Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=555&t=18131
Stránka 3 z 5

Autor:  Jana Petrů [ sob 14. kvě 2011 7:07:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

První úloha, která mě napadla, je ta o tatínkovi a synovi. Je potřeba očesat meruňky ze stromu. Když to bude dělat tatínek sám, bude mu to trvat ... hodin. Když to bude dělat syn sám, bude to trvat ... hodin. Kolik času získají pro společnou hru (otec a syn), pokud tu práci budou dělat společně a co dalšího tím ještě získají (např. budou si spolu při práci moci povídat, maminka stihne ještě o víkendu upéct koláč...). Takhle mohou společně dělat cokoli. U těchto úloh nikdy nezůstávám jenom u odpovědi matematické, ale snažím se, aby měla i jiný přínos. Když to pojmu jako seriál úloh (různého typu), musí to mít nějaký výchozí příběh (čtenářská gramotnost), ze kterého mohou úlohy tvořit sami žáci.
Z takového seriálu byla i ta úloha (někde už jsem ji uváděla) o stěhování skříně daných rozměrů (vcelku, protože byla historická a nedala se rozmontovat) do místnosti daných rozměrů. Napětí - vejde se, nebo ne? (Žáci musí spočítat úhlopříčku a porovnat s výškou stropu. Při tom začnou spontánně vyprávět, že se jim to stalo, a to je teprve paráda.) Jiné skříně se mohou montovat přímo na místě (typ Ikea). Ale jak ji postavit, když je až do stropu? Jaký postup montáže v takovém případě zvolit? Někdo možná namítne, že to už není matematika, ale pro udržení zájmu je to skvělé. A zase tolik času se tím neztratí.

Autor:  Jitka Rambousková [ sob 14. kvě 2011 9:34:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Teď jsem počítala slovní úlohy o směsích. Každého napadne milion různých praktických příkladů a přesto nejvíce zaujalo přikládání pod kotel parního vlaku, který klesá a stoupá. A pak si vyberte :lol:

Autor:  Radek Sárközi [ sob 14. kvě 2011 12:14:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Tip na pomůcky montessori k matematice: http://starchild.cz/katalog/nienhuis-mo ... atematika/

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ sob 14. kvě 2011 12:52:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Radek Sárközi píše:
Tip na pomůcky montessori k matematice: http://starchild.cz/katalog/nienhuis-mo ... atematika/


Vida, montessori je pěkný byznys.

Autor:  Jana Petrů [ ned 15. kvě 2011 9:53:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Radek Sárközi píše:
Tip na pomůcky montessori k matematice: http://starchild.cz/katalog/nienhuis-mo ... atematika/


Mnoho takových pomůcek mohou vytvořit děti samy, nebo mohou pomáhat s výrobou rodiče. Zvyšuje se tak zájem obou skupin o školu i zručnost dětí. Ve vyšších ročnících mohou např. modelovat tělesa z hlíny (to byste koukal, jak si pak svých dvanáctistěnů váží) a samozřejmě z vlastnoručně narýsovaných sítí je skládat z tvrdého papíru. Dá se to dělat už s menšími dětmi např. jako výroba lampionu na martinskou slavnost nebo třeba svícny, krabičky na dárky... Míru samostatnosti vs. dopomoci měníme podle věku.

Autor:  Radek Sárközi [ ned 15. kvě 2011 17:33:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Pomůcky montessori si děti nevyrábějí, protože se používají v mateřských školkách a na začátku prvního stupně. Ve vyšších ročnících se už nepoužívají, protože žáci už tolik nepotřebují pracovat s konkrétním materiálem pro pochopení matematických operací.

Uvedené pomůcky vyrábí rodinná firma Nienhuis v Nizozemí. Tomu odpovídá i jejich cena. Kdyby je dělaly děti v Asii (jako většinu výrobků), byly by zřejmě levnější... Neexistuje ale nějaká licence na jejich výrobu - klidně by se jí mohla ujmout i nějaká česká firma. Bohužel se ukazuje, že levnější pomůcky dokážou jiné firmy vyrobit jen za cenu velkého snížení kvality a trvanlivosti pomůcek...

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 15. kvě 2011 17:42:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Díky za tip i komentář a zůstaňme prosím u našeho tématu.

S čím mají děti v matematice potíže - a co s tím?
Čím to, že se "dětem nechce"?
Jak si poradit s málo rozvinutým abstraktním myšlením? ...

Autor:  Jana Blažková [ ned 15. kvě 2011 18:59:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Při různých příležitostech obvykle dojdu k tomu, že si děti od útlého dětství málo hrají, neznají říkadla, nevnímají rytmus, hrají si s dokonalými napodobeninami, je jim vše servírováno ( aby se nezdržovalo) atd. Myslím, že to souvisí s rozvojem slovní zásoby, myšlením, abstrakcí, logikou...děti, kterým je toto poskytnuto obvykle s matematikou ( ale ani jinde) potíže nemají. možná je to chybná úvaha, ale po letech praxe to takto vidím a v první třídě se vracíme k počátkům, jdeme po krůčcích a většinou se to dříve či později vyplatí.

Autor:  Radek Sárközi [ ned 15. kvě 2011 22:52:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Pokud bych to zestručnil, tak podle mě mají děti v matematice (nejen v ní, ale hlavně v ní) potíže s tím, že je vyučována v takové formě, která neodpovídá úrovni myšlení, na níž se v daném věku nacházejí. Právě proto jsem upozorňoval na pomůcky montessori, které nabízejí adekvátní formu blízkou dětskému vnímání světa a žáci díky nim potíže s matematikou nemívají a opravdu je baví :-)

Autor:  Klára Močičková [ pon 16. kvě 2011 8:51:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Pavlína Hublová píše:
Klára Močičková píše:
Musím jen souhlasit s názorem, že dětem chybí vůle a chuť překonávat se. Pokud jim vše nenaservírujeme na zlatém podnose, nejlépe v podobě jasných pravidel a algoritmů, nenajdou v sobě vnitřní sílu k přemýšlení a samostatnému vyřešení příkladu či úlohy. Je to podle mě jeden z důvodů, proč je geometrie u žáků tak neoblíbená – žádné předem dané pravidlo neexistuje, k řešení naopak vede dokonce více cest než pouze ta jedna správná.


Milá Kláro,
děkuji za podnět k přemýšlení. Napadá Vás (nebo i ostatní) čím to je, že "se jim nechce"? Učivo je moc lehké/těžké? Nemají dostatečné znalosti/zkušenosti?
Souvisí tyto otázky s málo rozvíjenou matematickou gramotností (tedy podle výsledků PISA)?


Je těžké hovořit o všech žácích všeobecně. Každý má samozřejmě jíný přístup k výuce, ale ve většině případů vidím problém už jen v přípravě na hodinu - žákům trvá několik dnů, než si začnou nosit rýsovací pomůcky. Neříkám, že to je hlavní důvod, ale jeden z mnoha. Když už si pomůcky přinesou, neumí s něma správně pracovat. Když už pokročíme tak daleko, že máme pomůcky a umíme je používat, nastoupí popisy konstrukcí, které naše děti vůbec nechápou a nerozumí jim a je to už třetí věc v této kapitole, která je strašně otravuje a nebaví a to jsme v podstatě teprve na začátku. Za tak dlouhou dobu nepocítili žádný úspěch a motivovat je, je velmi těžké. V geometrii vede velmi dlouhá cesta ke konečným poznatkům a možná proto je neoblíbenou. Je potřeba umět a znát spoustu věcí naráz - žák musí umět manipulovat s rýsovacími potřebami, musí znát matematické symboly, musí znát všechny možné věty a pravidla, které v geometrii platí. Je málo těch žáků, kteří zvládají všechno naráz. Tak snad proto?

Stránka 3 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/