubokých lesů. A na tu skálu je potřeba vylézt, aby se mohli rozhlédnout po okolí. Tudíž matematika není cíl, ale nástroj, který jim umožní vidět svět z nového úhlu pohledu. A čím jsou blíž vrcholu, tím víc se těší. Rozhodně si nemyslím, že je nutné v každém okamžiku vztahovat matematické operace k běžnému životu. Matematika je jedním ze způsobů myšlení. Samozřejmě je fajn, když můžete dětem ukázat např. praktické využití Pythagorovy věty (viz příklad se stěhováním skříně určitých rozměrů do místnosti s určitou výškou stropu - někdo to možná i v reálném životě zažil :lol: ). Ale pokud učíte matematiku s láskou a víte proč, mělo by to stačit. A také je nutné se smířit s tím, že JE určité procento žáků (bylo a bude), kteří prostě mají maximálně na násobilku. Ale z praxe se mi zdá, že to nebývá problém inteligence, ale vůle. Jinou věcí je, aby úlohy (myslím slovní) byly smysluplné. O tom už se tu, myslím, mluvilo. Většina sbírek je plná nesmyslně vykonstruovaných úloh, takže z nich beru čísla a tvořím úlohy nové.

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ sob 30. dub 2011 14:00:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Když potřebuji slovní úlohu většinou do hlavní role deleguji někoho z žáků. Takže postupně se scházejí na rande na půl cesty, ukládají peníze z brigády do banky, napouštějí bazén či zalévají zahradu, společně sázejí les či uklízejí sklad. :)

Autor:  Jana Petrů [ sob 30. dub 2011 15:52:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Kombinaci geometrie s aritmetikou dovolují úlohy o pozemcích - různé tvary, různě oplocené, potřebujeme navézt třeba zeminu - úhly mohou být dané (ale je zajímavé zeptat se, jak by bylo možné je změřit v reálu, bez úhloměru), zaokrouhlujeme, zemina má nějakou váhu, nějakou cenu, nějaké DPH, různá balení (je výhodnější více malých nebo méně větších či jejich kombinace), soused má koňský hnůj - x kg na nějakou plochu, něco budou záhony, něco trávník, pískoviště pro děti, jezírko (hloubka, objem, odpar, doplňování vody - průtok...), stromy vrhají stíny - místo pro posezení atd. Často se mi stane, že po pár smysluplných slovních úlohách děti přicházejí se svými. To jsou ty okamžiky blaženosti. Nebo když nastane "AHA!" efekt.
Výborné jsou také stavby rodinných domů (okna, štíty), zastavěná plocha, obytné místnosti prostorově i plošně, včetně zařízení, záclon (řasení, délka a umístění záclonových tyčí - takhle zařizovat se dá i ve skupinách, každá pracuje v "jiné místnosti" a tam si ještě rozdělí práce, někdo montuje nábytek, někdo stěhuje ty skříně :D ), výšky umístění svítidel (kvůli úhlu osvětlení)...
Mohli (spíš mohly :lol: ) bychom si tu zřídit sbírku úloh!

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 01. kvě 2011 9:00:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Milá Jano,
to opravdu není špatný nápad! Jestli myslíte vážně vytvoření sbírky slovních úloh na propojení geometrie a aritmetiky, můžete využít naši wiki ;)

Autor:  RNDr. Eva Zelendová [ stř 04. kvě 2011 12:35:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Souhlasím s vámi, že dobrých úloh není nikdy dost. Právě se jako didaktik matematiky na VÚP snažím se svým Expertním týmem připravit pro učitele zajímavé úlohy - příklady využití obrázků v matematice. A to jak pro mativaci žáků, tak ve výkladové části hodiny, také při opakování a procvičování nové látky. Chceme ukázat i využití obrázků v úlohách různých soutěží. Domnívám se, že vizualizace by mohla být tím, co by děti k matematice "trochu přitáhlo".

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ úte 10. kvě 2011 17:58:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

oči a ruce, ty je třeba dětem zapojit .. obrázky a vlastní činnost (modelování, překládání, tvoření ..)

třeba nešikovnost při geometrickcýh konstrukcí dle mého souvisí s nešikovností v běžných činnostech (aneb .. umí děti složit třeba papírovou lodičku nebo vlaštovku?)

a obrázky nejen ukazovat, ale učit vytvářet

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 11. kvě 2011 17:37:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Nesouvisí trochu neschopnost žáků vytvořit smysluplný "nákres" s tím, že učitelé vesměs vyžadují pouze standardní řešení slovních úloh: zápis - příklad - odpověď?
Lze zápis nahradit nákresem?

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ stř 11. kvě 2011 17:46:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

nevím jestli vždy, ale na 2. stupni kreslíme dost často (včera včetně mraveniště na přání :) )

Autor:  Lucie Slejšková [ stř 11. kvě 2011 19:13:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Mgr. Hana Pilařová píše:
třeba nešikovnost při geometrickcýh konstrukcí dle mého souvisí s nešikovností v běžných činnostech (aneb .. umí děti složit třeba papírovou lodičku nebo vlaštovku?)


Napadlo mě, jak čtu, s čím děti bojují, co jim vlastně podle vás dělá největší potíže? Je tohle jedna z věcí? Co dalšího?

Máme na to extra téma tady.

Autor:  Radek Sárközi [ sob 14. kvě 2011 12:14:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak přitáhnout děti k matematice?

Tip na pomůcky montessori k matematice: http://starchild.cz/katalog/nienhuis-mo ... atematika/

Stránka 2 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/