Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
S čím mají podle vás děti v matematice potíže? https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=555&t=18131 |
Stránka 1 z 5 |
Autor: | Lucie Slejšková [ stř 11. kvě 2011 19:09:25 ] |
Předmět příspěvku: | S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Zlomky, prostorová orientace, abstraktní myšlení...? S čím vlastně mají děti v matematice největší problémy? |
Autor: | Jana Petrů [ stř 11. kvě 2011 19:42:26 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Já bych řekla, že se soustředěním, představivostí a vůlí vč. neochoty překonávat potíže. Proto co nejvíc pracujeme zpaměti, minimálně deset až patnáct minut v každé hodině (násobení dvouciferných čísel, řetízky - šňůra postupných početních úkonů s výsledkem až na konci, procenta, rovnice typu: myslím si číslo - když jej..., slovní úlohy řešené zpaměti pomocí zaokrouhlování a odhadu, dějepisné úlohy - kolik mu bylo, když bojoval tehdy a tam a narodil se xxxx, v geometrii řezy tělesy, otáčení, taky "rýsování" od ruky atd.). Když na delší dobu od toho upustím, rázem se zhorší i v "psané" matematice. |
Autor: | Jitka Rambousková [ stř 11. kvě 2011 20:00:39 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Jana Petrů píše: Já bych řekla, že se soustředěním, představivostí a vůlí vč. neochoty překonávat potíže. Nezbývá než souhlasit. |
Autor: | Mgr. Hana Pilařová [ stř 11. kvě 2011 20:27:59 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
- manuální zručnost - při modelování, rýsování - představivost - při pamětném počítání, modelování, rýsování - soustředění - vůle - první neúspěch bývá komentován slovy "já na matiku nejsem, nechápu" - snaha porozumět (souvisí s vůlí) - ochota řešit problém - vždyť on to někdo vyřeší - porozumění textu, výběr podstatných informací - slovní úlohy, či jakékoliv jiné psané zadání - kladení otázek vlastně libovolný matematický tematický celek může narazit v některé z těchto nematematických oblastí |
Autor: | Mgr. Jarmila Šiřická [ stř 11. kvě 2011 21:21:48 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Častým problémem při přechodu dětí na druhý stupeň je podle mne i nízká sebedůvěra. Ve většině případů se děti bojí prezentovat své myšlenky a postupy. Mám pocit, že je to důsledek toho, že byly nuceni memorovat poučky a pravidla bez vlastní účasti při objevování matematických vztahů. Myslím, že právě malé komunikativní dovednosti žáků jsou i důvodem blokace dětí- strach ze špatné odpovědi popř. negativní reakce spolužáků. Nejvíce je malá sebedůvěra cítit při řešení slovních úloh. Děti se bojí samostatně myslet a často hledají nějaké rituály, které jim při řešení pomohou. Chce- li učitel, aby žák své řešení popsal, či komentoval nahlas, je to problém. Děti se bojí neúspěchu a správný postup při každém kroku chtějí mít schválený aspoň souhlasným pohledem učitele. Tento problém souvisí i s následnou tvorbou otázek. Pokud děti o učivu společně nehovoří, těžko se jim pak otázky tvoří- nedostatečná matematická slovní zásoba. Nesoustředěnost pak vidím i v odpovědích, kdy děti odpovídají na očekávanou otázku, aniž by vnímaly obsah otázky kladené. Asi každý zná i situaci , kdy dlouhá otázka je odpovězena pouze jedním slovem a zde, myslím,chybujeme i my,učitelé, tvorbou doplňovacích cvičení. Pokud děti překonají počáteční strach z případného neúspěchu a objeví, že i chyba může být pro ně zdrojem informací a že chybovat je lidské a přirozené, je spolupráce s nimi velmi milá a tvořivá. Musím přiznat,žáci vedení ke komunikaci mi připravili také horké chvilky v pozitivním slova smyslu. Originalitu řešení některých slovních úloh jsem někdy potřebovala sama vysvětlit. |
Autor: | Mgr. Jarmila Šiřická [ stř 11. kvě 2011 22:15:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
procentové úlohy- slevy a původní ceny- logické úvahy související s určením objektu výpočtu- počítám základ nebo část základu?( nutnost dřívějšího nácviku úsudků) - odhad a úvaha nad výsledkem výpočtu ( nevadí jim, že průměrná výška žáka jejich třídy z výpočtu vychází 4,5 m nebo 70 cm) |
Autor: | Mgr. Michaela Votípková [ stř 11. kvě 2011 22:23:50 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Pokusím se svůj názor vyjádřit stručně v bodech, i když vím, že je to velké a obsáhlé téma a určitě se mi nepodaří vše vystihnout. Zaměřím se na "proč mají potíže": - dítě je naladěno nevhodným způsobem, vliv společnosti, strach z matematiky - dítě je učeno bez představ, bez dalších souvislostí, učivo se žákům předkládá v celcích a nedochází k propojení mezi aritmetikou či algebrou a geometrií - dítě se učí mechanicky počítat bez porozumění - děti v matematice málo hovoří, nevyslovují úsudky, nemají zažitou matematickou terminologii a slovům přestávají rozumět a nechápou pokyny učitele, nedokážou položit otázku - při opakování stejné chyby dochází k zafixování nesprávného řešení, dítě se má učit pracovat s chybou tak, aby jí předcházelo - žáci odmítají převzít zodpovědnost za svoji práci, nemají motivaci, proč mají být úspěšní a bezchybní Tak bych mohla pokračovat dál. Nechci vás naštvat, jen jsem chtěla upozornit, že mapovat u žáků jejich nevědomosti nestačí, je třeba též hledat důvody, proč to neumí a snažit se najít cesty jak z toho ven a jak to vše změnit a napravit. |
Autor: | Jana a Petra Němečková/Michalíková [ čtv 12. kvě 2011 7:46:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Slovní úlohy - orientace a pochopení textu - s logickými úvahami Geometrie - čtvercová síť, překreslování obrazců - praktická manipulace s rýsovacími potřebami Obecně - samostatná práce a úvaha |
Autor: | Lucie Slejšková [ čtv 12. kvě 2011 19:38:10 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Mgr. Michaela Votípková píše: Nechci vás naštvat, jen jsem chtěla upozornit, že mapovat u žáků jejich nevědomosti nestačí, je třeba též hledat důvody, proč to neumí a snažit se najít cesty jak z toho ven a jak to vše změnit a napravit. To určitě nestačí, vřele souhlasím! Trošičku jsme začali i hledat cesty, jak z toho ven v tomto tématu. Už je zde několik námětů, jak děti k matematice přitáhnout a jak jim pomoci překonávat "potíže s matematikou". Třeba máte taky nějaké tipy, každý pohled a zkušenost jsou cenné. Díky! |
Autor: | Lucie Slejšková [ čtv 12. kvě 2011 20:01:53 ] |
Předmět příspěvku: | Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže? |
Díky za všechny dosud napsané názory a zkušenosti! Tak že by všechno začínalo vlastně od těch "obecnějších" problémů? Několikrát jste zmínili tři věci: 1) problémy se soustředěním a vůlí, neochota překonávat potíže, 2) nízká ochota řešit problém a strach chybovat a 3) špatná představivost, logické myšlení a s ním související odhad (já si to překládám taky trochu jako selský rozum ). Co se na tyto tři věci podívat trochu blíž a vyměnit si zkušenosti a nápady, jak je možné si s tím poradit? A lépe se nám to bude dělat v samostatných tématech, která najdete tady (i s tipy které již zazněly zde): Jak pomoci žákům se soustředěním a vůlí v matematice? Strach z chyby a chuť řešit problémy Jak rozvíjet logické myšlení žáků a selský rozum? A tady zase můžeme pokračovat v tom, co dělá žákům potíže. Máte stejné zkušenosti, jako tady zazněly? Vidíte problémy ještě jinde? |
Stránka 1 z 5 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |