Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: sob 14. kvě 2011 7:07:27 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
První úloha, která mě napadla, je ta o tatínkovi a synovi. Je potřeba očesat meruňky ze stromu. Když to bude dělat tatínek sám, bude mu to trvat ... hodin. Když to bude dělat syn sám, bude to trvat ... hodin. Kolik času získají pro společnou hru (otec a syn), pokud tu práci budou dělat společně a co dalšího tím ještě získají (např. budou si spolu při práci moci povídat, maminka stihne ještě o víkendu upéct koláč...). Takhle mohou společně dělat cokoli. U těchto úloh nikdy nezůstávám jenom u odpovědi matematické, ale snažím se, aby měla i jiný přínos. Když to pojmu jako seriál úloh (různého typu), musí to mít nějaký výchozí příběh (čtenářská gramotnost), ze kterého mohou úlohy tvořit sami žáci.
Z takového seriálu byla i ta úloha (někde už jsem ji uváděla) o stěhování skříně daných rozměrů (vcelku, protože byla historická a nedala se rozmontovat) do místnosti daných rozměrů. Napětí - vejde se, nebo ne? (Žáci musí spočítat úhlopříčku a porovnat s výškou stropu. Při tom začnou spontánně vyprávět, že se jim to stalo, a to je teprve paráda.) Jiné skříně se mohou montovat přímo na místě (typ Ikea). Ale jak ji postavit, když je až do stropu? Jaký postup montáže v takovém případě zvolit? Někdo možná namítne, že to už není matematika, ale pro udržení zájmu je to skvělé. A zase tolik času se tím neztratí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: sob 14. kvě 2011 9:34:33 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 23. dub 2010 18:02:04
Příspěvky: 295
Teď jsem počítala slovní úlohy o směsích. Každého napadne milion různých praktických příkladů a přesto nejvíce zaujalo přikládání pod kotel parního vlaku, který klesá a stoupá. A pak si vyberte :lol:

_________________
JitkaRa
http://cojsemvyzkousela.cz/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: sob 14. kvě 2011 12:14:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 605
Tip na pomůcky montessori k matematice: http://starchild.cz/katalog/nienhuis-mo ... atematika/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: sob 14. kvě 2011 12:52:05 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 669
Radek Sárközi píše:
Tip na pomůcky montessori k matematice: http://starchild.cz/katalog/nienhuis-mo ... atematika/


Vida, montessori je pěkný byznys.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: ned 15. kvě 2011 9:53:24 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Radek Sárközi píše:
Tip na pomůcky montessori k matematice: http://starchild.cz/katalog/nienhuis-mo ... atematika/


Mnoho takových pomůcek mohou vytvořit děti samy, nebo mohou pomáhat s výrobou rodiče. Zvyšuje se tak zájem obou skupin o školu i zručnost dětí. Ve vyšších ročnících mohou např. modelovat tělesa z hlíny (to byste koukal, jak si pak svých dvanáctistěnů váží) a samozřejmě z vlastnoručně narýsovaných sítí je skládat z tvrdého papíru. Dá se to dělat už s menšími dětmi např. jako výroba lampionu na martinskou slavnost nebo třeba svícny, krabičky na dárky... Míru samostatnosti vs. dopomoci měníme podle věku.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: ned 15. kvě 2011 17:33:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 605
Pomůcky montessori si děti nevyrábějí, protože se používají v mateřských školkách a na začátku prvního stupně. Ve vyšších ročnících se už nepoužívají, protože žáci už tolik nepotřebují pracovat s konkrétním materiálem pro pochopení matematických operací.

Uvedené pomůcky vyrábí rodinná firma Nienhuis v Nizozemí. Tomu odpovídá i jejich cena. Kdyby je dělaly děti v Asii (jako většinu výrobků), byly by zřejmě levnější... Neexistuje ale nějaká licence na jejich výrobu - klidně by se jí mohla ujmout i nějaká česká firma. Bohužel se ukazuje, že levnější pomůcky dokážou jiné firmy vyrobit jen za cenu velkého snížení kvality a trvanlivosti pomůcek...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: ned 15. kvě 2011 17:42:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Díky za tip i komentář a zůstaňme prosím u našeho tématu.

S čím mají děti v matematice potíže - a co s tím?
Čím to, že se "dětem nechce"?
Jak si poradit s málo rozvinutým abstraktním myšlením? ...

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: ned 15. kvě 2011 18:59:27 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Při různých příležitostech obvykle dojdu k tomu, že si děti od útlého dětství málo hrají, neznají říkadla, nevnímají rytmus, hrají si s dokonalými napodobeninami, je jim vše servírováno ( aby se nezdržovalo) atd. Myslím, že to souvisí s rozvojem slovní zásoby, myšlením, abstrakcí, logikou...děti, kterým je toto poskytnuto obvykle s matematikou ( ale ani jinde) potíže nemají. možná je to chybná úvaha, ale po letech praxe to takto vidím a v první třídě se vracíme k počátkům, jdeme po krůčcích a většinou se to dříve či později vyplatí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: ned 15. kvě 2011 22:52:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 605
Pokud bych to zestručnil, tak podle mě mají děti v matematice (nejen v ní, ale hlavně v ní) potíže s tím, že je vyučována v takové formě, která neodpovídá úrovni myšlení, na níž se v daném věku nacházejí. Právě proto jsem upozorňoval na pomůcky montessori, které nabízejí adekvátní formu blízkou dětskému vnímání světa a žáci díky nim potíže s matematikou nemívají a opravdu je baví :-)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pon 16. kvě 2011 8:51:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 11. kvě 2011 5:54:07
Příspěvky: 2
Pavlína Hublová píše:
Klára Močičková píše:
Musím jen souhlasit s názorem, že dětem chybí vůle a chuť překonávat se. Pokud jim vše nenaservírujeme na zlatém podnose, nejlépe v podobě jasných pravidel a algoritmů, nenajdou v sobě vnitřní sílu k přemýšlení a samostatnému vyřešení příkladu či úlohy. Je to podle mě jeden z důvodů, proč je geometrie u žáků tak neoblíbená – žádné předem dané pravidlo neexistuje, k řešení naopak vede dokonce více cest než pouze ta jedna správná.


Milá Kláro,
děkuji za podnět k přemýšlení. Napadá Vás (nebo i ostatní) čím to je, že "se jim nechce"? Učivo je moc lehké/těžké? Nemají dostatečné znalosti/zkušenosti?
Souvisí tyto otázky s málo rozvíjenou matematickou gramotností (tedy podle výsledků PISA)?


Je těžké hovořit o všech žácích všeobecně. Každý má samozřejmě jíný přístup k výuce, ale ve většině případů vidím problém už jen v přípravě na hodinu - žákům trvá několik dnů, než si začnou nosit rýsovací pomůcky. Neříkám, že to je hlavní důvod, ale jeden z mnoha. Když už si pomůcky přinesou, neumí s něma správně pracovat. Když už pokročíme tak daleko, že máme pomůcky a umíme je používat, nastoupí popisy konstrukcí, které naše děti vůbec nechápou a nerozumí jim a je to už třetí věc v této kapitole, která je strašně otravuje a nebaví a to jsme v podstatě teprve na začátku. Za tak dlouhou dobu nepocítili žádný úspěch a motivovat je, je velmi těžké. V geometrii vede velmi dlouhá cesta ke konečným poznatkům a možná proto je neoblíbenou. Je potřeba umět a znát spoustu věcí naráz - žák musí umět manipulovat s rýsovacími potřebami, musí znát matematické symboly, musí znát všechny možné věty a pravidla, které v geometrii platí. Je málo těch žáků, kteří zvládají všechno naráz. Tak snad proto?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: